Jump to content

Batteristørrelse 115 hk EFI?

-morten-

Recommended Posts

Hei jeg har et gåent batteri. Det som stod i var et Sønnak 68Ah 650A

Lurer på om dette er litt for lite. Noen som har peiling på s hva som er anbefalt størrelse på en 115HK EFI?  Lite forbrukere. Trykkvannpumpe, Radio,GPS/Lodd, landterner, vindusvisker

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har et 80Ah Varta AHM. Det var et dyrt batteri, men jeg er veldig fornøyd med det. Husker ikke CCA verdien på det, men det er meget friskt til å dra i gang motoren, sommer som vinter. Kan absolutt anbefales. Detaljer om batteriet finner du i "Dracotråden". Tilsvarende batteri fra andre produsenter er sikkert like bra.

-morten- skrev for 4 timer siden:

Var CCA jeg lurte litt på. Virker som om 800 er oppgitt for 115 EFI

Hvis du blar litt i tråden jeg nevnte, nesten mot slutten, så finner du en diskusjon rundt dette samt CCA og data på det batteriet jeg kjøpte. En ting er hva de anbefaler i manual osv, en annen ting er hva som fungerer i praksis. Jeg bruker båten hele året, og kan love dere at det batteriet drar i gang motoren ved alle temperaturer uten å mukke. 

For bruk i sommerhalvåret rekker det fint med 60-70 Ah. For helårsbruk kan man jo evt. øke litt.

Jeg har Biltema 62 Ah (620 CCA) sølvbatteri og Mercury F115, og det funker utmerket.

Har hatt dette batteriet siden 2010 (bytte det riktignok i 2016 til samme type da jeg hadde glemt å slå av hovedstrømbryteren). Men batteriet var ikke defekt, bruker det fortsatt til ymse ting i hjemmet :-)

Når det kommer til CCA så er 700-800 nok til å dra igang en relativt stor dieselmotor :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...