Jump to content

Pusse opp færing

Sanoj97

Recommended Posts

Hei :)

Eg har greid og komt over en gammal trebåt av type færing som eg har lyst og prøve pusse opp og få i stand igjen. Men har desverre 0 erfaring med dette.. Så lurer litt på ka framgangsmetode eg burde ta? Har skjønt at den bør trutnes, men skjer det før eller etter at man har skrapet vekk gammal maling og behandla treverket igjen? Ka burde man behandle det med? Kan eg evt bruke sliper for og slipe ned heile treverket? Bestefaren min snakka om at eg skal smøre den med tjære og disel, men er der noke anna/bedre eg burde bruke? Legger ved bilde av båten :)

20220505_200531.jpg

Hvor kommer båten fra? Sogn? Eller området nord eller sør av Sognefjorden?

Båten er antagelig bare tjæret utvendig og innvendig, og bør i aller høyeste grad tjæres på nytt. Du skal bruke milebrent tjære, og ikke industritjære.

Båter nord for Kvitsøy, utenfor Stavanger, er bygd med si-snor, en slags (pakning) mellom bordgangene, der de er klinket sammen. Denne snora behøver tjære (eller olje som ikke tørker), slik at snora sveller ut, og tetter mellom bordene. Da vil båten være tett med en gang den blir satt på sjøen.

Tjæra varmes i vannbad, utendørs. Bål, eller annen egnet oppvarming. Tjære er temmelig brennbart, derfor vannbad.

Det er også fint hvis båten er litt varm. Du kan legge den i sola til utover ettermiddagen, før du smører på tjæra, helt til treverket er mettet. Smør innvendig først, snu båten (hvis du klarer), og smøre utsida. Husk å la den ligge ute, i sola. Tjære tørker best når den får sol på seg; UV-stråler.

Når treverket er mettet og tørt, smører du på et godt lag, som da vil fungere som offerskikt. Du kan gjerne leggr på flere lag.

På malte flater skraper du bort det som er løst, og grunner med fortynnet maling før du maler ett eller to strøk.

Når du har skrapt, er det SVÆRT VIKTIG å støvsuge veldig godt i båten, spesielt i stuene (der bordgangene er klinket sammen). Lurt å male før du tjærer; vanskelig å male på tjæresøl enn omvendt.

Årene tjæret du på samme måte.

Det er lurt å beslå årene med 4-5 mm line der de ligger i keipen, eller tollegangen, som det ofte kalles her sørpå. Da blir slitasjen på keipen, og ikke åra. Du kan godt feste ei eikelist på keipen, også.

Håper dette kan hjelpe; kan ellers anbefale Vestlandsbåtar av Bernhard Færøyvik, og bøkene til Jon Boyer Godal  og Gunnar Eldjarn. Disse omtaler stell og bruk av tradisjonelle båter.

Lykke til!

Enig i at du bør fortsette med den behandling båten har fått fra før, det ser jo ut til å holdt til nå. Ta kontakt med Hardangerfartøyvernsenter i Norheimsund, de behandler sine færinger hvert år med en tjæreblanding. Du får helt sikkert oppskriften der. Og som nevnt over er det UVstrålingen som herder tjæren, men du kan fint ha en hvit plastduk over båten hvis det regner eller duggen faller tungt..

Multifix skrev On 7.5.2022 at 7.24:

Hvor kommer båten fra? Sogn? Eller området nord eller sør av Sognefjorden?

Båten er antagelig bare tjæret utvendig og innvendig, og bør i aller høyeste grad tjæres på nytt. Du skal bruke milebrent tjære, og ikke industritjære.

Båter nord for Kvitsøy, utenfor Stavanger, er bygd med si-snor, en slags (pakning) mellom bordgangene, der de er klinket sammen. Denne snora behøver tjære (eller olje som ikke tørker), slik at snora sveller ut, og tetter mellom bordene. Da vil båten være tett med en gang den blir satt på sjøen.

Tjæra varmes i vannbad, utendørs. Bål, eller annen egnet oppvarming. Tjære er temmelig brennbart, derfor vannbad.

Det er også fint hvis båten er litt varm. Du kan legge den i sola til utover ettermiddagen, før du smører på tjæra, helt til treverket er mettet. Smør innvendig først, snu båten (hvis du klarer), og smøre utsida. Husk å la den ligge ute, i sola. Tjære tørker best når den får sol på seg; UV-stråler.

Når treverket er mettet og tørt, smører du på et godt lag, som da vil fungere som offerskikt. Du kan gjerne leggr på flere lag.

På malte flater skraper du bort det som er løst, og grunner med fortynnet maling før du maler ett eller to strøk.

Når du har skrapt, er det SVÆRT VIKTIG å støvsuge veldig godt i båten, spesielt i stuene (der bordgangene er klinket sammen). Lurt å male før du tjærer; vanskelig å male på tjæresøl enn omvendt.

Årene tjæret du på samme måte.

Det er lurt å beslå årene med 4-5 mm line der de ligger i keipen, eller tollegangen, som det ofte kalles her sørpå. Da blir slitasjen på keipen, og ikke åra. Du kan godt feste ei eikelist på keipen, også.

Håper dette kan hjelpe; kan ellers anbefale Vestlandsbåtar av Bernhard Færøyvik, og bøkene til Jon Boyer Godal  og Gunnar Eldjarn. Disse omtaler stell og bruk av tradisjonelle båter.

Lykke til!

Tusen takk for svar 😊

Båten kommer frå Sandane, der den vart henta før den kom hit, rett sør for stadt 😊 Okei, så da burde det ikkje være nødvendig med trutning? Sist gang dei smørte den brukte dei noke form for olje som vart grønn, ser nesten ut som grønnmaling. Men sei om eg har lyst og male båten kvit, er det noke eg kan gjære, eller burde eg styre unna rein maling?😊

Sanoj97 skrev 32 minutter siden:

Men sei om eg har lyst og male båten kvit, er det noke eg kan gjære, eller burde eg styre unna rein maling?😊

Ville ikke anbefalt å male hele, men snarere øverste bordgang og ripa f.eks. Først må treet mettes med olje, og hva slags olje du skal bruke er avhengig av hva slags maling du skal bruke. Hvis du bruker Shipolin maling, metter du skroget med Clipper 1, og hvis du bruker linoljemaling, metter du skroget med rå linolje. 

Jeg er en slags gjest

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...