Jump to content

Bytte tetning i sjøvannspumpe,hva er riktig fremgangsmåte?


Olevine

Recommended Posts

dieselfan skrev for 15 timer siden:

@index nå er det ikke min mening å gå for smiskeprisen-22, men du har nok et mekanisk talent såpass over snittet at du intuitivt velger gode løsninger, selv på oppgaver du ikke har direkte erfaring med

 

Takk takk. Du skal heller ikke se bort fra at det kan ha vært litt flaks med i bildet:lol:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dette ble en meget informativ tråd!

 

Jeg har over tid lest om mekaniske tetninger her på forumet uten å egentlig forstå hva dette er. Når denne tråden dokumenterer med såvel bilder slik at man kan se hvordan de ser ut som teori rundt hvordan disse tetningene fungerer og bør monteres blir alt så mye klarere. 
 

Så takk til @Olevine og alle andre som har bidratt. Jeg mener det er mekanisk tetning som er brukt på sjøvannspumpen på VP D6-ern ombord hos oss, og nå er jeg mentalt forberedt på hva som må til den dagen dette begynner å lekke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
dieselfan skrev for 9 timer siden:

Nå som tetningen er på plass så skal sikkert lokket snart på. Vet ikke om du har planer om å pusse litt til... men vil anbefale at du pusser bort slikt som du ser ved de blå pilene.

Joda, jeg gjorde det før lokket ble montert. Men bildet overdriver nok også litt. Yttersiden av sporet var ganske fin. Vinkelen bildet er tatt gjør at noe av sporbunnen ikke kommer med samt at ytterveggen heller ikke vises godt. Men jeg fikk fjernet det aller meste, bare litt nede i hjørnet ble igjen.

Link to post
Brigg skrev 1 time siden:

Dette ble en meget informativ tråd!

 

Jeg har over tid lest om mekaniske tetninger her på forumet uten å egentlig forstå hva dette er. Når denne tråden dokumenterer med såvel bilder slik at man kan se hvordan de ser ut som teori rundt hvordan disse tetningene fungerer og bør monteres blir alt så mye klarere. 
 

Så takk til @Olevine og alle andre som har bidratt. Jeg mener det er mekanisk tetning som er brukt på sjøvannspumpen på VP D6-ern ombord hos oss, og nå er jeg mentalt forberedt på hva som må til den dagen dette begynner å lekke. 

 

Det er samme patent på D6 sjøvannspumpa. Jeg måtte overhale denne på den ene av mine daværende D6/435 etter henteturen fra vinterlagringa i 2017.

 

Helt på slutten av -16 sesongen  hadde jeg observert et par dråper vann under vannpumpa så det sto på arbeidslista for neste år. Det hadde nok kommet vann videre langs akselen og inn i lagersystemet slik at jeg kort tid etter oppstart neste år oppdaget reimstøv under samme pumpe. Kjente da på temperaturen at lagrene i denne pumpa blei varm så BB motor fikk stå i ro resten av henteturen.

 

Jobben med å overhale er helt kurant. Lager får du hos nærmeste lagersjappe og tetninger ble kjøpt hos Penta (Weiberg Gulliksen). Det var ingen stor kostnad. Men reimhjulet er presset så langt inn mot pumpehus at man kommer vanskelig til med ters for å dra dette av for demontering av aksling. Avpressing er ikke mulig da akselassembly forblir i pumpa til reimhjul er demontert pga. låseringsystemet.

 

Endte med å ødelegge reimhjulet for å få det av. Nytt reimhjul var ikke noen stor kostnad.

 

Da alt var demontert viste det seg at det var betydelig kavitasjon på pumpeaksel. Brukte en type kjemisk metall fra Locktite til å legge på før den ble dreiet ned igjen i dreiebenken. Ny aksling var ikke tilgjengelig hos VP som reservedel. Man må evt. kjøpe hele pumpa ny.

 

Så ble alt montert og etter det har det kjørt mange hundre feilfrie timer.  Legger ved noen bilder jeg fant på telefonen.

 

Dette er forøvrig ei Jabsco pumpe selv om den har VP sitt originalnummer innpreget, den produseres av Jabsco.

 

IMG_7851.JPG

IMG_7852.JPG

IMG_7853.JPG

IMG_7854.JPG

IMG_7856.JPG

IMG_7858.JPG

IMG_7859.JPG

Link to post
Brigg skrev for 2 timer siden:

Dette ble en meget informativ tråd!

 

Jeg har over tid lest om mekaniske tetninger her på forumet uten å egentlig forstå hva dette er.

