JohnS Startet 11.Mai.2022 Del på Facebook Startet 11.Mai.2022 Har tilpasset og montert drevkjøling i dag. Ø18mm syrefast rør (Ø16mm innvendig) 45 grader skråskjært nede. Sjøsetting i morgen. Noen som tror det vil funke? Litt korte ender er valgt for å kunne kjøre drevet helt opp og med full sving. Vurderer å sette på fleksible slanger for å komme litt nærmere, men vet ikke om det blir nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Bør vel funke, men ville heller strupet den litt i enden vis du trenger mere trykk. Slått inn en hylse eller klemt enden litt flat, ville vel gitt litt mere spredning på dusjen. Du kan jo teste men en vannslange mens den ligger på land. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 11.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Ville redusert høyden på rørbøyen og rett det mer inn på siden av øvre vekselhus, klemmer du tuppen litt oval vil du kunne få et dusj bilde som den blå ringen. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Høyden er vel for og gå klar ved tillting og full sving. Beste er jo og ha hele opplegget på drevet da vil det alltid være stråle der man vil ha det. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Forstår ikke a bmwmaxi skrev 3 minutter siden: Høyden er vel for og gå klar ved tillting og full sving. Forstår ikke argumentet ditt siden klaringen blir bedre ved tilting og lik ved full sving... Håper vi er enige om at en først og fremst trenger drevkjøling ved lange pass... og 99% av de er vel fremover og ikke full sving? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 (redigert) Enig i det, men hvis rørene stikker inn fra siden. Skal det ikke mye sving i havna før du bøyer de til siden. Da må de eventuelt stå veldig langt ut/fraverande Redigert 11.Mai.2022 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 nå er du helt på viddene Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Det er jeg ikke, har fortsatt til gode og se en badeplattform montert inntil drevet på begge sider, blir ikke mye sving før det butter da. Hvis du skulle montert rørene si i høyde/senter av den blå ringen inn fra siden måtte man minst hatt 15-20cm ved drevet rett fram og det blir ikke så mye trykk at strålen hvile gått rett fram. Men ja jeg ser bort på de viddene i Lier her fra Asker😂 Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 12.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Drevet helt oppe og full sving. Tester dette først på sjøen, så setter jeg eventuelt på slange eller lager en spredning. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 12.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Devet helt opp er selvsagt normalt kun for transport på land, men ville ikke at rørene skulle ta borti uansett stilling. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Det blir bra. Da er det bare og kjøpe inn en kasse øl, ta med en ‘god’ kompis og justere rør/spredning utover kvelden🤪 Husk vest, så vi ikke finner en til med smekken oppe😂 Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Her er min variant. Blir høyt trykk i fart med denne, så har vurdert å få på en sprederfunksjon, men olja i drevet var helt fin etter forrige sommer. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
bmwmaxi Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Det enkle er ofte best. Bare for enkelheten skyld justerer du spredningen ved og klemme røret litt ovalt/flatt. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 12.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Baard.Egentlig en greiere løsning enn min. Skulle gjerne sett det bildet før Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 12.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 (redigert) Drevet var nytt i 2020 og jeg kjøpte båten i august samme år. Da jeg skiftet olje i fjor, var den litt svart, og tanken på å sette på kjøling kom da. Nå i år, var den derimot lys på farven. Noen mente den kanskje inneholder litt fuktighet, men andre ikke. (Se bilde) Mulig den mørke farven i fjor var grunnet det var første gang skift, eller motor har vært kjørt hardere og lengre enn slik jeg kjører. Jeg har sjelden hatt den over 3500rpm og ikke mer enn 2-3 timer strekk.Er KAD 300. Oljen på bildet (siste skift) har da 65 driftstimer. Oljetypen til venstre brukte jeg ifjor, og den til høyre nå. Redigert 12.Mai.2022 av JohnS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 12.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 7Da er båten sjøsatt (Etter kun 4 dager på land). Hadde en kjapp prøvetur alene, og ikke tvil om at der kommer vann over drevet🙂. Skal studere nærmere når jeg har med folk som kan styre litt. Ved 3200rpm greit å se strålen, men ved 3500 er det rene syndefloden baki der. