index Startet 27.April.2022 Del på Facebook Startet 27.April.2022 Jeg har holdt på med rengjøring av forgassere til påhengs den siste uken, og føler at det ikke helt blir bra nok. Så da lurer jeg på om en liten ultralydvasker kunne være noe. Ser f.eks Biltema har noen små enkle saker. Men er disse kraftige nok til slike jobber, eller må man til med større modeller? Ser det er stor forskjell i wattstyrke mm, har dette stor betydning? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pappa_wolf Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 biltema sine er gode nok, men litt små. Jeg bygget selv, med kitt fra Ebay, for snaue 600 i alt. Og det ble bygget i en gammel rustfri pølsekoker fra gjenvindingsstasjonen. Jeg har bare varm vann i den, og legger delene i en plastpose med rengjøringsmiddel. Så slipper jeg å måtte bytte rensemiddel så ofte. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Helt enig du må opp i 4-5 liter før det er brukande til annet en smykker og dyser. Tenk deg en 4liter spyleveske kane. Ikke stort. Kjøpte hele min på 5l m/varme fra china for under 800,- men det var før moms reglene kom, de nye🤐 Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Men du kan fint øke høyden med og sette et syltetøyglass eller de i glass for spagetti nedi en litt mindre kar, er nok at vannet dekker litt over bunnen av glasset. Da har du bare vann i karet og oppløsningen i glasset. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Har prøvd ulike varianter. Større og sterkere er bedre. Biltemas minste kan ikke anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 De aller minste har lav effekt og lite volum. Litt avhengig av hvilken forgasser du tenker ta for deg bør ultralydsvaskeren i alle fall være dyp nok til at du kommer til over alt ved å snu på forgasseren. Kanskje denne på 2,5 liter er stor nok? Alternativt denne, samme volum, men 500kr rimeligere. Selv har jeg en vasker fra Kjell & Co med innebygget varmeelement og pulseringsfunksjon (utgått modell). Denne har et mer kvadratisk kar og er akkurat stor nok til at jeg får forgasseren til totakts Yamaha 15hk nedi karet, mener på den er rundt 3 liter. Pleier gi forgasserne til motorene mine en rens annen hvert år. Utrolig hva ultralydsvaskeren klarer å grave ut av drit fra kriker og kroker! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2022 De må være såpass altså? Forgasseren på 30 hengeren jeg holder på med nå hadde vel gått greit nedi et halvlitermål, men de små er ikke dype da. Da får jeg se etter noe litt større. Kjell&co har ingen butikk i nærheten meg bekjent, ellers så hadde den vært grei. Men det har jo pleid å gå greit uten også da. Mye rart i ny bensin, flottørhuset var fullt av blålig gele av noe slag da jeg åpnet. Det har jeg ikke opplevd før. Sikkert noe miljøgreier. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 index skrev 1 time siden: flottørhuset var fullt av blålig gele Denne geleen fant jeg også i flottørhuset på 15-hesteren for et par år siden. Nesten utrolig at den startet i det hele tatt, men symptomene var at alt over tomgang førte til hosting og full stopp. Når det gjelder størrelse på vaskeren, velger du en av disse med 2,5 liters kar vil jeg tro du kan dekke mye av behovet. Du kan jo som nevnt snu på gasseren hvis den er så stor at den stikker opp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2022 Hakkannen skrev for 7 timer siden: Denne geleen fant jeg også i flottørhuset på 15-hesteren for et par år siden. Nesten utrolig at den startet i det hele tatt, men symptomene var at alt over tomgang førte til hosting og full stopp. Her var det motsatt, motoren gikk på litt turtall men nektet å gå på tomgang. Men Marineren har tomgangsdyse via et kammer på topp av forgasseren, så av erfaring er det stigerøret til dette