Jump to content

Cummins 5,9 380Hk jukser på idle speed.


s-bgaare

Recommended Posts

Hei, jeg har erfaring fra en tilsvarende motor som din.Samme størrelse og årsmodell,feilen du beskriver er også helt likt som det jeg opplevde.

Etter MYE feilsøking så fant jeg ut at det var for stor avstand mellom noen av hovedstrømkablene som gikk fra dynamo. Det ble da ett magnetfelt som ga motoren fusk på tomgang .Løsningen hos meg ble å legge opp en ny minuskabel på andre siden av motoren jeg la bare opp en 2,5mm2 som jeg rutet fra batteri og rundt andre siden av motoren,da ble den bra. Jeg ble 100%sikker på resultatet, da jeg kunne skru av/på motorfusk med å strekke en liten ledning med krokodilleklemmer rundt i motorrommet og sette den rett på blokka på motsatt side av der dynamokablene lå.Kansje noen kabler er blitt flyttet litt på i forbindelse med dynamoskiftet? Det står i installasjonsmanualene til de fleste motorer at pluss og minus kabler skal legges inntil hverandre slik at ikke magnetfelter som kan forstyrre motorens elektronikk oppstår. jeg har også opplevd tilsvarende feil på andre Mercruiser motorer. Det er i hvertfall lett og raskt og teste ut denne teorien .

Redigert av steyr t (see edit history)
Link to post
Share on other sites

steyr t skrev On 11.6.2022 at 12.13:

Det står i installasjonsmanualene at pluss og minus kabler skal legges inntil hverandre slik at ikke magnetfelter som kan forstyrre motorens elektronikk oppstår. 

Etter MYE feilsøking så fant jeg ut at det var for stor avstand mellom noen av hovedstrømkablene som gikk fra dynamo. Det ble da ett magnetfelt som ga motoren fusk på tomgang .Løsningen ble å legge opp en ny minuskabel på andre siden av motoren jeg la bare opp en 2,5mm fra batteri og rundt andre siden av motoren, da ble den bra.

Godt poeng som er verdt å prøve. Viktig å lese monterings anvisning for motoren, og å følge den. :thumbsup:

I ditt tilfelle heller jeg mer mot å tro at du hadde en dårlig jordingsforbindelse på en kabelsko, enn at en tynn ledning på andre siden av motoren oppveide den magnetiske ubalansen.

Jeg hadde nok heller lagt kablene etter boka. Men det viktigste for deg er jo at feilen din forsvant.

 

 

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo dere alle!

EUROMATIC...

FANTINO...

JOERG BECKER...

STEYR T...

TS

og ALLE DERE ANDRE SOM PRØVER Å HJELPE.

 

Av og til føler jeg meg dum og hjelpeløs.

Håper dere bærer over med meg.

 

* Poiken som hadde hjulpet meg og demontert BOSCH-dynamo for pakking og innsending til Fredrikstad ville vente til i dag med postlegging. Jeg fikk stoppet postlegging og har nå Bosch-dynamo for å kunne teste litt til mens jeg venter på DELCO-dynamo.

 

* Snakket med Fredrikstad på telefon vedrørende DELCO-dynamo sist fredag. Dioder og spoler var kontrollert og funnet OK, men regulatoren var kaputt. Ny regulator var bestilt inn. Jeg avventer ny melding.

Ja, noe hadde tatt knekken på regulatoren.

 

* Har vært borte i helga, men tenkt mye på problemet. Har også tenkt på hva Euromatic skrev med tanke på antall AH i batteribankene. Her er det mine to BEP-VSR som skal styre dynamostrømmen. Dersom en eller begge jukser vil jeg kunne få en "brå start" på dynamoen. Det koster meg ikke annet en tid, "knåving" og noen stygge gloser for å prøve ut dynamolading mot kun startbatteriene.

Batteriene var toppladet før helga og har stått uten lading fra fredag. Skal lese av spenningen på bankene før jeg starter testen pluss lese av spenning etter test. Det er mulig jeg har svart feil til Joerg Becker tidligere.

 

* Jeg har tidligere kikket over el-koplinger. Alt er fint, rent, tørt og fast. Videre er alt av elektrisk forsvarlig festet slik at det ikke kan komme i ulage når jeg kryper rundt i lazaret og/eller motorrum. Ref fotoserie. Her er ingen løse ledninger til/fra motor og/eller batteribanker.

 

* Imidlertid er det noe jeg kom til å stusse over vedrørende mine to BET-VSR etter å ha kikket på mine foto...(?).

Disse har røde diodelys som skal lyse konstant når VSR "is on" (automatic mode, contacts closed).

