Guest Thostr Startet 12.Mai.2022 Del på Facebook Startet 12.Mai.2022 En kompis som er ute etter symaskin til å sy seil og grovere saker spurte meg om denne annonsen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=253731264 . Her annonserer selgeren at ... "Dette er samme maskin som Sailrite LSZ-1 bare i hvit." Prisen er også satt nær prisen på en ny Sailrite LSZ-1. Jeg har vært i dialog med selgeren og alt tyder på at dette er en ulisensert klone-maskin tilsvarende den man kan kjøpe på Aliexpress til rundt 6000 (inkl frakt og importavgifter). Disse maskinene er ulisenserte klonemaskiner som Sailrite har hatt rettslige prosesser for å bli kvitt, og det er også allment kjent at kvaliteten på maskinene er langt unna de orginale maskinene (klone-maskinene er dårlige kopier av den første versjonen, Sailrite selger nå den tredje versjonen som har en rekke forbedringer). Som det ofte er med kloner så e det vanskelig å få øye på ulikheter, men de er her i form av ujevn og ofte dårlig støpekvalitet og øvrig kvalitet på delene. Jeg har oppfordret selgeren til å endre annonsen, men ikke fått svar. Så synes det er på sin plass med en advarsel. Kommentar fra moderator: Annonseteksten er 23.05.2023 endret til "Denne er lignende Thompson PWZ-500/Sailrite LSZ-1.... " Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 (redigert) At selgeren i dette tilfelle er en luring er vel lett å se. Men dette er vel ikke kloner, disse kan kjøpes fra Kina for 4-5000.- Iflg Sailrite's videoer får vel de bygget om disse maskinene med skikkelige akslinger og foringer osv. Orginalene ble produsert av Singer og Morse i "gamledager" vet ikke når kineserne begynte å kopiere disse, men tror REX er det mest kjente merke som selges fra Kina, og antagelig den som sailrite bygger om. Ser at maskinen i annonsen er utstyrt med sailrites ballansehjul, det ligger flere videoer på yt med folk som kjøper en REX maskin og bygger den om med deler fra sailrite. Redigert 13.Mai.2022 av Langedahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2022 Del på Facebook Svart 14.Mai.2022 "produsert på samme fabrikk som" behøver nok ikke alltid å bety "samme som" nei... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Thostr Svart 15.Mai.2022 Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 (redigert) On 5/13/2022 at 11:25 PM, Langedahl said: At selgeren i dette tilfelle er en luring er vel lett å se. Men dette er vel ikke kloner, disse kan kjøpes fra Kina for 4-5000.- Iflg Sailrite's videoer får vel de bygget om disse maskinene med skikkelige akslinger og foringer osv. Orginalene ble produsert av Singer og Morse i "gamledager" vet ikke når kineserne begynte å kopiere disse, men tror REX er det mest kjente merke som selges fra Kina, og antagelig den som sailrite bygger om. Ser at maskinen i annonsen er utstyrt med sailrites ballansehjul, det ligger flere videoer på yt med folk som kjøper en REX maskin og bygger den om med deler fra sailrite. Her var det mye rart! Sailrite Ultrafeed (LS + LSZ) er opprinnelig basert på Thompson Mini Walker, produsert av et selskap som Sailrite hadde et partnerskap med i en periode. Det unike med disse maskinene var overtransportør + portabilitet. Matt Grant, sønnen til Jim Grant som startet Sailrite, utviklet sammen med Duane Crisp et forbedret design med sikk-sakk samt en rekke andre forbedringer. Disse ble patentert rundt år 2000, se https://patents.google.com/patent/US6499415B1/en . Produksjonen av designet ble opprinnelig gjort i Taiwan, samt at maskinene ble justert og kontrollert i Indiana i USA (dette gjøres fortsatt). Patentet er nå gått ut (2020) så det er jo ikke direkte kriminalitet å selge maskinene, men det er villedende som selgeren påstår at dette er samme maskin som Sailrite LSZ-1. Sailrite oppdaget imidlertid at produsenten laget og solgte kopier av maskinene ved siden av, og det er disse maskinene som fortsatt er å finne på markedet på Aliexpress, som REX og en rekke andre navn. Produksjonen ble flyttet til en annen fabrikk, og versjon 2 ble samtidig introdusert (med nye støpeformer og langt mer presis maskinering i tillegg til funksjonelle forbedringer). Versjon 3 er i salg nå og har en del funksjonelle forbedringer fra versjon 2. Å kjøpe deler fra Sailrite til en klonemaskin er mulig, men en rekke deler passer ikke siden maskinen er revidert siden versjon 1 som klonemaskiner er basert på (med noen unntak som drivhjulet). Du kan lese mer