Takk takk

Jeg har også lest om slike tetninger uten helt å forstå. Jeg har lest litt bruddstykker her og der, og når jeg nå måtte skifte denne tenkte jeg at jeg måtte finne ut av det. Og hva er vel mer naturlig enn å spørre her på BP? Så regnet jeg også med at temaet burde være nyttig for flere enn meg, derfor denne tråden. 

Så en stor takk til dere som har bidratt her.

Kan andre dra nytte av dette her er det jo bare positivt. 

Nå blir det å pusse vekk resten av rusten på motoren rundt pumpa og sprøyte på litt sølv igjen. Deretter montere pumpa og få på fremre babord motorfeste. Dette må av for å få ut de to nederste skruene som holder pumpa (ja det er sant). Skal ikke være så enkelt ser du.

Under et bilde som viser litt av flensen der pumpa skal stå og festehullene for motorfeste. Dette er for tre år siden, det var ikke så ille nå heldigvis. 

 

20190514_183407.jpg.963c8177891f5668642eae74f1aa3f7b.jpg

Link to post

Artig den der fra @Chiefengineer. Man kan kalle korrosjonsformen for hva man vil for min del. Men dette er et kjent fenomen, spesielt fra 'rubber bellows' og har navnet 'Fretting Corrosion'. Ofte kommer dette av akselvibrasjon som følge av defekte lagre. Eller på større drifter også kavitasjon i pumpen. Fretting Corrosion kan vel oversettes med gnidningskorrosjon. Samme hva man kaller dyret, uansett like ødeleggende. Og reparasjonsmetoden er grei nok. Vi brukte å dreie ned noen 10-deler, for så å spraye på krom, hårdmetall, etc.

Link to post

Så var pumpa tilbake i båten der den hører hjemme. 

 

20220507_182754.jpg.73996b46f5925f07672d8a7c6fed0d1a.jpg

 

Slangene montert og den fra sjøvannsfilteret fylt med vann. Og gjett hva som skjedde?

Ingenting, det er tett ? , i alle fall før motoren startes. Før jeg begynte på jobben dryppet det jevnt og trutt bare av vanntrykket i slangen.

Så da er det bare å vente til båten er på vann og jeg får testet ordentlig.

 

Link to post
Olevine skrev 54 minutter siden:

Slangene montert og den fra sjøvannsfilteret fylt med vann. Og gjett hva som skjedde?

Ingenting, det er tett ? , i alle fall før motoren startes. Før jeg begynte på jobben dryppet det jevnt og trutt bare av vanntrykket i slangen.

Godt å se den på plass og gratulerer med fortjent success :clap: :thumbsup: 

Takk for en spennende og lærerik tråd :yesnod:

Link to post
Hulda skrev for 3 timer siden:

Artig den der fra @Chiefengineer. Man kan kalle korrosjonsformen for hva man vil for min del. Men dette er et kjent fenomen, spesielt fra 'rubber bellows' og har navnet 'Fretting Corrosion'. Ofte kommer dette av akselvibrasjon som følge av defekte lagre. Eller på større drifter også kavitasjon i pumpen. Fretting Corrosion kan vel oversettes med gnidningskorrosjon. Samme hva man kaller dyret, uansett like ødeleggende. Og reparasjonsmetoden er grei nok. Vi brukte å dreie ned noen 10-deler, for så å spraye på krom, hårdmetall, etc.

Ja nå husker jeg ikke eksakt men motor (pumpe) var nok bare kjørt ca. 6-700 timer på dette tidspunktet og sugeslanger og sjøvanns-filterhus / scoop-inntak var tilsynelatende meget godt dimmensjonert på denne båten. Det hadde heller aldri vært snakk om tette filtere el. gjennom brukstida så hvorfor dette skadebildet hadde oppstått på pumpeaksel kan man jo undres på.

 

Jeg vet heller ikke hvorvidt dette er en generell problemstilling på D4/D6 pumpene av denne typen med SV-filter på sugesida av pumpene.

 

Jeg gjorde som du sier, dreide området ned noen 10-deler men la på kjemisk metall som ble maskinert etterpå med filiosofien at om vedheften blir god til metallet vil også det kunne vare i mange år. Og det ble ikke mer krøll med denne pumpa i mitt eierskap.

Link to post
Chiefengineer skrev On 6.5.2022 at 9.24:

reimhjulet er presset så langt inn mot pumpehus at man kommer vanskelig til med ters for å dra dette av for demontering av aksling. Avpressing er ikke mulig da akselassembly forblir i pumpa til reimhjul er demontert pga. låseringsystemet.

Har laget en hydraulisk 7.6T pusher til en spesiell girkasse.

Tror du det er plass til 6x M6 delesirkeldiameter 36mm på reimskiva? 

Pusher diameter er 17mm, den kan modifiseres.

Tanken er å skru huset fast på reimskiva, støte mot akselen og på den måten skyve skiva av akselen.