Da jeg sist tok bilde av dem var det bare den ene som lyste. 

Her kan det være noe lureri...

Jeg skal sjekke nærmere i dag.

 

* Legger ved en skisse av opplegget til/fra batteribankene i Lazaret. Den håndlagete skissen behøver ikke være 100% med tanke på ledninger, men sammenholdt opp mot strømskissen fra verft og foto skulle det gi et bra overblikk.

 

* Jeg kommer tilbake med mer info etter test.

Mvh. s-bgaare.

38)-LAZARET-BILDETEGNING.jpg

33)-STRØMDIAGRAM.jpg

36)-VSR-(3.jpg

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen, alle sammen!

Har vært en tur i båten og testet litt igjen.

 

* Koblet pluss- og minusledning til Bosch-dynamo og montert denne på plass med drivreimer og tilbehør.

* "Nullstilt" BEP-VSR-300A mellom startbatteri og forbruksbatterier i henhold til prosedyren i bruksanvisningen fra internett. Fikk rødt diodelys også i denne etter at den til syvende og sist ble satt i Auto.

* Før motorstart leste jeg av batterispenningene på 12V-panelet ved førerplass og noterte ned. Kunne ikke måle over batteripolene da jeg dessverre hadde glemt multimetret hjemme.

Batteriene var oppladet på fredag (mandag nå), men gjenglemte instrumenter påslått hadde muligens tappet litt ned.

House:      12,80 Volt.

Thruster:  12,82 Volt.

Start:        12,80 Volt.

 

** Så var det start av motor og test av Bosch-dynamo etter RESET av BEP-VSR.

* To (2) uregelmessigheter på motoren etter omkring 1,5 min på idle speed. Deretter ingen uregelmessigheter.

Jeg testkjørte i omkring 1 time og varierte turtallet fra 600 RPM til 1100 RPM og ned igjen og opp igjen og ned igjen. Før jeg stoppet fikk motoren gå omkring 10 min på 600 RPM. Ingen uregelmessigheter. Jeg hadde lite forbruk på, men jeg kjørte thrusterne en god del for å se om det skulle gi noe utslag på motorjuksing, men oppdaget ikke noe slikt.

* Bosch-dynamo leverte 14,4 V kort tid etter start mens den stadig bare hadde 600 RPM.

* Jeg leste av 12V-spenningen mens jeg testet på forskjellige turtall. Ingen forskjell i ladespenningen mellom 600 RPM og 1100 RPM.

House:      14,51V - 14,49V - 14,48V.

Thruster:  12,83V - 12,85V - 12,87V.

Start:        14,53V - 14,50V - 14,48V.

 

Hvordan skal jeg konkludere?

* BEP-VSR mellom startbatteri og forbruksbatteri har skap eller laget klumper i dynamostrømmen slik at jeg fikk utslag med alarm og ujevn gange (?).

* Dette utslag, fenomen fikk jeg kun ved bruk av dynamo-strøm og ikke ved påhengt 220V-lader på dynamokretsen (?).

* Feilstilt (ikke auto) BEP-VSR tok knekken på regulatoren i DELCO-dynamo (?).

* Bosch-dynamo tok tilsynelatende ikke "kvelden" ved tidligere å kjøre uten elektrisk oppkopling av pluss- og minusledning.

Skal likevel få den kontrollert i Fredrikstad.

 

Hvorfor feilstilt BEP-VSR?

* Jeg kan ikke minnes noen gang å ha rørt bryteren på toppen av BEP-VSR, men muligens ved en ubevisst handling? Kan vel ikke godt skylle på andre.

* Lazaret er også vårt storesroom. Vi eller jeg kan kanskje ha kommet borti bryteren ved et uhell i forbindelse med håndtering av gods inn/ut av lazaret/storesroom (?).

* Kan det være at den ene eller begge BEP-VSR er moden for utskifting?

* Hvor lang levetid har en BEP-VSR?

* Hvordan kontrollerer man en BEP-VSR?

* Hvor er rimeligste plassen å kjøpe en ny BEP-VSR-300A?

* Noen som har gode råd og tips?

 

Føler ikke at jeg er kommet helt i mål.

Jeg trenger flere tips og gode råd.

Euromatic...! Beklager at jeg svarte deg litt flåsete her om dagen! Skulle ikke gjort det!

Tips fra deg, Becker og dere andre fikk meg til å tenke litt ekstra i helga. Det var mens jeg jobbet med foto, skisser og tegninger samt leste hva dere skrev at jeg fikk mistanke om BEP-VSR. På det ene foto kunne jeg se det røde diodelyset, men ikke på det andre foto. Hvorfor var det ulikt?

