Jump to content

NB 840 med KAD 42 - Har mistet turtall og fart etter sjøsetting sammenlignet med forrige sesong

Lazyjack

Recommended Posts

Maks turtall har falt fra 3.800 o/min til 3.500 og maks fart har falt fra 27 til 24 knop. Nystoffet båt. Hva er det mest sannsynlige som kan ha skjedd i opplagstiden og hvor bør jeg starte å  feilsøke? 
Mistenker selvsagt turbo men har ikke manometer så litt jobb å rigge til før jeg får sjekket.  Det er ingen sort røyk selvom dette kan være litt vanskelig å se da båten har drev.

Dieselfiltrene ble byttet før sesongen i fjor, tankene er rene og det er hverken vann eller rusk i vannutskiller. Motortemperator er normal, dvs. ca. 85 grader. Skal sjekke maks turtall uten belastning i dag men vil ut og kjøre motor driftsvarm først.

Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Mistenker selvsagt turbo men har ikke manometer så litt jobb å rigge til før jeg får sjekket

Om jeg kan anbefale deg ett verktøy som du bør ha om du skal eie og vedlikeholde en VP KAD motor, så er det et manometer som du kan sette på innsugsmanifolden slik at du kan ha kontroll på ladetrykket ditt.

Det gir deg mulighet til å "følge med" litt selv.

Vet ikke om du skrur selv eller om du bruker merkeverksted, eller noe i mellom... men om et verksted sier at du måtte bytte turbo, og du vet at du hadde fullt ladetrykk når du overleverte båten, så vet du noe om det verkstedet...

Anbefaler veskefylt manometer i 4bar, 63mm utførelse, gjerne kl 1.0 som gjør det lettere å avlese detaljert.

Du trenger et adapter også. Mener å huske det er MF18x1.5 også ganske vanlig å finne som feilaktig benevnt M18x1.5

Har kjøpt litt her-og-der. Behøver ikke koste mer en 400kr men kan koste 4000kr om du kjøper på dyreste stedet.

Under kan du se et Kl 1.6 manometer, som er den groveste skalaen jeg vil anbefale noen å kjøpe.

Det er mange mulige gjenger å kjøpe ut av manometeret. Lurt å velge manometer og adapter i sammenheng, slik at du ikke ender opp med å måtte kjøpe 4 overganger for å komme i mål... 

Manometer.JPG.6b7ee22e98bc42e23c0c47d6dd3a1b07.JPG

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev for 1 time siden:

Om jeg kan anbefale deg ett verktøy som du bør ha om du skal eie og vedlikeholde en VP KAD motor, så er det et manometer som du kan sette på innsugsmanifolden slik at du kan ha kontroll på ladetrykket ditt.

Det gir deg mulighet til å "følge med" litt selv.

Vet ikke om du skrur selv eller om du bruker merkeverksted, eller noe i mellom... men om et verksted sier at du måtte bytte turbo, og du vet at du hadde fullt ladetrykk når du overleverte båten, så vet du noe om det verkstedet...

Anbefaler veskefylt manometer i 4bar, 63mm utførelse, gjerne kl 1.0 som gjør det lettere å avlese detaljert.

Du trenger et adapter også. Mener å huske det er MF18x1.5 også ganske vanlig å finne som feilaktig benevnt M18x1.5

Har kjøpt litt her-og-der. Behøver ikke koste mer en 400kr men kan koste 4000kr om du kjøper på dyreste stedet.

Manometer.JPG.6b7ee22e98bc42e23c0c47d6dd3a1b07.JPG

Takk for fyldig svar. 

Skal manometeret monteres som erstatning for en av disse pluggene i innsugningsmanifolden? Har du hint om en passelig leverandør? Tess kanskje? 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Skal manometeret monteres som erstatning for en av disse pluggene i innsugningsmanifolden?

Ja

Du får manometer med veldig mange typer infesting og retning på tilslutningsnippel. Tilgjengelighet til motor avgjør om du vil avlese manometer horisontalt eller vertikalt. Er horisontalt ok så velger du trolig tilslutning som på bildet over. Ønsker du å se ned på motoren er trolig nippel rett ut bak på manometer det beste, særlig om du ønsker å ha manometeret der permanent.

I tilfelle du ikke er klar over at Volvo Penta faktisk solgte "standard" 52mm ladetrykkmåler med utseende som KAD/KAMD instrumenter. Den er dessverre gått ut.

Det finnes mange andre leverandører som lager både mekaniske og sensorstyrte instrumenter men designmessing avviker de endel fra VP look.

Det er også medlemmer her som har forsket endel på å finne en god løsning på dette. 

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Har du hint om en passelig leverandør?

Er litt tilbakeholden med å anbefale leverandører og varemerker, men du nevner en av mange som jeg har meget god erfaring med. Men har også kjøpt kinavare av overraskende god kvalitet.

Anbefaler å kjøpe oljefylt manometer med rustfritt hus.

Om du sikter på en erfaren ekspeditør så får du gjerne montert adapter og manometer sammen med noen dråper Loctite, så sparer du tid og penger..

Under ser du et eksempel på adapter. Statistisk er det slangepress og fittings sjapper som er best på slike adaptere.

image_2022-04-24_173741782.png.8e051375c2b2933a6a3bb406048450de.png

Lazyjack skrev for 19 timer siden:

Ikke noe på motor.