Er skiva sterk nok og er det plass til verktøyet?

 

 

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Har laget en hydraulisk 7.6T pusher til en spesiell girkasse.

Tror du det er plass til 6x M6 delesirkeldiameter 36mm på reimskiva? 

Pusher diameter er 17mm, den kan modifiseres.

Tanken er å skru huset fast på reimskiva, støte mot akselen og på den måten skyve skiva av akselen.

Er skiva sterk nok og er det plass til verktøyet?

 

 

 

Jeg skal ikke anta for mye da jeg ikke har disse delene tilgjengelig lengre men det virket nok som at dette var laget mest for montering og mindre for demontering. Fant disse bildene på telefonen. Som du ser er det ingen klaring for å komme inn med en ters mot selve bosset og vingene er for svake til å tåle trykket fra tersen jfr. presspasningen på bosset mot aksel.

 

Muligens finnes det en teoretisk mulighet til at dette kunne vært løst med varme men det sprakk før jeg kom så langt og reimhjulet var ingen stor kostnad. Da jeg begynte tersingen var det nærmest kalkulert med at dette kunne skje etter å ha finstudert systemet og reimhjul fantes uansett på lager hos VP.

 

IMG_7847.JPG

IMG_7848.JPG

IMG_7849.JPG

Link to post
Chiefengineer skrev for 9 timer siden:

Som du ser er det ingen klaring for å komme inn med en ters mot selve bosset og vingene er for svake til å tåle trykket fra tersen jfr. presspasningen på bosset mot aksel.

 

Muligens finnes det en teoretisk mulighet til at dette kunne vært løst med varme men det sprakk før jeg kom så langt og reimhjulet var ingen stor kostnad. Da jeg begynte tersingen var det nærmest kalkulert med at dette kunne skje

Hadde ikke du en egen tråd på dette for noen år siden? Mener vi diskuterte mulige løsninger for å få av reimhjulet i en bit. 

Link to post

 

Komodo skrev 40 minutter siden:

Hadde ikke du en egen tråd på dette for noen år siden? Mener vi diskuterte mulige løsninger for å få av reimhjulet i en bit. 

Fant igjen tråden nå, og det var JRK som hadde den tråden:

 

dieselfan skrev for 13 timer siden:

Har laget en hydraulisk 7.6T pusher til en spesiell girkasse.

Tror du det er plass til 6x M6 delesirkeldiameter 36mm på reimskiva? 

Pusher diameter er 17mm, den kan modifiseres.

Tanken er å skru huset fast på reimskiva, støte mot akselen og på den måten skyve skiva av akselen.

Er skiva sterk nok og er det plass til verktøyet?

 

Under ser du mitt forslag til å trekke av reimskiva. Sitert ut fra den andre tråden som jeg linket til. I stedet for en trearmet avtrekker, kan man jo bare bruke en rund skive som man borer fire hull, et i senter med gjenger for avtrekkerskrue, og tre mindre hull for å skru i reimskiva:

 

Komodo skrev On 17.11.2020 at 13.25:

Jeg ser at reimskiva har tre "eiker". Det som kan være et alternativ er å bore og gjenge opp et hull så nærme bosset som mulig, f.eks. i M6. Da kan man sette inn tre skruer og tekke med en trearmet avtrekker av denne sorten, fant ikke en med tre armer i farta. Det skal forundre meg om man ikke klarer å trekke av den reimskiva da. Litt konsentrert varme på bosset først med sur & gas og et passelig bend gjør susen:

609762012_AvtrekkerBT.PNG.4b8fbda740358410669ee57185d760e7.PNG

 

Når det gjelder reparasjon av aksel så er nok metallisering ved blåse på pulver den beste løsningen, men det har vel de færreste mulighet til å gjøre selv. Vi hadde slikt utstyr der jeg jobbet før, men terskelen for å rigge det opp var så høy at jeg aldri tok det fram. Prinsippet er at man sprøyter på et pulver av f.eks. bronse eller messing med en skjærebrenner og ejektordyse. Akselen forvarmes, så dette er i prinsippet en form for lodding. Resultatet blir ekstremt bra, og slitestyrken og korrosjonsbestandigheten blir gjerne bedre enn på en original aksel. Det finnes jo firmaer som tilbyr dette, men det koster nok noen  kroner vil jeg tro. Har gjort det selv også, men det er mange, mange år siden. 


 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Jeg ville nok gitt dette som er nevt over et forsøk.

 

Det er også viktig å sjekke tilgangen på nytt reimhjul i korrekt diameter, pakkboks samt lager og evt. tenke ut en liten plan mht. akslingen i tilfelle denne har pittingsskader før man går i gang med overhalingen av denne pumpa. Det er iallefall noe jeg erfarte ut fra mine funn.