 

I morgen skal jeg ha min ukentlige ryggbehandling. Dersom jeg kommer til hektene utpå dagen/kveldingen skal jeg utføre en ny test. Er litt spent. Håper det går bra, også da.

 

Tusen hjertelig takk til dere alle!

Jeg har lært mye av dere og vil fortsatt lære mer, selv om det kan virke som om jeg er ganske treg.

Snakkes.

Mvh. s-bgaare.

 

 

Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev 49 minutter siden:

* Før motorstart leste jeg av batterispenningene på 12V-panelet ved førerplass og noterte ned. Kunne ikke måle over batteripolene da jeg dessverre hadde glemt multimetret hjemme.

Batteriene var oppladet på fredag (mandag nå), men gjenglemte instrumenter påslått hadde muligens tappet litt ned.

House:      12,80 Volt.

Thruster:  12,82 Volt.

Start:        12,80 Volt.

Her er det natt nå, så leser jeg en gang til imorgen.
Men:
Når du har avlest disse spenninger -før- du aktiverte noe,
da er noe galt.
Batterier / batteribanker kan aldri ha så likt spenning uten at de er fysisk koblet sammen. Dette er ikke mulig.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

@s-bgaareBEP VSR kan du kontrollere sånn noenlunde ved å sjekke at det ikke ligger spenning over polene når den er aktivert, dvs ikke mer enn noen millivolt. Ligger det en volt eller to eller mer så er det dårlige greier. Om ny skulle være nødvendig så er nok eBay stedet for en rimelig handel. Men jeg har problemer med å se hvorfor VSR plutselig skulle hå i stykker og/eller ødelegge dynamoregulator så lenge dynamo har fast kopling mot startbatterier. Reagerer også på at målingene dine ikke viser tegn til lading på thrusterbatterier om jeg forstår tallene dine riktig?

 

Ville som nevnt tidligere også sjekket om denne motoren har en innebygget spenningsstabilisator for motorstyringen og om denne evt kan testes/skiftes for en noenlunde fornuftig sum. Det virker jo som om motor er svært følsom for ‘skitten strøm’ nå. Tipset med magnetfelt rundt kabler kan jo også være noe å snuse på ift hvordan de er routet på din motor. Men virker jo lite sannsynlig at dette har oppstått plutselig i så fall. 

Link to post
Share on other sites

  s-bgaare skrev On 13.6.2022 at 22.23:

* Før motorstart leste jeg av batterispenningene på 12V-panelet ved førerplass og noterte ned. Kunne ikke måle over batteripolene da jeg dessverre hadde glemt multimetret hjemme.

Batteriene var oppladet på fredag (mandag nå), men gjenglemte instrumenter påslått hadde muligens tappet litt ned.

House:      12,80 Volt.

Thruster:  12,82 Volt.

Start:        12,80 Volt.

Her er det natt nå, så leser jeg en gang til imorgen.
Men:
Når du har avlest disse spenninger -før- du aktiverte noe,
da er noe galt.
Batterier / batteribanker kan aldri ha så likt spenning uten at de er fysisk koblet sammen. Dette er ikke mulig

..............

Joerg Becker.

Ting tar tid med meg. Beklager! Jeg har ikke smarttelefon men bruker en gammel PC når jeg skal på internett. Derfor kan det ta litt tid mellom hver gang jeg er inne her.

Ok, tenker du har rett. Noe er ikke mulig og eller ikke riktig. Jeg skal tømme storesrommet i morgen slik at jeg kommer til batteriene igjen for så å måie med et voltmeter rett på batteriene. I natt står 220-Volt-laderen på. I morgen vil batteriene være oppladet.

* Koble fra 220-Volt-lader.

* Videre uten å starte motor....

* Jeg skal se etter diodelyset i begge BEP, både til House og Thrustere. 

* Måle alle tre batteribanker, House, Start og Thrustere.

* Deretter kjøre Thrustere og så måle de tre pakkene igjen.

* Starte hovedmotor.

* På nytt måle alle tre batteripakkene.

* La motoren gå ei god stund og så måle på nytt.

..........

Jeg har brukt båten i helga.

Den har fungert nesten OK, med tanke på juksing.

Rett etter start har det vært antydning til juksing på Idle Spredt, men etter å ha kjørt litt på 650 - 700 eller mer gikk motoren igjen ok på 600 RPM..

........