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 On 5/12/2022 at 3:35 PM, JohnS said: Drevet var nytt i 2020 og jeg kjøpte båten i august samme år. Da jeg skiftet olje i fjor, var den litt svart, og tanken på å sette på kjøling kom da. Nå i år, var den derimot lys på farven. Noen mente den kanskje inneholder litt fuktighet, men andre ikke. (Se bilde) Mulig den mørke farven i fjor var grunnet det var første gang skift, eller motor har vært kjørt hardere og lengre enn slik jeg kjører. Jeg har sjelden hatt den over 3500rpm og ikke mer enn 2-3 timer strekk.Er KAD 300. Oljen på bildet (siste skift) har da 65 driftstimer. Oljetypen til venstre brukte jeg ifjor, og den til høyre nå. Den oljen der så det ut til at har innslag av vann slik jeg tolker bildet, men kan selvfølgelig ta feil. Om drevet var nytt i 2020, så tror jeg nok at jeg ville trykk/vakuum testet det. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 On 5/12/2022 at 8:24 PM, JohnS said: 7Da er båten sjøsatt (Etter kun 4 dager på land). Hadde en kjapp prøvetur alene, og ikke tvil om at der kommer vann over drevet🙂. Skal studere nærmere når jeg har med folk som kan styre litt. Ved 3200rpm greit å se strålen, men ved 3500 er det rene syndefloden baki der. Blir bra trykk ja, samme hos meg med bare ett rør - spyler bra på når det kommer opp i litt fart. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
JohnS Svart 19.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 Mulig der er litt fuktighet i oljen ja. Har tatt vare på den, og skal sjekke litt nærmere. Var litt rustvann rundt gear velger tetning, så det kan være en mulig kilde. Tok en film av spylingen ved 17 knop (3300rpm) og den viser kraftig stråle fra begge rør, som møtes på toppen av drevet. Vil flytte rørene litt lavere ned neste gang båten er på land. Filmen er mp4 så får desverre ikke lagt den inn her🤕. Her er et bilde av gearvelger i stedet for. Fylte godt med vannfast grease der før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 47 minutes ago, JohnS said: Mulig der er litt fuktighet i oljen ja. Har tatt vare på den, og skal sjekke litt nærmere. Var litt rustvann rundt gear velger tetning, så det kan være en mulig kilde. Tok en film av spylingen ved 17 knop (3300rpm) og den viser kraftig stråle fra begge rør, som møtes på toppen av drevet. Vil flytte rørene litt lavere ned neste gang båten er på land. Filmen er mp4 så får desverre ikke lagt den inn her🤕. Her er et bilde av gearvelger i stedet for. Fylte godt med vannfast grease der før sjøsetting. Disse dreva har er jo det svake punktet når det kommer til KAD300 og tunge båter. Om du finner vann i den oljen så ville jeg ikke kjørt med det drevet hele sommeren uten å få det tettet. /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
JohnS Svart 19.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 Den er grei. Jeg sjekker oljen nøye først. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 JohnS skrev for 3 timer siden: Den er grei. Jeg sjekker oljen nøye først. Det høres lurt ut, men en annen ting; er den oljen anbefalt for drev? Ser ikke helt spec. fra bildet, men girolje for drev har egenskaper som gjør att den fungerar også etter en viss innblanding av vann. Girolje beregnet for landbasert bruk har ikke nødvendigvis slike additiver. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 19.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 Oljen er den Eurofritid selger for DPG drev,og jeg tror de har bra kontroll på dette. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 JohnS skrev On 12.5.2022 at 20.24: Da er båten sjøsatt (Etter kun 4 dager på land). Hadde en kjapp prøvetur alene, og ikke tvil om at der kommer vann over drevet🙂. Skal studere nærmere når jeg har med folk som kan styre litt. Ved 3200rpm greit å se strålen, men ved 3500 er det rene syndefloden baki der. Jeg synes det ser ut som om vannet fosser gankse bra der også om man ser bort fra det som kommer fra drevdusjen. På et annet bilde la jeg merke til at du har ekkolodd, det har jeg også på båtene mine (med påhengsmotorer). Ofte vil ekkoloddet gi en stråle til hver side når man kjører fort, så vil det ikke da gi en god dusj på drevet derfra? Jeg ser mange legger opp et langt rør og leder vannet opp for så å peke det nedover slik man måtte gjort hvis det såvidt kommer vann. Men ved god fart så vil det vel bli godt vanntrykk (men litt midnre pga friksjon i røra) og man kunne vel like godt spylt nedenfra fra siden med en enkel liten sak nesten som en skje (elelr et ekkolodd) som leder vannet opp i en stråle. Å spyle under vann gir dårlig rekkevidde på strålen, men når drevdusjen trengs er det jo fritt for vann der bak så om det er bare en skje-lignende sak der nede så kommer strålen opp av vannet. Et langt rør kan gro igjen uten at du vet det og du tror du har drevdusj, mens du har et rør med noe groe og en liten tangbit som satt seg fast for 3 uker siden og tettet siste rest av gjennomstrømning. En liten skje-lignende sak vil lett kunne inspiseres fra båten eller ved evt bading bak båten og rengjøres og ting vil ikke henge seg fast så lett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.