Jump to content

24" RIB, henger og el-vinsj - Hva bør jeg ha?


Tor Arild

Recommended Posts

Vi har en Zodiac Hurricane 733 med to Yamaha på hekken i familien. Bildet er fra før vi byttet motorer. 

Den står på en Brenderup UH2000C6, som er en henger tilpasset størrelse og vekt. 

 

Henger er fra 2003 men i god stand, da den har i all vesentlighet blitt brukt som opplagshenger og har sørget for løft av båten av og på henger. 

 

Nå har vi lyst til å bruke båten litt annerledes; ungdommen drar på egen ferie, og vi lurer på å bruke bilen med RIB og henger og være litt mobile. 

Leie oss inn et sted og sjøsette båten og oppleve forskjellige deler av landet. Lofoten er et mål, det samme Helgelandskysten jeg alltid har hatt det altfor travelt forbi. 

Har bil og førerkort for egnet for formålet, så det er egentlig lite som hindrer oss i å bruke vannet og landet litt annerledes. 

 

På henger i dag står det en manuell vinsj som "fulgte med" og den er kun brukt til å justere båt fremover på henger ved opptak. 

Skal vi sjøsett denne pakken i rampe, tror jeg det blir håpløst tungt og til og med umulig å få den opp? Trolig relativt ukontrollert ned også.

 

Det andre er at med pølsene luftfylte, så er den 274cm bred, så pontongene må tømmes og stroppes før forflytning for å kjøres lovlig. 

Da er det greit å ha litt hjelp til å få opp trykket igjen på 5 store kammer. 

 

Tenker etter å ha lest tråder her på båtplassen, men uten å finne helt det rette, så lurer jeg på hva deres råd er:

- Det jeg tenker er en vinsj som er sterk nok, korte ned vaier til å være 3 m lenger enn henger for maks moment. 

- Batterikasse med kontakt til strømuttak ved hengerfeste bil.

- 12v kompressor for fylling.

 

Er det noen som har gjort eller fått utført en slik "rigg" her på østlandet?

 

Alle svar mottas med takk :)

 

 

Mvh

 

Tor Arild

IMG_7908.JPG

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post

Jeg har ruslet rundt på landeveien med vår forrige rib. En 32 fots RIB Unlimited med innenbords. Den hadde en vanlig mekanisk vinsj. Brukte fortøyingstauet for å bremse den ved utsetting.

Tok ut luften en gang på vei hjem fra Flensburg. Men det så ut til å kunne skade pontongene så jeg fylte de opp på veien hjem. Største manuelle dobbeltvirkende pumpe... Blir god og varm av det... hadde vært lurt med kompressor.

 

Jeg ville sjekket om en presenning på utsiden av pontongene for å holde på pontongen så den ikke flagrer rundt og skader seg. Og så flere brede remmer over presenningen.

 

Det er en fin måte å oppleve områder man ellers ikke får sett. 

 

 

Link to post
Svart (redigert)

@Ask den veier 1.600kg slik den står nå. Så det er en tung båt. 

 

@alfaalfavi tenker som deg; se litt annerledes farvann. Har tenkt å bruke så brede jekkestropper som mulig rundt båten x 3 for å unngå "blafring" i pontongene. Ikke strammet, strammet, men slik at det er fast og på flere punkter slik at vinden har mindre areal å ta tak på. Vet ikke i praksis om det er en god ide, men i hodet mitt hørtes det strålende ut. 

 

Mvh

 

Tor Arild

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post

Jeg synes det går kjapt og greit å sveive opp min største båt som veier 800 kg eller litt mer når den skal opp av vannet, selv på ganske bratte båtramper. Tar vel neppe mer enn 2-3 minutter. Du har dobbel vekt, så hvis du har dobbel utveksling så blir det like tungt å sveive og er vel unnagjort på ca  minutter vil jeg anta.

 

Har man elvinsj og batteri så må man lett bruke tid på lading og kanksje ta bort ting pga tyverifaren osv og da går det med tid til slikt.

 

Jeg har sveivet opp båt mange ganger, som regel en som veier 400 kg, men det har jeg vel gjort hvertfall 100 ganger siden jeg kjøpte første båt i 2008.

 

Jeg har som prinsipp at jeg kan ha dekk og felg nedi vannet, men ikke så langt at bremsene går nedi. Litt mer jobb å sveive, men så bevarer jeg bremser og lager lenger. Vet mange bare drukner og så senest igår kveld da jeg sjøsatte minste båten at noen sa jeg skulle rygge lenger da jeg hadde dyppet dekkene litt nedi og stoppet før bremsen tok nedi. Dette var riktignok i ferskvann.

 

Angående pontonger og blafring så vil jeg anta det vil blafre mindre om du har en slags plate eller planke på langs enn om du har stropper som presser inn noen få punkter. Men pass uansett på gnaging.

 

Høres ut som en god ide å ta langtur med båt på henger, har selv lurt på å gjøre det, men har kunn blitt til og fra sørlandet som reine transportetapper. Har til gjengjeld et år hatt 5 slike turer så det ble 3000 km med båt på henger bare på den strekningen det året. Nå har jeg heller to båter så jeg har en der og en hjemme, da blir det bare litt over 1000 km med båthenger hvert år og båter som er bedre tilpasset hvert sitt bruk.