kammeret som tetter seg først. Da prøver jeg å se på modeller rundt 2,5 liter, det høres omtrent passe ut til mitt bruk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 index skrev for 20 timer siden: Mye rart i ny bensin, flottørhuset var fullt av blålig gele av noe slag da jeg åpnet. Det har jeg ikke opplevd før. Sikkert noe miljøgreier. Er nødt til å anbefale at dere drenerer forgasseren og motoren ikke er i helårsbruk. Noen hevder at det er nok å koble ifra bensinslangen og kjøre forgasseren tom. Det er i noen tilfeller bedre enn å ikke gjøre noe, men om motoren står varmt og i tørre omgivelser så fordamper de flyktige stoffene og gelé gørra sitter igjen... Kun ultralydvasker som duger da.. Min 5 liter kjøpt brukt på Finn.no. Har venner som har "toppmodeller", når vi kappes så er det min erfaring at valg av rensemiddel er en større variabel enn selve vaskeren... (husk å drenere flotørkammer) 😇 Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 Hvilket vaskemiddel anbefales til forgasservask, har en 6 hk Mercury jeg sliter med. Har en 2,5 liter ultralydvasker. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 (redigert) De selger på Biltema for ultralydvasker. Oppvaskmaskin pulver virker bra, men forsiktig det kan tære på aluminium. Avfetting er bra men kan avgi litt gasser. Får du plass til den i et syltetøy glass eller en pose trenger du bare oppløsning i den. Og vann i beholderen. Syltetøy glasset kan godt være Høyre en beholderen men fylt opp så det dekker det du har i. Vannet i beholderen trenger ikke og dekke så langt opp på syltetøy glasset. Redigert 28.April.2022 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 index Kjell & C på Oasen Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 Fint, da prøver jeg avfetting eller kanskje diesel i glass plassert i vaskeren. Det er en ultralydvasker fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 Du får denne flaska hos Kjell & Co. Følg den anbefalte utblandingen som står på etiketten. Fungerer glimrende på forgassere, etc. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 (redigert) Jeg kjøpte denne på Ebay i fjor sommer, kostet ca 700 kroner. Volum 3,2 liter, samme modell som selges hos flere nettbutikker her hjemme til 3x prisen. Den har god plass til forgasseren til 30 hk Suzuki. Redigert 28.April.2022 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2022 dieselfan skrev for 3 timer siden: Er nødt til å anbefale at dere drenerer forgasseren og motoren ikke er i helårsbruk. Her brukes båtene hele året, viktigste fremkomstmiddel. Men det er for det meste dieseldyret som brukes, den lille med påhenger er kun reserve. Men begge ligger utpå. Oliver skrev for 1 time siden: index Kjell & C på Oasen Takk for tipset, det hadde jeg ikke fått med meg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 pappa_wolf skrev On 27.4.2022 at 16.23: Jeg bygget selv, med kitt fra Ebay, for snaue 600 i alt. Og det ble bygget i en gammel rustfri pølsekoker fra gjenvindingsstasjonen. Kunne godt tenke meg en litt større enn den jeg har. Har du teknisk spec på den du har god erfaring med? Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 29.April.2022 Del på Facebook Svart 29.April.2022 jeg kjøpte et kitt makan til dette. https://www.banggood.com/AC-220V-Ultrasonic-Cleaner-Power-Driver-Board-With-2Pcs-50W-40K-Transducers-p-1122413.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_organic&gmcCountry=NO&utm_content=minha&utm_campaign=minha-no-en-pc¤cy=NOK&cur_warehouse=CN&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_pt&utm_content=meruem&utm_campaign=aceng-pmax-no-en-220408-meruem&ad_id=&gclid=Cj0KCQjwma6TBhDIARIsAOKuANxMR8jI3eg4r7topBGtxWRsU5Xz78OOQ16YTRH-emCJim1T4eXV60AaAns3EALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 29.April.2022 Del på Facebook Svart 29.April.2022 Ser at "giverne" i kit'et over er på 100w (50w hver). Til sammenligning er de på 120w (60w x 2) på ultralydvaskeren som er på 3,2 liter over. Varmelementet er på 100w. Jeg fyller på varmtvann ca 60C og lar varmeelementet vedlikeholde varmen under prosessen. Det må være en balanse mellom volumet på beholderen og effekten på transducer for å få litt "trøkk" på rengjøringen. