NilsPils Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Noen som har synspunkter på denne til kr. 999,- (og gratis frakt) . . ? Gjelder førs og fremst forgasserrens. https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/ultralydrengjoring/luxorparts-ultralydvask-165-w-p40331 Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
TideRace Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 @NilsPils : Jeg kan lite om dette utover erfaringene jeg har gjort med min egen ultralydvasker, men gir deg en rask tilbakemelding likevel: For meg synes denne å være for liten, væskekapasiteten er kun ca 1,5 liter i beholderen. Videre er ultralyd-effekten kun 65 watt (mens varmelementet som holder rensevæsken varm synes å være på 100 watt, til sammen 165 watt). Du får antagelig ikke en forgasser ned i kummen på denne, forutsatt at den er ganske liten. Beholderen på min har som tidligere nevnt et volum på 3,2 liter og 120 w ultralyd-effekt (se bilde over). Jeg ville ikke hatt noe mindre enn dette til forgassere og motordeler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 TideRace skrev 6 minutter siden: Du får antagelig ikke en forgasser ned i kummen på denne, forutsatt at den er ganske liten. Om det stemmer at den er 245x 147mm i bunnen så burde det være null problem med småforgassere i alle fall. Vasker du mye svære forgassere? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Takk @TideRace, er 90% ved Arendal for tiden. Selvbyggerhytte ?️ Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 (redigert) index skrev 47 minutter siden: Om det stemmer at den er 245x 147mm i bunnen så burde det være null problem med småforgassere i alle fall. Vasker du mye svære forgassere? Som nevnt over er ikke ultralydvaskere fagfeltet mitt akkurat, og mine svar er kun basert på hobby-brukererfaring. Jeg har vasket diverse motordeler og noen 5 og 6 hk-forgassere, motorsaga, +++ Den største forgasseren har vært til en Suzuki DT30. Vær oppmerksom på at "vaskeobjektet" aldri skal ha kontakt med veggene i kummen, men ligge oppe i en medfølgende kurv som enten er av metall eller plast, og som senkes ned i kummen. Du mister allerede der noe volum, og det er dybden i kummen som du antagelig vil slite med. Du kan selvfølgelig vaske en runde med halve forgasseren nedsenket, snu den og så kjøre ny omgang. Men så var det effekten også da... Det bør være litt effekt i ultralydtransducerne for at det skal oppstå kraftig nok kavitasjon i rensevæsken for at det skal være effektivt. Se innlegget til @TS. over, han forklarer hvordan en ultralydvasker virker ved hjelp av kavitasjon på en god måte (mikrobobler som skytes rundt i høy fart på kryss og tvers i væsken). Min ultralydvasker har 2 transducere på hver 60 watt = 120w. Såpass bør det være hvis den skal vaske effektivt inne i kompakte metallkonstruksjoner som støpte forgassere. Redigert 29.April.2022 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 dieselfan skrev 26 minutter siden: Takk @TideRace, er 90% ved Arendal for tiden. Selvbyggerhytte ?️ Jeg har en litersflaske med rensevæske fra Kjell ekstra i kjelleren, @dieselfan . Videre skal jeg ned på vår sommerhytte senere i dag som ligger noen mil syd for din. Hvis det redder kveldsmaten din kan du gjerne få flaska på Harebakken, Stoa, etc senere i dag. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Veldig hyggelig av deg @TideRace ? sjefen blir nå med... også blir det årets første softis ? så her svinger det fort? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 TideRace skrev for 3 timer siden: @NilsPils : Jeg kan lite om dette utover erfaringene jeg har gjort med min egen ultralydvasker, men gir deg en rask tilbakemelding likevel: For meg synes denne å være for liten, væskekapasiteten er kun ca 1,5 liter i beholderen. Videre er ultralyd-effekten kun 65 watt (mens varmelementet som holder rensevæsken varm synes å være på 100 watt, til sammen 165 watt). Du får antagelig ikke en forgasser ned i kummen på denne, forutsatt at den er ganske liten. Beholderen på min har som tidligere nevnt et volum på 3,2 liter og 120 w ultralyd-effekt (se bilde over). Jeg ville ikke hatt noe mindre enn dette til forgassere og motordeler. Takker for svar fra deg og andre. Når det gjelder ultralydeffekten kan det vel være slik at du trenge større effekt jo større beholder . . ? Men nå har jeg sjekket målene nærmere. Forgasseren min går ikke ned i den smale beholdren. Så da leter jeg ande steder .. . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
TideRace Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 NilsPils skrev for 3 timer siden: Når det gjelder ultralydeffekten kan det vel være slik at du trenge større effekt jo større beholder . . ? Jeg vet de mindre ultralydvaskerne ofte benyttes av klokke-entusiaster til rensing av mekaniske urverk, rengjøring av småting som smykker, motordeler til modellfly, m.m. Har en bekjent som lånte min noen dager da hans egen som er mindre ikke gav ønsket resultat. Litt som en påhengsmotor; Noen blir for små til å få båten i plan uansett ?. Jeg tror @Hakkannen kan litt om dette. Han kan sikkert svare bedre på dette enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Kjøp så stor du får tak i/har råd til/får plass til/osv... Min er 10 liter. Nå som jeg er blitt mer og mer glad i ultralydvask, så blir den også liten... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 30.April.2022 Link til dette innlegget Svart 30.April.2022 Plasserte vaskeren langt ute på parkeringsplassen på jobben, og dro med meg brannslangen. Fylte opp vaskeren med bensin, og vasket forgasserne til Yamaha'n ?? Fungerte mye bedre enn de forskjellige rensemidlene jeg har forsøkt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.April.2022 Link til dette innlegget Svart 30.April.2022 larshans1 skrev 25 minutter siden: Plasserte vaskeren langt ute på parkeringsplassen på jobben, og dro med meg brannslangen. Fylte opp vaskeren med bensin, og vasket forgasserne til Yamaha'n ?? Fungerte mye bedre enn de forskjellige rensemidlene jeg har forsøkt tidligere. Hvor mye bør/må en demontere på forgasseren før ultralydrensing . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars Hansen Svart 30.April.2022 Link til dette innlegget Svart 30.April.2022 Jeg demonterte alt, er jo gjort på 5min når du først har den ute. Legger smådelene i en liten boks eller zip-pose med bensin i. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2022 NilsPils skrev 24 minutter siden: Hvor mye bør/må en demontere på forgasseren før ultralydrensing . . ? Strengt tatt trenger man vel ikke mer enn å åpne den, så rensevæska kommer til overalt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 larshans1 skrev On 30.4.2022 at 8.52:Legger smådelene i en liten boks eller zip-pose med bensin i. Vet ikke om plastpose kan dempe på noen måte. Jeg har brukt syltetøyglass og andre passende glassbeholdere som jeg har satt i vannbadet. Er ofte det som blir anbefalt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars Hansen Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Har sett mange som har brukt pose også, funka ihvertfall godt nok for det jeg renset. Så at ting ble rent, og Yamaha'n går fint etter rensen. Før det gikk den bare på tomgang og full gass? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.