Jump to content

Må man bruke epoxiprimer etter gelcoatsparkel?

kjetillunde

Recommended Posts

Må man bruke epoxiprimer etter gelcoatsparkel?

Jeg har brukt denne gelcoatsparkelen fra biltema: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/polyester/gelcoatsparkel-2000017195

Bør jeg da bruke epoxiprimer etterpå? F.eks denne: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/epoksyprimer-2000042208

Redigert av kjetillunde (see edit history)
kjetillunde skrev for 1 time siden:

Jeg har brukt denne gelcoatsparkelen fra biltema: http://Må man bruke epoxiprimer etter gelcoatsparkel?

Den linken må du se litt nærmere på :wink:

Ellers, under vannlinja bruker jeg helst epoxysparkel. Den er tettere enn polyesterbasert sparkel. Men gelcoatsparkelen er også tettere enn fiberarmert polyestersparkel, så det går sikkert bra. Problemet er kanskje først og fremst at bunnstoffet ikke henger. Hvis det er snakk om større arealer ville jeg nok tatt meg bryet med å legge på 2-4 lag med epoxyprimer. Men jeg ville ikke kjøpt den fra BT som du linker til. Den er stort sett bare tynner, og lite tørrstoff. 

kjetillunde skrev 22 minutter siden:

Kan jeg altså bunnsmøre rett på gelcoatsparkelen?

Det kan du, men bunnstoffet henger bedre med en primer først. Enten epoxy eller enkomponent. 

Hvis resten av båten er epoxybehandlet tidligere bør du jo fortsette med det. Men om resten er ubehandlet har det lite for seg med en flekk epoxyprimer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Komodo skrev 12 minutter siden:

Den linken må du se litt nærmere på :wink:

Ellers, under vannlinja bruker jeg helst epoxysparkel. Den er tettere enn polyesterbasert sparkel. Men gelcoatsparkelen er også tettere enn fiberarmert polyestersparkel, så det går sikkert bra. Problemet er kanskje først og fremst at bunnstoffet ikke henger. Hvis det er snakk om større arealer ville jeg nok tatt meg bryet med å legge på 2-4 lag med epoxyprimer. Men jeg ville ikke kjøpt den fra BT som du linker til. Den er stort sett bare tynner, og lite tørrstoff. 

Hehe redigerte linken nå. 

Ja jeg hadde mest lyst å bruke epoxysparkel men jeg hadde denne gelcoatsparkelen og herder liggende og tenkte det var greit at den ble brukt. 🙂

Da vurderer jeg å bunnsmøre direkte på gelcoatsparkelen siden det bare er snakk om bittesmå områder.

index skrev On 4/29/2022 at 13.05:

Det kan du, men bunnstoffet henger bedre med en primer først. Enten epoxy eller enkomponent. 

Hvis resten av båten er epoxybehandlet tidligere bør du jo fortsette med det. Men om resten er ubehandlet har det lite for seg med en flekk epoxyprimer. 

Men blir det vanntett dersom jeg bunnsmører rett på gelcoatsparkelen? 

kjetillunde skrev 17 minutter siden:

Men blir det vanntett dersom jeg bunnsmører rett på gelcoatsparkelen? 

Nei. Derav spørsmålet om resten av undervannsskroget er vanntett, dvs behandlet med epoxy. Gelcoatsparkelen er jo like vanntett som resten av gelcoaten. Eller like lite. Har du båten ute hele året kan det være lurt å epoxybehandle, om den er oppe på vinteren betyr det ikke så mye egentlig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 38 minutter siden:

Nei. Derav spørsmålet om resten av undervannsskroget er vanntett, dvs behandlet med epoxy. Gelcoatsparkelen er jo like vanntett som resten av gelcoaten. Eller like lite. Har du båten ute hele året kan det være lurt å epoxybehandle, om den er oppe på vinteren betyr det ikke så mye egentlig. 

Den er på land om vinteren. Jeg mener å huske at jeg behandlet den med epoxiprimer for 2år siden.

Men det går altså greit å bunnsmøre direkte på gelcoatsparkelen siden båten er på land om vinteren?

kjetillunde skrev 12 minutter siden:

Den er på land om vinteren. Jeg mener å huske at jeg behandlet den med epoxiprimer for 2år siden.

Men det går altså greit å bunnsmøre direkte på gelcoatsparkelen siden båten er på land om vinteren?

Hvis du har behandlet resten med epoxyprimer ville jeg gjort det samme her også. 

index skrev for 10 timer siden:

Vanntett og vanntett, hverken epoxy eller gelcoat er 100% vanntett. Vannet trekker inn uansett, men det går saktere med epoxy. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...