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.April.2022 Del på Facebook Svart 29.April.2022 Hvordan tester man at UV-vaskeren fungerer som den skal? Jeg kjøpte for noen år siden en på rundt 8-10 liter fra BT, men jeg er ikke særlig imponert over resultatene. Har forsøkt flere ting som vann med sitronsyre og zalo, BTs eget UV-rensemiddel de har kommet med i senere år osv. Beste resultatet var med syltetøyglass med aceton i vannbadet, men da utendørs og holdt vanntemperatur under 40 grader da man ikke kødder med aceton. Har hørt om en måte å teste på med alufolie, men ikke forsøkt noe. Greit om det finnes en måte å teste på som sier noe om hvor bra skiten virker. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
bmwmaxi Svart 29.April.2022 Del på Facebook Svart 29.April.2022 Uv renser er noe helt annet😂😂 jeg har en HZ måler for kontroll av disse china greiene. Det får du også som en app til tlf men usikker på om den dekker det omerådet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.April.2022 Del på Facebook Svart 29.April.2022 Fruen lurte på hvorfor jeg måtte til Kristiansand i kveld, jeg sa at det er der nærmeste Kjell & co holder til... Hva i huleste er det du trenger der?? Fikk et veldig godt tips til et vaskemiddel til ultralydvaskeren.... Tror ikke jeg får mat i kveld og må trolig lage selv i morra også... Meeen.. tusen takk for gode råd, igjen 👍☀️ Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 29.April.2022 Del på Facebook Svart 29.April.2022 (redigert) En ultralydvasker i seg selv er bare halve verktøyet. Det er i kombinasjon med riktig vaskemiddel den beste effekten oppnås. Enkelt forklart kan man si at ultralydvaskeren erstatter børsten, men man må fortsatt ha riktig vaskemiddel for å fjerne det man skal vaske bort. For å oppnå best effekt i en ultralydvasker er det viktig å benytte seg av vaskemidler som har lav viskositet. Viskositeten sier noe om hvor tyntflytende eller tyktflytende væsken er. Jo mer tyntflytende, jo bedre. En tyntflytende væske kaviterer lettere, og det er nettopp kavitasjon som gir børsteeffekten i en ultralydvasker. Er væsken for tykk vil ikke kavitasjon oppstå i ønsket grad og vaskeeffekten blir dermed dårligere. Aceton, som nevnt ovenfor, har meget lav viskositet. Myten om at vann og Zalo er bra nok er litt diffus ettersom noen partikler kan vaskes bort med Zalo, mens andre ikke (igjen tilbake til valg av rett vaskemiddel). For å oppnå best rengjøringresultat er det viktig å få ut oksygenet fra vannet. Det oppnås best ved å fylle ultralydvaskeren med rent vann og varme opp dette til ca. 70 grader og deretter kjøre ultralyd i 30-60 minutter. Etter at dette er gjort kan kjemi blandes inn, pass på at temperaturforskjellen mellom badet og kjemien ikke er for høy ved innblanding av kjemi. Blander man i kjemien før degassing vil det være vanskeligere å få ut oksygenet fra badet, men det avhenger av kjemien som benyttes. Redigert 29.April.2022 av TS. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 29.April.2022 Del på Facebook Svart 29.April.2022 dieselfan skrev 10 minutter siden: Fruen lurte på hvorfor jeg måtte til Kristiansand i kveld, jeg sa at det er der nærmeste Kjell & co holder til... Tror ikke jeg får mat i kveld og må trolig lage selv i morra også... Du har vel nærmeste "Kjell" i Drammen, på Gulskogen, @dieselfan ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.