Så du har ikke byttet impeller eller skrudd på sjøbanspumpe? Jeg bare dobbeltsjekker fordi mange opplever tap av effekt etter å ha skrudd på dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 1 time siden:

Så du har ikke byttet impeller eller skrudd på sjøbanspumpe? Jeg bare dobbeltsjekker fordi mange opplever tap av effekt etter å ha skrudd på dette. 

Jo jeg har bytter impeller men nevnte ikke det da jeg ikke kan begripe hvordan det skulle innvirke på turtall og fart. Det tror jeg du må forklare.... 

Lazyjack skrev for 21 timer siden:

Ikke noe på motor. Byttet fremre propell (duoprop) fra tæret  original VP B3 til ny original VP B3 propell. 

Var ute og testet i stad og jeg får 3.600 o/min med belastning og 4.000 uten. 

Kjenner du historikken til den propellen som ble tatt av, kan den være optimalisert på et tidligere tidspunkt slik at den nye propellen ble litt for tung?

Chiefengineer skrev Just now:

Kjenner du historikken til den propellen som ble tatt av, kan den være optimalisert på et tidligere tidspunkt slik at den nye propellen ble litt for tung?

Nei, jeg gjør ikke det utover at det er en original VP propell som jeg byttet da den hadde dype tæring er fra kavitasjon. Den var stemplet med type og VP delenummer men det kan selvsagt hende det var gjort noe med den selv om jeg tviler på det. Det er forøvrig aluminiumpropell. 

Lazyjack skrev 22 minutter siden:
Chiefengineer skrev 28 minutter siden:

Nei, jeg gjør ikke det utover at det er en original VP propell som jeg byttet da den hadde dype tæring er fra kavitasjon. Den var stemplet med type og VP delenummer men det kan selvsagt hende det var gjort noe med den selv om jeg tviler på det. Det er forøvrig aluminiumpropell. 

Et nummer på propellen utgjør ikke mer enn 200omdr på den båten så jeg tror vi kan se bort i fra det. Vrient å cuppe en B propp mer enn et halvt nummer.

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Jo jeg har bytter impeller men nevnte ikke det da jeg ikke kan begripe hvordan det skulle innvirke på turtall og fart. Det tror jeg du må forklare.... 

Akslingen i sjøvannspumpa står på samme drev som dieselpumpa. Dersom aksling i sjøvannspumpa trykkes for langt inn påvirker dette dieselpumpa på andre siden av drevet, og motoren mister effekt eller i verste fall nekter å starte. 

Dette har vært et gjentagende tema for disse motorene, gjelder for alle VPs modeller i 3X, 4X seriene samt KA(M)D 300. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Brigg skrev 1 time siden:

Akslingen i sjøvannspumpa står på samme drev som dieselpumpa. Dersom aksling i sjøvannspumpa trykkes for langt inn påvirker dette dieselpumpa på andre siden av drevet, og motoren mister effekt eller i verste fall nekter å starte. 

Dette har vært et gjentagende tema for disse motorene, gjelder for alle VPs modeller i 3X, 4X seriene samt KA(M)D 300. 

Skjønner. Jeg kan sjekke men har litt vondt for å tro at jeg har klart det med å klemme/vri inn en ny impeller. Akslingen sitter jo i to lagre. Vet du noe om hvor mye av akslingen som skal stikke inn i vannpumpehuset?

Nei, det vet jeg ikke. 

Kanskje mulig å sjekke ved å løsne litt på de to skruene som fester sjøvannspumpa mot motoren. Om du løsner en mm og kjører en test-tur for å se om det blir noen forskjell.  Det kan bli litt oljesøl, men tror ikke det skal bli veldig mye. 

Har målt 1.1mm i forskjell på aksellengde og 0.9mm forskjell på spordybde i aksel. 

Måler alltid utstikket på aksling med dybdemål før jeg demonterer pumpe, og skriver målet på huset før jeg demonterer impellerpumpa. 

Poenget er å sikre at en ikke skaper press på dieselpumpeakslingen. 

Om en bytter rykkdemper/medbringer må en også være obs. 

dieselfan skrev 20 minutter siden:

Har målt 1.1mm i forskjell på aksellengde og 0.9mm forskjell på spordybde i aksel. 

Måler alltid utstikket på aksling med dybdemål før jeg demonterer pumpe, og skriver målet på huset før jeg demonterer impellerpumpa. 

Poenget er å sikre at en ikke skaper press på dieselpumpeakslingen. 

Om en bytter rykkdemper/medbringer må en også være obs. 

OK, men det er jo for sent å måle nå. Jeg får forøvrig 4.000 o/min uten belastning så jeg har vanskelig med å tro at det er relatert til dieselpumpen. 

Spørsmål: Om jeg får tak i manometer for å måle ladetrykk så vil jo det uansett vise for lite iom. at jeg ikke får riktig maks turtall på motor under belastning. Skal jeg da heller måle trykket på rusturtall uten belastning dvs. med gear i fri? 

Svar:

Nei, ladetrykk ubelastet er ikke nyttig for oss amatører. 

Helt uproblematisk at du kun får 3500rpm.

Det du skal måle er at din turbo gir riktig ladetrykk opp til 3500.

Har du riktig ladetrykk på 2700, 3000, 3200 og 3500 så er din tubo frisk, og det er ditt mål å finne ut før du går videre... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...