 

 

Link to post

@chrisrikDet er interessant; dere bruker det som vi tenker. 

 

Holder fast ved å gå for el-vinsj, også for å få fjernkontroll for enkelt å ta utsett/opptak alene. 

Ofte jeg drar i forveien, og så kommer kona etter når hun er klar. Da er det godt å være rigget for å gjøre det meste alene. 

 

Ser på hjemmesiden til Brenderup at de har løsninger på vinsjer, tenker å kontakte dem med en forespørsel. 

 

Men, er det noen som har erfaring med 12v kompressor? 

Tror det egentlig er et like godt hjelpemiddel som vinsj. Spesielt fordi jeg må påregne å tømme og fylle flere ganger i løpet av sesongen om jeg vil ha RIB med bilveien. Hjemmehavn er Tønsberg, hytte med båtplass i Sande og oppstilling på jobben i Sande, så det må nødvendigvis forflyttes en del langs vei utenom turer til andre deler av landet. 

 

Til SUP og slike saker kjøpte jeg en rimelig kompressor 220v på Jula som jeg brukte i båten. Men, har liten erfaring med 12v kompressor, så der hadde det vært fint med litt erfaringshjelp :)

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post

For ganske mange år siden, den gang jeg var på det mest aktive med dykking, hadde jeg en 20 fot rib som jeg trakk land og strand rundt. Mye på vestlandet og sørlandet, men også nordover bla. til Saltstraumen. Den båten veide nok bare halvparten av din, men til gjengjeld trakk jeg med en Sharan 1,9tdi med tohjulstrekk. Gassen var stort sett i bånn hele turen, men det var helt uproblematisk å trekke på hengeren. Hengenren var en jeg hadde laget selv, den var veldig tung, og hang bare som ei lefse etter bilen.  Jeg brukte manuell vinsj og husker ikke at det var noe tema å vinsje opp båten. Det største temaet var opptrekk på enkelte plasser hvor skråplanet var bratt. Et eksempel var rett ved Bodø etter en tur i Saltstraumen, et annet eksempel var på Averøya. Da kan det bli en utfordring med framhjulstrekk :sweat: Likedan en gang vi var på Stokkøya (Fosen) hvor vi satt ut og trakk opp på ei strand. Da måtte jeg ha en kompis med en Patrol til å trekke den opp. 

 

Støtter deg uansett 100% på el-vinsj. Jeg vurderer sterkt å sette det på Draco-hengeren. Ikke det at jeg bruker den ofte, men nå er jeg ikke 18 år lenger, og kjenner at jeg begynner å bli litt mer bedagelig. 

 

Når det gjelder kompressor må du tenke det om to ganger. Jeg ble dritt lei av å pumpe pontongene harde nesten hver gang vi skulle ut og dykke. Ikke noe særlig å begynne en dykkertur mens svetten renner nedover ryggen. Så jeg rigget meg til med en liten 12V kompressor til å kjøre fra sigarettenner uttaket på jolla. Jeg kappet av slangen og dreide meg overganger som passet rett på fyllestussene på pontongene, så alt skulle i teorien fungere perfekt. Det jeg ikke hadde tenkt på var at de små kompressorene kan fungere fint til å fylle opp et bildekk langs landeveien, men den leverte rett og slett ikke nok luft til å fylle opp pontongene på en rib før det blir mørkt ute. Dette var en liten kompressor som ga 8 bar, så trykket var bra. Men det trenger man jo ikke. Det man trenger er en kompressor som gir mye luft, men den behøver ikke gi mer en et par bar. Det finnes helt sikkert noe som er bedre egnet enn den jeg hadde (fremdeles har faktisk).

 

Mulig noe slikt kan fungere, men sjekk hvor mye luft de gir, og regn ut ca hva volumet av pontongene er.

https://www.maritim.no/oppladbar-luftpumpe-rib-og-sup-6000mah-lithium-0-16psi

https://www.maritim.no/bravo-ge-bp-luftpumpe-12v

Link to post

@KomodoJeg er heller ikke 18 lenger... Og jeg tenker at det er veldig greit med alt som kan gjøre det enklere/sikrere å foreta utsett og opptak. 

Det med kompressor er noe jeg har tenkt på; altså kapasitet per minutt. Skal sjekke ut den du tipset om! Takk skal du ha!

 

Du har snakket om den tidligere i en annen tråd (som jeg ikke fant tilbake til) hvor du fremhevet funksjonen med pumpe på lavt trykk og kompressor videre. 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post

Bravo Superturbo blåser som juling. Men synes høyttrykkspumpen går tregt. Mulig pumpa begynner å bli gammel.

Men når høytrykspumpa slår inn, skal det ikke voldsomt mye arbeid til før det er bra trykk. Men den står nå å går mens man gjør alt annet forberedende arbeid :-)

Eventuelt også under sjøsetting om man er effektiv.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...