@s-bgaareBEP VSR kan du kontrollere sånn noenlunde ved å sjekke at det ikke ligger spenning over polene når den er aktivert, dvs ikke mer enn noen millivolt. Ligger det en volt eller to eller mer så er det dårlige greier. Om ny skulle være nødvendig så er nok eBay stedet for en rimelig handel. Men jeg har problemer med å se hvorfor VSR plutselig skulle hå i stykker og/eller ødelegge dynamoregulator så lenge dynamo har fast kopling mot startbatterier. Reagerer også på at målingene dine ikke viser tegn til lading på thrusterbatterier om jeg forstår tallene dine riktig?

 

Ville som nevnt tidligere også sjekket om denne motoren har en innebygget spenningsstabilisator for motorstyringen og om denne evt kan testes/skiftes for en noenlunde fornuftig sum. Det virker jo som om motor er svært følsom for ‘skitten strøm’ nå. Tipset med magnetfelt rundt kabler kan jo også være noe å snuse på ift hvordan de er routet på din motor. Men virker jo lite sannsynlig at dette har oppstått plutselig i så fall. 

.........

Fantino. Jeg ser hva du skriver, men er usikker på om jeg forstår riktig hvordan jeg skal kontrollere BEP VSR...?

* Aktivert (?) er det når den stenger eller åpner for strøm til "nabobatteriet"?

* Skal BEP VSR ligge i manuell, "ON" eller "OF"...?

* Spenning over polene? Mener du over BEP VSR, eller?

Ja, jeg vet. En dåre kan spørre mer en 10 vise kan svare, men hjelp meg litt

Som jeg skrev til Joerg Becker skal jeg gjøre noen nye målinger i morgen. Det er mulig jeg har "snublet" i målingene tidligere. Da kan jeg også måle BEP VSR, bare jeg forstår hva og hvordan du mener.

Jeg vet ikke om der er spenningsstabilisator for motorstyring. Jeg vet heller ikke om Bosch-dynamo avgir skitten strøm, men da jeg hadde fått begge BEP VSR til å vise rødt diodelys i Auto, var det som natt og dag med tanke på hvordan motoren oppførte seg.

Jeg venter fortsatt på den gamle DELCO-dynamo fra Fredrikstad. Skal etterlyse den i morgen. Er spent på hvordan den vil fungere.

Vedrørende kabler i båten ligger disse godt festet slik båten ble levert fra produsent, godt festet, rent og tørt. Ok, ingenting er umulig, men i øyeblikket venter jeg med å røre kablene.

Tusen takk til både deg og Joerg Becker for at dere prøver å hjelpe meg!

Ja, takk til dere andre også!

Tusen takk!

Mvh. s-bgaare.

Link to post
Share on other sites

NB...!

Kom plutselig til å tenk på noe jeg leste i VSR-manualen. Dette med tanke på de forrige målingene jeg avleste "før" jeg utførte noen handlinger:

"Batteriene var oppladet på fredag (mandag nå), men gjenglemte instrumenter påslått hadde muligens tappet litt ned.

House:      12,80 Volt.

Thruster:  12,82 Volt.

Start:        12,80 Volt."

Manualen sier at når startbatteriet når en spenning på 13,7Volt vil VSR tillate nabobatteri å lades parralellt med startbatteriet.

Likeså sier manualen at når spenningen på startbatteriet synker til 12,8Volt vil VSR isolere startbatteriet fra nabobatteriene for å sikre at startbatteriet ikke blir tomt.

Dette kan muligens forklare den like spenningen på alle tre bankene.

Grenseverdi = 12,8 Volt.

Dette betyr videre at alle tre batteribanker vil fungere som EN BANK fra spenningen på STARTBATTERI ET har vært oppe over 13,7 Volt og helt til spenningen faller ned til 12,8 Volt. Da vil på nytt STARTBATTERIET bli isolert fra de andre bankene.

Dette må jeg også teste ut i morgen.

Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev for 10 timer siden:

Fantino. Jeg ser hva du skriver, men er usikker på om jeg forstår riktig hvordan jeg skal kontrollere BEP VSR...?

* Aktivert (?) er det når den stenger eller åpner for strøm til "nabobatteriet"?

* Skal BEP VSR ligge i manuell, "ON" eller "OF"...?

* Spenning over polene? Mener du over BEP VSR, eller?

Ja, jeg vet. En dåre kan spørre mer en 10 vise kan svare, men hjelp meg litt

Som jeg skrev til Joerg Becker skal jeg gjøre noen nye målinger i morgen. Det er mulig jeg har "snublet" i målingene tidligere. Da kan jeg også måle BEP VSR, bare jeg forstår hva og hvordan du mener.