her bl.a.: https://www.sailrite.com/ultrafeed-history Redigert 15.Mai.2022 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AaiaA Svart 17.Juni.2023 Del på Facebook Svart 17.Juni.2023 Maskinen i finn-annonsen er lovlig, Sailrite har ikke patent At finn-annonsen viser maskin med Sailrite sitt store blanke "sveivehjul" er derimot feil av selgeren, for han selger maskinene med de grå sveivhjulene som ikke er avbildet, i tillegg er motoren på hans maskiner av det svært dårlige slaget, de vil ikke klare en hel kalesjejobb engang, det er i alle fall tvilsom, da denne motoren slår gnister som ny og har dårlig kontroll på hastigheten Fyren som selger er ikke en luring, men driver profesjonelt med kalesjer og er meget hyggelig En original Sailrite Ultrafeed med mva, toll og frakt kommer på langt over 25.000.-, så maskinene i annonsen er vel et reelt alternativ Selv bruker jeg Pfaff Select 4.2 hjemmesymaskin og den syr lett 4 lag med kalesje og forer stoffet lett igjennom Når alt dette er sagt, selgeren anbefales av meg og jeg har møtt ham og sett og prøvd maskinene Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Juni.2023 Del på Facebook Svart 18.Juni.2023 AaiaA skrev for 16 timer siden: Når alt dette er sagt, selgeren anbefales av meg og jeg har møtt ham og sett og prøvd maskinene Å hvem er du? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
AaiaA Svart 18.Juni.2023 Del på Facebook Svart 18.Juni.2023 Jeg er den som har anmeldt denne tråden til Datatilsynet, påstandene i tråden er straffbare og identifiseringen av annonsøren det samme Loven gjelder også her i et forum som dette Datatilsynet har allerede mottatt en anmeldelse Sitér dette innlegget Link to post
Moderator Svart 18.Juni.2023 Del på Facebook Svart 18.Juni.2023 Har lagt inn en kommentar i startinnlegget om at annonsen nå er endret til Sitat Denne er lignende Thompson PWZ-500/Sailrite LSZ-1.... Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 18.Juni.2023 Del på Facebook Svart 18.Juni.2023 AaiaA skrev On 18.6.2023 at 14.30: Jeg er den som har anmeldt denne tråden til Datatilsynet, påstandene i tråden er straffbare og identifiseringen av annonsøren det samme Loven gjelder også her i et forum som dette Datatilsynet har allerede mottatt en anmeldelse Lurer litt på hva du mener er straffbart i denne tråden? Og jeg tror at datatilsynet har mye annet å henge fingrene, enn akkurat denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 18.Juni.2023 Del på Facebook Svart 18.Juni.2023 AaiaA skrev 31 minutter siden: Jeg er den som har anmeldt denne tråden til Datatilsynet, påstandene i tråden er straffbare og identifiseringen av annonsøren det samme Nå har vel annonsøren selv identifisert seg selv siden annonsen inneholder både navn og adresse på selger. Så det blir jo spennende å høre hvilke ulovligheter du mener at Datatilsynet skal behandle? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juni.2023 Del på Facebook Svart 18.Juni.2023 Det er så langt jeg kan se ingenting straffbart eller noe å slå ned på i denne tråden. Hverken mtp GDPR eller av påstander. Allerede i først tråd er det jo skrevet at selger har fått oppfordring til å skrive at det ikke er samme som original maskinene, men det ble ikke gjort. Men synes som at annonsen er endret i ettertid. GDPR gjelder personopplysninger, og ingen er nevnt i denne tråden som gjelder personen det gjelder. Da får du heller melde Finn til DT, og der kommer du ikke lenger. Fullt mulig vedkommende som selger maskinene er hyggelig og fin type. Det vet jeg ingenting om, men juridisk er det å melde denne tråden til DT for meg virkelig skivebom og hjelper ikke personen nevnt i første tråd. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dude Svart 18.Juni.2023 Del på Facebook Svart 18.Juni.2023 Synd at "Baatplassen" tar på seg rollen som mikrofonstativ for skvaldregauker som måtte ha en eller annen mening om lovlig solgte produkter, og så tillate at de får gå offentlig ut å advare mot produktene. Tilogmed etter at annonseteksten er endret etter trådstarters ønske lar moderator denne tården stå. hva er motivet? