Arne Henriksen Startet 29.April.2022 Link til dette innlegget Startet 29.April.2022 (redigert) Etter 30 år har kuleventilene (ihvertfall den øverste på bildet) mellom pumpa til autopiloten og styringen begynt å svette litt rundt akselen, og etter noen måneders prokrastinering som det så fint heter, har jeg motet meg opp og tenkte å bytte dem før jeg mister for mye olje... Ser at det står 1/2 PN25 på siden, noen som kan forklare meg hva som er forskjellen på disse og f.eks en slik? Står PN XX for trykk-klasse? Selv ræl-ventilene fra Biltema skal jo takle 20 bar, vet ikke hva det tilsvarerer i forhold til de som står her nå? Redigert 29.April.2022 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Lars H. Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Et raskt søk ga dette bildet, så PN 25 står helt klart for 25 bar Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Andora Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Pn er trykklasse og dn er diameter, feks dn 100 4" og150 er 6" osv, i ditt tilfelle er ventilen dn 08. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Takk takk, da får jeg finner noen som takler litt mer trykk en BT sine, kan jo se ut som det over tid ble litt for mye for de som sto her også siden de begynte å lekke. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Komodo Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Vet ikke hvor mye trykk du har i det systemet, men til hydraulikk ville jeg vel kostet på meg noe med litt mer kvalitet enn BT. Hydroscan, Tess osv. har kuleventiler til hydraulikk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 PN=Pressure Nominell DN=Diametre Nominell ca riktig stavet- tror det er fransk i originalversjonen... Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 3 minutes ago, Komodo said: Vet ikke hvor mye trykk du har i det systemet, men til hydraulikk ville jeg vel kostet på meg noe med litt mer kvalitet enn BT. Hydroscan, Tess osv. har kuleventiler til hydraulikk. Ja, noe sånt som denne burde vel funke - og endel høyere specs enn de som står der i dag. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Landcrab Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 20 bar er jo ikke allverden. Disse fritidsbåt autopilot hydraulikkpumpene pleier å kreve 1000psi rated slanger, det gjelder vel koblingene også. Bør ha noe som er 65bar+ rated Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 1 minute ago, Landcrab said: 20 bar er jo ikke allverden. Disse fritidsbåt autopilot hydraulikkpumpene pleier å kreve 1000psi rated slanger, det gjelder vel koblingene også. Bør ha noe som er 65bar+ rated Det kan jo være derfor den er begynt å lekke rundt akselen, er nok ikke slitasje, har neppe vært lukket/åpnet så mange ganger opp gjennom årene. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Brigg Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Hvorfor er det montert kuleventiler på styresystemet egentlig? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Arne Henriksen Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 23 minutes ago, Brigg said: Hvorfor er det montert kuleventiler på styresystemet egentlig? Jeg regner med det er for å kunne bytte ut pumpa uten oljesøl/lekkasjer? Vettasøren... Om ventilene er stengt vil jo fremdeles styringen fungere, manuelt inne/ute. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Komodo Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Arne Henriksen skrev for 3 timer siden: Ja, noe sånt som denne burde vel funke - og endel høyere specs enn de som står der i dag. Uten at jeg vet hvilket trykk du har i systemet, så ja. Syrefast ventil med teflontetning, det bør fungere. Bare vær obs på at den har NTP gjenger, ikke BSP. Brigg skrev 24 minutter siden: Hvorfor er det montert kuleventiler på styresystemet egentlig? Det lurte jeg også på, men jeg forholdt meg til hvilke ventiler som kan fungere til formålet. Skal de være der bør det uansett monteres en blindplugg slik at man ikke drenerer ut olja i vanvare. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Arne Henriksen skrev 1 minutt siden: Jeg regner med det er for å kunne bytte ut pumpa uten oljesøl/lekkasjer? Men det er jo ikke noe man driver med i ett sett. Jeg ville vurdert å erstatte dem med to muffer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne Henriksen Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 1 minute ago, Komodo said: Uten at jeg vet hvilket trykk du har i systemet, så ja. Syrefast ventil med teflontetning, det bør fungere. Bare vær obs på at den har NTP gjenger, ikke BSP. Åh, det la jeg ikke merke til. Men uansett, endte med å kjøpe disse og de er BSP. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 3 minutes ago, Komodo said: Men det er jo ikke noe man driver med i ett sett. Jeg ville vurdert å erstatte dem med to muffer. Ja... kanskje jeg bare skulle det? Billigere, tryggere og enklere. Prøver å kansellere ordren hos Tess. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 (redigert) 11 minutes ago, Komodo said: Det lurte jeg også på, men jeg forholdt meg til hvilke ventiler som kan fungere til formålet. Skal de være der bør det uansett monteres en blindplugg slik at man ikke drenerer ut olja i vanvare. Mistenker at dere tror de står vilkårlig i kretsen? Det er jo ingen måte å drenere olje uten å først gjøre som jeg har gjort her, tatt av slangene til AP-pumpa... Redigert 29.April.2022 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Komodo Svart 30.April.2022 Link til dette innlegget Svart 30.April.2022 Ahh, det forklarer saken ? Trodde de var til lufting eller noe. Men det er kanskje allikevel ikke nødvendig å ha ventiler der? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne Henriksen Svart 1.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 On 4/30/2022 at 2:32 AM, Komodo said: Ahh, det forklarer saken ? Trodde de var til lufting eller noe. Men det er kanskje allikevel ikke nødvendig å ha ventiler der? Nei, tok dere på ordet og bytta 2x dyre ventiler med 2x muffer â 39kr Tror dette ble bra, må bare få fylt opp og testet. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Penger spart, er penger tjent Nok andre ting å bruke penger på i båten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.