Jeg vet ikke om der er spenningsstabilisator for motorstyring. Jeg vet heller ikke om Bosch-dynamo avgir skitten strøm, men da jeg hadde fått begge BEP VSR til å vise rødt diodelys i Auto, var det som natt og dag med tanke på hvordan motoren oppførte seg.

Jeg venter fortsatt på den gamle DELCO-dynamo fra Fredrikstad. Skal etterlyse den i morgen. Er spent på hvordan den vil fungere.

Vedrørende kabler i båten ligger disse godt festet slik båten ble levert fra produsent, godt festet, rent og tørt. Ok, ingenting er umulig, men i øyeblikket venter jeg med å røre kablene.

Tusen takk til både deg og Joerg Becker for at dere prøver å hjelpe meg!


Ang sjekk av VSR så tenker jeg på å måle spenning mellom de to tilkoplingene på VSR mens det røde lyset er på. Er kontaktene av en eller annen grunn svidd og gir motstand kan dette avsløres på denne måten. Den forutsetter dog at det flyter strøm, dvs at det lades (og mens VSR står i auto). Du kan også måle mens det røde ikke lyser, og du skal da avlese forskjellen i spenning på de to batteribankene.

 

Når VSR står i auto kan du også sjekke funksjonen ved å sette på lading og se om de kopler sammen, og motsatt ved å slå av lading og sjekke at de kopler fra. Det siste tar nok litt tid fordi batteriene holder høy spenning en stund etter lading, men du kan sette fart på ved å sette på noe forbruk. Det ligger antakelig også inne en liten forsinkelse på inn/utkobling i VSR for å unngå ‘releklapring’.

 

Ang spenningsstabilisator så mente jeg å kontakte autorisert verksted for å finne ut dette. Du nevnte jo ett i Stavanger. Det kan jo gjerne også være slik at regulator på original dynamo har en bedre regulator enn den i byttedynamoen (altså ift ‘skitten strøm’ da).

 

’Skitten’ strøm er ikke så lett å finne ut av uten mer avanserte målinger, men du har jo bevist at motor går helt fint når den fores med ren strøm fra batteri, så dette må være hovedteorien, Ref link jeg postet tidlig i tråden der annen eier ble kvitt problemet ved å innstallere egen stabilisator for å fore motorstyringen.

Link to post
Share on other sites

Takk for greit og forklarende svar.

Har laget meg en ny "testplan".

Skal i båten igjen utpå dagen.

Venter på ledig "assistent", sjefen i huset.

Trenger hjelp for å rydde Lazaret/Storesrom.

Mye som må flyttes for å komme til batterikassene.

Ja, i henhold til bruksanvisning fra internett skal det vare forsinkning på kobling både inn og ut. Ved lading skal VSR koble inn nabobatteri etter å ha oppnådd 13,7 V i 5 sek. Ved utladning skal VSR koble fra nabobatteri når startbatteriet har falt til 12,8 V og vært stabilt i 10 sek.

Ja, jeg skal høre med Anlegg og Marine i Tananger om de har kjennskap til om der er spenningsregulator på styringen til vår motor.

Venter fortsatt på info fra Fredrikstad. Regulatorbestillingen sto i rest, men ville kanskje ankomme i dag. Jeg krysser fingrene.

Kommer tilbake med mer info når jeg har mer å fortelle.

 

Link to post
Share on other sites

Følger med spenning med på tråden din, synes dette var et merkelig fenomen. Tipset til @Fantino om spenningsstabilisator i motorstyringen høres ut som et hett tips.

 

Ellers,

s-bgaare skrev for 15 timer siden:

Jeg har ikke smarttelefon men bruker en gammel PC når jeg skal på internett.

Gammel PC er jo helt greit, men et lite tips når du siterer andre innlegg. 

Trykk på den blå knappen med en + nede til venstre i innlegget du skal sitere, da får du opp hele innlegget som et sitat i ditt svar. Så kan du fjerne det som ikke er relevant for det du skal sitere. Når du siterer som du har gjort over blir det vanskelig for oss som leser å få oversikt i hva du siterer og hva du skriver. Her ser du + knappen:

 

image.png.0d5bf27fa389e77b97609e53aeeb7b20.png

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 31 minutter siden:

Følger med spenning med på tråden din, synes dette var et merkelig fenomen. Tipset til @Fantino om spenningsstabilisator i motorstyringen høres ut som et hett tips.

Ellers,

Gammel PC er jo helt greit, men et lite tips når du siterer andre innlegg. 

Trykk på den blå knappen med en +.

Her ser du + knappen:

 

image.png.0d5bf27fa389e77b97609e53aeeb7b20.png

 

Nei, se på den, du!

Den var ikke dum.

