Jump to content

Hvor liten ultralydvasker er "bra nok"?

index

Recommended Posts

@NilsPils : Jeg kan lite om dette utover erfaringene jeg har gjort med min egen ultralydvasker, men gir deg en rask tilbakemelding likevel:

For meg synes denne å være for liten, væskekapasiteten er kun ca 1,5 liter i beholderen. Videre er ultralyd-effekten kun 65 watt (mens varmelementet som holder rensevæsken varm synes å være på 100 watt, til sammen 165 watt).

Du får antagelig ikke en forgasser ned i kummen på denne, forutsatt at den er ganske liten.  

Beholderen på min har som tidligere nevnt et volum på 3,2 liter og 120 w ultralyd-effekt (se bilde over). Jeg ville ikke hatt noe mindre enn dette til forgassere og  motordeler.

TideRace skrev 6 minutter siden:

Du får antagelig ikke en forgasser ned i kummen på denne, forutsatt at den er ganske liten.  

Om det stemmer at den er 245x 147mm i bunnen så burde det være null problem med småforgassere i alle fall. Vasker du mye svære forgassere?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 47 minutter siden:

Om det stemmer at den er 245x 147mm i bunnen så burde det være null problem med småforgassere i alle fall. Vasker du mye svære forgassere?

Som nevnt over er ikke ultralydvaskere fagfeltet mitt akkurat, og mine svar er kun basert på hobby-brukererfaring.

Jeg har vasket diverse motordeler og noen 5 og 6 hk-forgassere, motorsaga, +++ Den største forgasseren har vært til en Suzuki DT30.

Vær oppmerksom på at "vaskeobjektet" aldri skal ha kontakt med veggene i kummen, men ligge oppe i en medfølgende kurv som enten er av metall eller plast, og som senkes ned i kummen. Du mister allerede der noe volum, og det er dybden i kummen som du antagelig vil slite med. Du kan selvfølgelig vaske en runde med halve forgasseren nedsenket, snu den og så kjøre ny omgang. Men så var det effekten også da...

Det bør  være litt effekt i ultralydtransducerne for at det skal oppstå kraftig nok kavitasjon i rensevæsken for at det skal være effektivt. Se innlegget til @TS. over, han forklarer hvordan en ultralydvasker virker ved hjelp av kavitasjon på en god måte  (mikrobobler som skytes rundt i høy fart på kryss og tvers i væsken).

Min ultralydvasker har 2 transducere på hver 60 watt = 120w. Såpass bør det være hvis den skal vaske effektivt inne i kompakte metallkonstruksjoner som støpte forgassere.

Redigert av TideRace (see edit history)
dieselfan skrev 26 minutter siden:

Takk @TideRace, er 90% ved Arendal for tiden. Selvbyggerhytte ?️:crazy:

Jeg har en litersflaske med  rensevæske fra Kjell ekstra i kjelleren, @dieselfan . Videre skal jeg ned på vår sommerhytte senere i dag som ligger noen mil syd for din. Hvis det redder kveldsmaten din kan du gjerne få flaska på Harebakken, Stoa, etc senere i dag.

TideRace skrev for 3 timer siden:

@NilsPils : Jeg kan lite om dette utover erfaringene jeg har gjort med min egen ultralydvasker, men gir deg en rask tilbakemelding likevel:

For meg synes denne å være for liten, væskekapasiteten er kun ca 1,5 liter i beholderen. Videre er ultralyd-effekten kun 65 watt (mens varmelementet som holder rensevæsken varm synes å være på 100 watt, til sammen 165 watt).

Beholderen på min har som tidligere nevnt et volum på 3,2 liter og 120 w ultralyd-effekt (se bilde over). Jeg ville ikke hatt noe mindre enn dette til forgassere og  motordeler.

Takker for svar fra deg og andre.

Når det gjelder ultralydeffekten kan det vel være slik at du trenge større effekt jo større beholder . . ?

Men nå har jeg sjekket målene nærmere. Forgasseren min går ikke ned i den smale beholdren. Så da leter jeg ande steder .. . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Når det gjelder ultralydeffekten kan det vel være slik at du trenge større effekt jo større beholder . . ?

Jeg vet de mindre ultralydvaskerne ofte benyttes av klokke-entusiaster til rensing av mekaniske urverk, rengjøring av småting som smykker, motordeler til modellfly, m.m. Har en bekjent som lånte min noen dager da hans egen som er mindre ikke gav ønsket resultat. 

Litt som en påhengsmotor; Noen blir for små til å få båten i plan uansett ?.

Jeg tror @Hakkannen kan litt om dette. Han kan sikkert svare bedre på dette enn meg.

larshans1 skrev 25 minutter siden:

Plasserte vaskeren langt ute på parkeringsplassen på jobben, og dro med meg brannslangen. Fylte opp vaskeren med bensin, og vasket forgasserne til Yamaha'n ??

Fungerte mye bedre enn de forskjellige rensemidlene jeg har forsøkt tidligere.

Hvor mye bør/må en demontere på forgasseren før ultralydrensing . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...