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 18.Juni.2023 Del på Facebook Svart 18.Juni.2023 dude skrev for 4 timer siden: Synd at "Baatplassen" tar på seg rollen som mikrofonstativ for skvaldregauker som måtte ha en eller annen mening om lovlig solgte produkter, og så tillate at de får gå offentlig ut å advare mot produktene. Tilogmed etter at annonseteksten er endret etter trådstarters ønske lar moderator denne tården stå. hva er motivet? Vi har vel tradisjoner for å dele både positive og negative opplevelser med leverandører her på forumet. Nå ble leverandør oppfordret til å endre annonse før denne tråden ble laget, men valgte å ikke gjøre det. At dem er endret i etterkant er jo fint, men endrer ikke på hva som var fakta når tråden ble startet. Nå selger i opprinnelig annonse hadde en konkret feil opplysning, hvorfor skal trådstarter da bli hengt ut av deg som en «skvaldregauk» for å påpeke dette? Synes du det er OK å kjøpe ett produkt som er noe annet enn hva det annonseres som? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 18.Juni.2023 Del på Facebook Svart 18.Juni.2023 Har denne tråden noe å gjøre i et Båtforum egentlig? Symaskiner og klage på disse, selger, annonsen or what ever?? Burde i vært flyttet til et annet sted på forumet eller avvist.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juni.2023 Del på Facebook Svart 18.Juni.2023 Var vel fordi dette var en symaskin til å sy seil, og dermed båtrelevant. Tråden har nok forblitt her fordi den var relevant da, og vi har ikke tradisjon for å slette tråder. Fakta er vel at hadde Onsanger ikek skrevet en kommentar her til forsvar for selger av symaskinen så hadde denne tråden forblitt glemt... Nå har den derimot blitt vekket til live igjen... Enkleste for eier av annonsen hadde vært å slette annonsen og lage en lik en. Da ville ikke linken i første innlegg kommet frem til noen annonse... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
19 fot Svart 20.Juni.2023 Del på Facebook Svart 20.Juni.2023 AaiaA skrev On 17.6.2023 at 21.44: Maskinen i finn-annonsen er lovlig, Sailrite har ikke patent At finn-annonsen viser maskin med Sailrite sitt store blanke "sveivehjul" er derimot feil av selgeren, for han selger maskinene med de grå sveivhjulene som ikke er avbildet, i tillegg er motoren på hans maskiner av det svært dårlige slaget, de vil ikke klare en hel kalesjejobb engang, det er i alle fall tvilsom, da denne motoren slår gnister som ny og har dårlig kontroll på hastigheten Fyren som selger er ikke en luring, men driver profesjonelt med kalesjer og er meget hyggelig En original Sailrite Ultrafeed med mva, toll og frakt kommer på langt over 25.000.-, så maskinene i annonsen er vel et reelt alternativ Selv bruker jeg Pfaff Select 4.2 hjemmesymaskin og den syr lett 4 lag med kalesje og forer stoffet lett igjennom Når alt dette er sagt, selgeren anbefales av meg og jeg har møtt ham og sett og prøvd maskinene Litt spesielt at du beskriver symaskiner med mange mangler (blant annet motorer som slår gnister og ikke vil klare en hel kalesjejobb og dårlig kontroll på hastigheten og annet sveivehjul enn på bildene) og samtidig anbefaler selgeren av disse. Denne tråden handler ikke bare om maskinene er lovlige, emn om selgeren selger det han utgir varen for å være eller om han lurer folk til å tro de kjøper noe flott og så får de noe helt annet. Selger har jo beskrevet dette som samme maskin som Sailrite, tydeligvis uten at det er det. Det ble jo riktignok rettet etter det ble påpekt og etter denne tråden ble startet. Men det er kanskjee bare nettopp derfor det ble rettet, så hvis denne tråden ikke hadde blitt startet så kunne mange blitt lurt av en langvarig annonse slik den opprinnelig var. Det handler helelr ikek bare om å lure kjøpere, men også om å ødelegge ryktet til et etablert merke for å dra opp merket han selv selger. For om noe lages til forveksling likt og fremstilles som likt og kanskje forveksles med Sailrite og ikke fungerer som det skal så er det klart at det vil kunne gå ut over Sailrite fordi folk forveksler denne og kopien. Hva synes du forresten om at Europris en kort tid solgte batteridriller i gult og svart av merket Die Welt? Var det OK, eller er det en viss fare for forveksling med et annet og anerkjent batteridrill-merke? (DeWalt). Ville du likt det om du over mange år opparbeider deg et godt merke med godt rykte og noen drar ditt merke ned i søla ved å selge noe dritt som mange tror er ditt merke? Du mener symaskinene som selges er et reelt kjøp da de bare koster 9900 kr i motsetning til originalen som koster 25000 kr. Men er det egentlig så godt alternativ hvis ting går istykker fort så man får brukt den veldig lite før den må kastes? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.