Takk for tipset!

Link to post
Share on other sites

Ja dette er merkelige greier.

 

Lurt å teste det som @steyr ttipser om også. Han har jo vært bort i dette tidligere.

Enkelt med en testledning og prøve jorden.

 

Ligner mer og mer den tråden jeg linket på første siden der amerikanene konkluderte med feil i laderegulatoren...

Spent på hva det ender opp med.

Link to post
Share on other sites

FORTSETTELSE AV FØLJETONGEN...

 

Nye tester mandag ettermiddag/kveld, 20.06.2022.

 

* 220V-lader På. Motor= Død.

VSR = AUTO.   Voltmeter - Panel.

House = 13,69V - 13,76V

Start = 13,69V - 13,76V

Trust = 13,73V - 13,80V

Her har ikke innstillingen av VSR noen betydning da 220V-laderen leverer rett til hver av de tre batteribankene.

 

* 220V-lader Av. Motor = Død.

VSR = AUTO.   Voltmeter - Panel.

House = 13,43V - 13,45V

Start = 13,41V - 13,44V

Trust = 13,59V - 13,63V

 

* 220V-lader Av. Motor = Død.

VSR = AUTO

VSR-Start/House = Voltmeter 0,000V

VSR-Start/Thrust = Voltmeter 0,205V

 

* 220V-lader Av. Motor = Død.

VSR = MANUELL - OFF

VSR-Start/House = Voltmeter 0,006V

VSR-Start/Thrust = Voltmeter 0,015V

 

* 220V-lader Av. Motor = Død.

VSR = MANUELL - ON

VSR-Start/House = Voltmeter 0,002V.

VSR-Start/Thrust = Voltmeter 0,003V.

 

 

* 220V-lader Av. Motor = Død.

VSR = MANUELL - OFF

Etter FORBRUK Thrustere.

House = Voltmeter 13,16V - Panel = 13,21V

Start = Voltmeter 13,20V - Panel = 13,25V

Thrust = Voltmeter 12,76V - Panel = 12,83V

VSR-Start/House = Voltmeter 0,03V

VSR-Start/Thrust = Voltmeter 0,05V

 

* 220V-lader Av. Motor = Død.

VSR = MANUELL - OFF

Etter FORBRUK House-Bat.

House = Voltmeter 12,96V - Panel = 13,02V

Start = Voltmeter 13,12V - Panel = 13,18V

Thrust = Voltmeter 12,82V - Panel = 12,89V

VSR-Start/House = Voltmeter 0,14V

VSR-Start/Thrust = Voltmeter 0,20V

 

* Begge (2) VSR = MANUELL - OFF.

START MOTOR.

House = Voltmeter 12,93V - Panel = 12,97V

Start = Voltmeter 14,46V - Panel = 14,53V

Thrust = Voltmeter 12,83V - Panel = 12,90V

VSR-Start/House = Voltmeter 1,54V

VSR-Start/Thrust = Voltmeter 1,59V

Målt Vekselstrøm med 2 forskjellige Voltmeter på ledninger etter dynamo. Varierende målinger fra 30,9V til 5,8V til 0,1V.

Nedadgående målinger mot null.

 

* START MOTOR.

VSR-Start/House = MANUELL OFF.

VSR-Start/ThRust = AUTO.

House = Voltmeter 12,79V - Panel = 12,84V

Start = Voltmeter 14,44V - Panel = 14,51V

Thrust = Voltmeter (12,83V) - 14,33V   Panel = (12,89V) - 14,44V.

VSR-Start/House = Voltmeter 1,64V

VSR-Start/Thrust = Voltmeter 1,59V

 

* MOTOR DØD.

Begge (2) VSR i AUTO.

House = Voltmeter 13,43V - Panel = 13,44V

Start = Voltmeter 13,41V - Panel = 13,44V

Thrust = Voltmeter 13,40V - Panel = 13,43V

VSR-Start/House = Voltmeter 0,000V

VSR-Start/Thrust = Voltmeter 0,000V

 

* START MOTOR og kjørt/ladet i omkring 15 minutter.

Begge (2) VSR i AUTO.

House = Voltmeter 14,37V - Panel = 14,45V

Start = Voltmeter 14,37V - Panel = 14,46V

Thrust = Voltmeter 14,37V - Panel = 14,46V

VSR-Start/House = Voltmeter 0,000V

VSR-Start/Thrust = Voltmeter 0,000V

Målt Vekselstrøm med 2 forskjellige Voltmeter på ledninger etter dynamo. Varierende målinger fra 30,8V til 14,4V til 8,9V til 5,8V til 0,1V.

