Jump to content

Vann i undervannshus Evinrude 115 2-takt 98mod


TB2855

Recommended Posts

Hei! Etter 7 år uten båt så er jeg nå tilbake på Båtplassen etter at eg kjøpte meg en Ryds 511 forige helg.:flag:

Det vart opplyst at det var en lekasje i undervannshus og at det dermed var vann  i oljen. 

Etter å ha drenert girhuset i går mener jeg heller at der var olje i vannet. De første 6-7 deciliterene som kom

ut var klart vann. Då er vel kanskje første spørsmål. Er der håp? Er dette noe kjent med desse motorane?

 

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Simring rundt drivaksel 

simring/O-ring rundt giraksel

Simring rundt propellaksel

pakninger på tappe og nivåplugg

 

Det er vel gjerne mulige feilkilder. 
 

start med å bytte pakningene på pluggene og se om det hjelper. Det andre er mer omfattende så start med det enkle 😎

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nei det vart full nedplukking av undervannshus, mange slappe simmiringer og ødelagde o-ringer. Er spent hvordan det ser ut inne i gearhuset, må berre skaffe meg en ters for å dra ut akslingen først.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Akslinge såg rett ut. Simmiringene på aksling såg greie ut. Men tetning på drivakslingen var ganske slingrette pluss at begge o-ringer for tetning av stag til giroverføring var fulstendig herpa.

Vannet var salt ja...

Eg har rengjort og smørt opp giret no og eg trur skal ta sjangsen å monter det igjen. :rolleyes:

 

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

To år sia sist eg var på denne posten. Eg monterte ikke gamle girhusert men kjøpte meg eit "nytt" brukt siden det manglet noen tenner på eit drev. Tappa oljen av "nyedrevet" no og oljen såg ut som på bildet. Dette var i utangspunktet en mørkblå quicksilver high performance olje. Nå er den lyseblå. Er det er vel pga av vann......igjen.!? 😮‍💨

17100041182441388851161068230318.jpg

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Giroljen du tenker på er nok samme type som jeg bruker, den beholder smøreevne selv om den blander seg med vann. 

Noe som var litt merkelig var at det var trykk i undervannshuset når jeg opnet lufteskruen. ?? Mulig det var pga av at jeg varmet opp undervannshuset litt med en vifte for å få oljen meir lettflytende. ?😬 

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...