Jump to content

Hva står PN25 på en 1/2" kuleventil for?

Arne Henriksen

Recommended Posts

Etter 30 år har kuleventilene (ihvertfall den øverste på bildet) mellom pumpa til autopiloten og styringen begynt å svette litt rundt akselen, og etter noen måneders prokrastinering som det så fint heter, har jeg motet meg opp og tenkte å bytte dem før jeg mister for mye olje...

Ser at det står 1/2 PN25 på siden, noen som kan forklare meg hva som er forskjellen på disse og f.eks en slik? Står PN XX for trykk-klasse?
Selv ræl-ventilene fra Biltema skal jo takle 20 bar, vet ikke hva det tilsvarerer i forhold til de som står her nå?

IMG_6255.jpeg.eddd4a5b4cff08ef1628528f29261f50.jpeg

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

1 minute ago, Landcrab said:

20 bar er jo ikke allverden. Disse fritidsbåt autopilot hydraulikkpumpene pleier å kreve 1000psi rated slanger, det gjelder vel koblingene også. Bør ha noe som er 65bar+ rated

Det kan jo være derfor den er begynt å lekke rundt akselen, er nok ikke slitasje, har neppe vært lukket/åpnet så mange ganger opp gjennom årene.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev for 3 timer siden:

Ja, noe sånt som denne burde vel funke - og endel høyere specs enn de som står der i dag.

Uten at jeg vet hvilket trykk du har i systemet, så ja. Syrefast ventil med teflontetning, det bør fungere. Bare vær obs på at den har NTP gjenger, ikke BSP. 

Brigg skrev 24 minutter siden:

Hvorfor er det montert kuleventiler på styresystemet egentlig?

Det lurte jeg også på, men jeg forholdt meg til hvilke ventiler som kan fungere til formålet. Skal de være der bør det uansett monteres en blindplugg slik at man ikke drenerer ut olja i vanvare.

11 minutes ago, Komodo said:

Det lurte jeg også på, men jeg forholdt meg til hvilke ventiler som kan fungere til formålet. Skal de være der bør det uansett monteres en blindplugg slik at man ikke drenerer ut olja i vanvare.

Mistenker at dere tror de står vilkårlig i kretsen? Det er jo ingen måte å drenere olje uten å først gjøre som jeg har gjort her, tatt av slangene til AP-pumpa...

IMG_6253.jpeg.ad50a9640b25623c9dc34dffec2d0cc4.jpeg

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...