Nedadgående målinger mot null.

 

Jeg er usikker på de to BEP-VSR samt på den varierende URENE strøm fra dynamoen. Hver gang jeg måler etter vekselstrøm starter avlesningene "høyt" for så å gå ned mot null.

Videre er jeg usikker på VSR-instruksjonen jeg fant på nettet. Det er sikkert til nyere type BEP-VSR. Båten vår er 2008-modell så våre BEP-VSR må være eldre enn 2008.

 

Venter fortsatt på Fredrikstad.

..., men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves...

"Snakkes".

 

 

Link to post
Share on other sites

@s-bgaare:

 

Ut fra målingene dine ser det i alle fall ut som om VSR-ene er helt fine. Det at ‘fusk’ på tomgang varierer noen når de kopler inn/ut kan skyldes flere ting, da det kan påvirke regulator og belastning på motoren.

 

Når du sier du måler vekselstrøm på utgang dynamo antar jeg at du da satte multimeter i AC-stilling? Dette gir nok ikke meningsfulle målinger da utgang fra dynamo skal være DC, dog med en del støy. Siden du hadde ladet alle batterier før oppstart motor så vil dynamoregulator ganske raskt finne ut av dette og regulere ned ladestrømmen for å opprettholde spenningen på det nivået den er satt til. Det sammenfaller muligens med de ‘avtakende’ målingene du fikk selv om det et vanskelig å tolke noe ut av de.

 

Om en tenker tilbake på det opprinnelige problemet og at det mest sannsynlig skyldes en enkelt feil kan det vel være at regulator på Delco-dynamo har sviktet på et vis og dermed gitt dårlig regulert strøm til motorstyring - ELLER ført til en skade/overbelastning på eventuell spenningsregulator til motorstyring (om denne finnes da, det hadde vært nyttig å finne ut). At dynamoregulator svikter etter 14 år er vel ikke så usannsynlig tenker jeg. Ville først og fremst fått på plass reparert Delco-dynamo og prøvd å få svar på dette med om det finnes noen egen spenningsregulering til motorstyringen.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

@s-bgaare:

 

Ut fra målingene dine ser det i alle fall ut som om VSR-ene er helt fine. Det at ‘fusk’ på tomgang varierer noen når de kopler inn/ut kan skyldes flere ting, da det kan påvirke regulator og belastning på motoren.

 

Når du sier du måler vekselstrøm på utgang dynamo antar jeg at du da satte multimeter i AC-stilling? Dette gir nok ikke meningsfulle målinger da utgang fra dynamo skal være DC, dog med en del støy. Siden du hadde ladet alle batterier før oppstart motor så vil dynamoregulator ganske raskt finne ut av dette og regulere ned ladestrømmen for å opprettholde spenningen på det nivået den er satt til. Det sammenfaller muligens med de ‘avtakende’ målingene du fikk selv om det et vanskelig å tolke noe ut av de.

 

Om en tenker tilbake på det opprinnelige problemet og at det mest sannsynlig skyldes en enkelt feil kan det vel være at regulator på Delco-dynamo har sviktet på et vis og dermed gitt dårlig regulert strøm til motorstyring - ELLER ført til en skade/overbelastning på eventuell spenningsregulator til motorstyring (om denne finnes da, det hadde vært nyttig å finne ut). At dynamoregulator svikter etter 14 år er vel ikke så usannsynlig tenker jeg. Ville først og fremst fått på plass reparert Delco-dynamo og prøvd å få svar på dette med om det finnes noen egen spenningsregulering til motorstyringen.

Tja...

Hva skal en si?

Har vært i kontakt med Annlegg og Marineservice i Tananger og spurt vedrørende spenningsregulering. De kunne ikke svare umiddelbart. Skulle sjekke for så å komme tilbake til meg.

Ikke hørt noe til nå.

Blir spennende å se hvordan det går når jeg får den gamle DELCO tilbake.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Hvorfor måler du for vekselstrøm? Har ikke dynamoen innebygget regulator?

Det er ikke uvanlig at dynamoer slipper gjennom litt vekselstrøm. Mengden vil kunne variere. "Mye" vekselstrøm vil lage støy. Noen kaller det for UREN strøm.

Skader ikke å måle når en leter etter årsak til problemer.

OK?

Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev for 6 timer siden:

Skader ikke å måle når en leter etter årsak til problemer.

OK?

 

Helt greit for meg. Jeg skjønte bare ikke helt poenget med målingene dine. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skjønte ikke poenget?

