Jump to content

Rayteon VHF sluttet å virke, 12v inn ok

Trophy

Recommended Posts

Posted (edited)

20220515_140322.jpg.4d968108e9d592df9bad30ddb175c2bd.jpg

VHF sluttet å virke. 12v inn ok. 23 år gammel, bare å kaste eller mulig å reparere ? 

Edited by Trophy

Gjør et forsøk på å fore den med 12V fra annen kilde, alternativt måle spenningen på forsyningen når den belastes tilsvarende VHF forbruk i enden (en litt kraftig lyspære feks). En kjenning skulle kaste ‘ødelagt’ fjernkontrollmottaker etter at ny var montert. Men så virket ikke den nye heller. Det snedige var at det var nok spenning til å tenne indikator-lysdiode men ikke til at den fønket.. Den gamle ble koplet til 12V batteri direkte og fønket helt fint viste det seg. Lang historie men en slik minimumssjekk er lurt før resirkulering. Gjerne også intern sikring om VHF har dette. Tviler vel på at det lønner seg å reparere om en ikke pusler selv på roterommet..

Sjekk at din vhf-antenne er i orden. Brudd i kabel til antenna er mer en nok til å få en vhf til ikke å virke. 

Solbris II skrev for 20 timer siden:

Sjekk at din vhf-antenne er i orden. Brudd i kabel til antenna er mer en nok til å få en vhf til ikke å virke. 

Det blir vel vanskelig å finne ut av🤔 Den skal vel slå seg på når e slår på on/off bryter selv om antenna ikke virker?

Har koblet til spenning fra hovedskinna både + og - direkte til vhf nesten 14v... virker ikke. Åpnet vhf og sjekket om der var sikring o det var det ikke:confused:

Da ville jeg ikke gitt den høye odds nei. Måtte være om det finnes en gammel TV reparatør som liker en utfordring. 

Trophy skrev 1 time siden:

Det blir vel vanskelig å finne ut av🤔 Den skal vel slå seg på når e slår på on/off bryter selv om antenna ikke virker?

Har koblet til spenning fra hovedskinna både + og - direkte til vhf nesten 14v... virker ikke. Åpnet vhf og sjekket om der var sikring o det var det ikke:confused:

Da er det bare å skru den ut og levere den inn til sjekk. 

Fantino skrev for 5 timer siden:

Da ville jeg ikke gitt den høye odds nei. Måtte være om det finnes en gammel TV reparatør som liker en utfordring. 

Da gjenstår det å finne en vhf med samme størrelse som passer i hullet

Må vel bli med ais 🤔👍 Takk for hjelpen. 

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

• Blouberg
      By Blouberg
      Fikk opp AIS-MOB nødmelding i dag. Kort til etterpå ble signalet borte, så jeg håper og tror det var en utilsiktet aktivering av MOB sender.
      Prøvde å lokalisere signalet på plotteren, men det fikk jeg ikke til. Jeg trodde ved å gå inn på alarmen på plotter ville posisjonen komme opp. Mulig det var fingertrøbbel fra meg.  Noen med erfaring fra slike enheter som kan ha en forklaring på at posisjonen ikke kom opp?
      AIS mottakeren er en Garmin 215i som er koblet opp mot en Garmin 7410 plotter 

• Blouberg
      By Blouberg
      Tenker å supplere med en håndholdt VHF, ser mye bra sies om Icom IC-M94DE. Noen som kan bekrefte at man kan legge inn fritidsbåt frekvensene på denne (L1-L3)
      Har skummet manualen uten å finne noe om disse kanalene.

/frode
    • Moments
      By Moments
      Kjøpte en brukt båt i fjor med VHF og har i løpet av vinteren ordnet med lisens og sertifikat. Har lagt inn nytt MMSI nummer.  

Det kommer ingen lyd ut av vhf, høytaler fungere da den skurrer ved sq knapp. 
      Lytter på 16 og arbeidskanal i håp om værmelding i det minste. 😁

Har ikke testet mot kystradio da det er lite trolig jeg vil høre dem, dumt å stresse de med oppkall jeg ikke kan høre svar på. 

Vhf er av type Garmin 210i. 
      Noen ide hva som er galt, er det antenne som er røket? Vhf boss? Må den inn til omprogramering? 

• John_Kr
      By John_Kr
      Hei
      Har søkt litt rundt for å finne svaret, men det ender opp med e-mail til Telenor og nytt innlegg her.
      Jeg har solgt båten, venter på ny levering, men jeg har beholdt VHF'n. Når jeg får ny båt så registrerer jeg den inne hos Telenor, da får jeg vel nytt Kallesignal og MMSI kode...

Spørsmål;
      Vil jeg få ny MMSI kode ved båtbytte?
      Hvordan får jeg endret MMSI koden på VHF radioen (ICOM IC-M93D)?
    • Kobben
      By Kobben
      Har ein eldre VHF ombod, Shipmate RS8300, som i følge manualen skal kunne koplast til NMEA 0183. Det ser ut som det er ein AUX inngang med ei slags "telefonplugg" kopling med en 6 eller 4 pins plugg (sjå bilde under). Det eg lurer på er om nokon veit korleis eg koplar denne pluggen, det er vel berre to ledere som vert nytta her, men eg er usikker på kva kontakter dei skal koplast til. Er det nokon som veit det?

Kobben 

• Create New...

Dette nettstedet er avhengig av reklameinntekter for å finansiere driften.

Vennligst skru av annonseblokkering for baatplassen.no i nettleseren din.