Jump to content

Uttern D66 med Cummins Mercruiser qsd 2.8 lensepumpe.

Goldielux

Recommended Posts

Hei :) jeg har nå prøvd meg på service på båt og motor med blandet hell. Jeg prøver å finne lensepumpen på min D66. Har kikket det jeg kan i bunn under motor men finner ikke pumpen. Noen som vet lokaliseringen på pumpen? Og er det vanlig at pumpen lager en kort lyd ca hvert 5 minutt? Har ikke prøvd å koble av ledninger fra batteriet og har antatt at lyden skyldes pumpen som «leter» etter vann å pumpe… alle innspill og ideer tas i mot med takk. 

Redigert av Goldielux
Feil staving (see edit history)
Goldielux skrev for 1 time siden:

er det vanlig at pumpen lager en kort lyd ca hvert 5 minutt?

Ja, den føler på motstanden og stopper etter kort tid dersom det ikke er noe vann å pumpe. 

Vil tro den sitter i motorrommet. 5 min på alle fire så har du den om du går etter lyden...

Er født litt over snittet nysgjerrig - hvorfor leter du etter den?

Hei. Fant pumpen og antar den er defekt. Strøm på alt annet utstyr fungerer men pumpen virker ikke. Har heller ikke funnet noe sikringer, men antar det er auto sikringer i panelet like under ratt. Skal sjekke ledning med voltmeter men er rimelig sikker på at pumpen er defekt. Ps. Anbefaler alle å sjekke sjøvanns slangen. Hos meg var den pill råtten og lakk mellom slangeklemmene. Byttet slangen da jeg byttet impeller. Nå marsjer motoren på 76 grader. Så får jeg fikset lensepumpen er det bare kosearbeid med vask og polering :). Takk for alle tilbakemeldinger. Nb Ps. Noen som har erfaring med Biltema lensepumpe?

Hei. Da jeg løftet opp pumpen så den grei ut den. Men den sjekket ikke etter vann hvert 5/10 minutt. Kan det likevel være at den er gått tett? Har åpnet den og sjekket sil. Den så greit ut. Evt må jeg demontere hele greien, og lurer derfor på om jeg lile gjerne skal kjøpe ny pumpe. 

Nå er det slettes ikke alle lensepumper som er konstruert slik at de sjekker for vann ved å gå et sekund eller to med faste mellomrom. Om du kunne ha opplyst om hvilken pumpe du har eller postet et bilde av den vil du få langt mer presise svar enn det vi greier når vi sitter å gjetter på hvilken pumpe det er snakk om. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei. Pumpen er en Rule 500 gph. Den er satt opp med å kjenne etter vann hvert 5 minutt og etter 1 time hvert 10 minutt. Mulig jeg burde ha koblet av batteriene slik at ikke pumpen gjorde dette gjennom hele vintersesongen. Men nå har jeg kjøpt ny pumpe på Biltema og voltmeter :)

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...