Har du lest om problemet, de forskjellige svar, forslag og muligheter til å eliminere samt snevre inn årsaken til problemet som startet med en havarert alternator, også kalt dynamo, innsetting av ny og testkjørt med fin ladespenning, mens nye problemer trådde fram: Uren gange på idle speed, 600 RPM og alarm = Fuel presure Hugh.

Etter å ha fulgt med på dette, er det da du ikke forstår poenget?

OK. Ikke tenk på det.

Fint at det er helt greit for deg.

Du får ta mitt ord på at det dreier seg om å finne fram til problemløsning, men pytt...

Ønsker deg en fin sommer!

Du får nyte dagene!

Redigert av s-bgaare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei jeg løfter dette med uren strøm/støy i kabler og magnetfelter ,så jeg legger med en bulletin på mercruiser 3.0 MPI .

Min erfaring er at denne bulletengen også gjelder for din motor,og kan gi motorfusk.Texten er på engelsk,men håper det går greit. 

 

 

MCM 3.0L MPI EC Battery Cable Routing Models Affected Models Covered Serial Number or Year MCM 3.0L MPI EC All Scope Worldwide Situation An electromagnetic field is created when current passes through large‑gauge current‑carrying cables. If these cables are located too near the crankshaft position sensor, they will affect the sensor's signal and adversely affect engine performance. Therefore, engine battery cables and other large‑gauge current‑carrying cables must not be routed closer than 46 cm (18 in.) to the front of an MCM 3.0L MPI EC engine. Cables mounted closer than this to the crankshaft position sensor will result in engines failing to start, misfiring, or performing poorly. Inspection/Correction When diagnosing a running issue on a MerCruiser 3.0L MPI EC engine with one of the symptoms listed above, ensure that both the positive and negative battery cables are at least 46 cm (18 in.) from the crankshaft position sensor or the front of the engine. Also, ensure that the battery ground cable is attached to the rear of the engine on the ground stud. Refer to the installation manual or service manual for identifying the proper location. Note that attaching a ground cable to the front of the engine will position it closer than the required minimum distance of 46 cm (18 in.) from the crankshaft position sensor, and will result in the engine failing to start, misfiring, and performing poorly. Additionally, the negative and positive battery cables should be routed together (paired) when possible to balance and reduce the disruptive effects of either cable's electromagnetic field

 

Redigert av steyr t (see edit history)
Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev On 22.6.2022 at 7.25:

Etter å ha fulgt med på dette, er det da du ikke forstår poenget?

 

Det er vel ikke så viktig om jeg forstår alt du gjør? Jeg kunne ikke se helt relevansen i dine målinger ut fra problemet. Men det er jo viktig å prøve alt man kan for å feilsøke, særlig når det er uklart hva man egentlig leter etter. 

 

Det kan virke som om magnetfelt rundt strømførende kabler er det som er utfordringen her, som også produsenten oppgir. Så da er det en grei ting å jobbe videre med tenker jeg.

 

Håper du finner ut av det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev On 21.6.2022 at 9.10:

VSR-Start/House = Voltmeter 0,03V

VSR-Start/Thrust = Voltmeter 0,05V

Dessverre kan jeg ikke henge med, jobben tar for mye tid nå siden uker.
Men heldigvis er Fantino og andre her, da går det videre.
Men ved skumlesing for å sjekke hvordan det går ser jeg at jeg mangler noe.

Kan du forklare hvordan du kunne måle 0,03V (og flere andre laver enn batterispenning) når VSR pleier å være tilkoblet midt mellom 2 batteribanker?

=================
Redigert her:
NB: Ang omtalte magnetfelt.
Så klart kan magnetfelt og høyfrekvente fuske inn i både dataledninger,  sensorer, radio mv..
Men jeg regner med at du har byttet dynamoen,
men ikke lagt nye kabelforbindelser på tvers?

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

index skrev On 23.6.2022 at 12.08:

 

Det er vel ikke så viktig om jeg forstår alt du gjør? Jeg kunne ikke se helt relevansen i dine målinger ut fra problemet. Men det er jo viktig å prøve alt man kan for å feilsøke, særlig når det er uklart hva man egentlig leter etter. 

 

Det kan virke som om magnetfelt rundt strømførende kabler er det som er utfordringen her, som også produsenten oppgir. Så da er det en grei ting å jobbe videre med tenker jeg.

 

Håper du finner ut av det. 

Magnetfelt er det ikke!

Da skulle vi hatt samme problem med en batterilader koblet til dynamoledningene eller kjørt motor bare på batteristrøm.

Har løst problemet.

Kommer tilbake til det om litt, nedenfor.

..., men takk for tanken!

Alle gode tanker og ideer har vært til hjelp!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...