 

Begynner det å lekke fra pakkboksen så følger vannet veien langs akselen rett inn i lagrene og da er det ikke lange tida før det er lagerhavari. Er man uheldig så ryker jo kjøling, reimer osv. som resulterer i motorstopp på en uheldig plass....

 

Så man bør ta fatt i problemet ved første anledning om man ser symptomer, spesielt på enmotors installasjoner av disse motorene uten noen backup. Det er vel likt på D4/D6 antar jeg.

Link to post

Ja den tegninga stemmer nok med min pumpe. Den store segerringen rett innenfor reimhjulet gjør at man ikke kan presse akslingsassembly ut av pumpa med reimhjulet påmontert for å demontere dette i ettertid. Denne er helt skjult når reimhjulet sitter i rett posisjon på akslingen og kan ikke nås på noe vis.

 

Reimhjulet sitter på sporkile med låsering som sikring og må av aksel før man kan få av den store låseringen som sitter innenfor og dra aksel ut av pumpehus. Motsatt så må aksel monteres i pumpa og låses med den store låseringen før reimhjulet presses på aksel og låses med ytterste låsering.

Link to post
Chiefengineer skrev for 13 timer siden:

Reimhjulet sitter på sporkile med låsering som sikring og må av aksel før man kan få av den store låseringen som sitter innenfor og dra aksel ut av pumpehus.

Veldig overrasket over at VP har valgt å presse på reimhjulet så lenge det sitter på en woodroff kile og er låst langsetter akselen mellom to seegerringer.

 

Da ser det ut som at bossets diameter er for liten for pressverktøyet mitt, så jeg får finne en annen metode....  

Link to post
Komodo skrev On 8.5.2022 at 11.47:

Under ser du mitt forslag til å trekke av reimskiva. Sitert ut fra den andre tråden som jeg linket til. I stedet for en trearmet avtrekker, kan man jo bare bruke en rund skive som man borer fire hull, et i senter med gjenger for avtrekkerskrue, og tre mindre hull for å skru i reimskiva:

Din beskrivelse er jo i prinsippet det samme som den jeg laget med unntak av at jeg har en hydraulisk sylinder i senteret og ikke en skrue.

Link to post

Om du finner en fin metode er det sikkert mange som setter pris på at den legges ut her. Å bytte de to lagrene samt den mekaniske tetninga er jo en veldig lav kost sammenliknet med om man må kjøpe ny hele pumpa og det er nok avtrekket av reimhjulet som er akilleshelen.

 

De andre operasjonene løses med enten veldig lav presskraft i en presse eller ved hjelp av andre, enkle alternativer.

 

Uten reimhjulsproblematikken og forutsett at aksel er fin hadde jobben nærmest kunne vært gjort i enhver garasje av alle med litt interresse og innsikt i enkelt mekanisk arbeid.

Link to post
Balcony skrev for 4 timer siden:

Litt på siden av tema, men slik kan det se ut når det går så langt at lagrene går i oppløsning på TAMD 61A

Håper du oppretter en tråd om denne med en god trådtittel slik at den er lett søkbar :thumbsup:

Det så ut som om det var var mer enn en ting der som godt kunne deles :wink:

Link to post
  • 2 uker senere...

Og på tirsdag var Olevine endelig tilbake i sitt rette element.

Først opp på lasteplanet

20220524_141020.jpg.2da31b44ab9580bdd603fed81451cfc5.jpg

 

deretter en kort tur på 162 m til bryggekanten og så ble det vann under kjølen igjen.

Først noen runder på starteren med stoppknappen inne for å få oljesirkulasjon, så start og kontroll av kjølevann ut av eksosen. Turen bort til båsen var på hele 345 m og gikk helt udramatisk selv om det var båter (fortøyd) tett på på begge sider, og skyene truet med å slippe ned enda litt mer regn.

Skjermbilde.JPG.8c821f03f3003d368e7f8e1e3a570348.JPG

Etter at fortøyningene var på plass og motoren hadde fått gå på litt ulike turtall noen minutter, sjekket jeg med hånda under sjøvannspumpa. Ikke antydning til vann. 

Vet ikke om det er for tidlig å konkludere, men det virker så langt som om reparasjonen har vært vellykket.

Fortsettelse følger etter en litt lengre prøvetur snart.

 

Link to post
  • 1 måned senere...
Olevine skrev On 27.5.2022 at 7.59:

Fortsettelse følger etter en litt lengre prøvetur snart

Ble visst litt lenger enn snart før oppdatering.

Etter både prøvetur og flere kortere turer er det like tørt under motoren. Ikke en dråpe vann har funnet veien ned der etter at jeg tørket opp når jobben var gjort.

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...