Jump to content

Tips til bunnline


JrDani

Recommended Posts

Gratulerer med dagen🇧🇻

Satte lina for første gang i mitt liv i går. Med et 8mm synketau på 200m fra jula. Brukte et 2,5 kg lodd på den ene enden og et 5 kg lodd på den andre enden hvor blåsa var festet over. Jeg satte lina på 30 meters dyp, kl 19 på kvelden, og plukket opp på 100 meters dyp, 10 timer senere. Lina har visst havnet nesten 2 nm unna der jeg satte den, fant den heldigvis igjen...

 

Spørsmålet er da som følger, hvor tung må disse lodda være? Har lest mange steder at man ikke trenger mer enn 2 kg lodd. Men da tror jeg det har virkelig gått til h***... Må jeg ty til 20 og 10 kg lodd? Ble satt i trondheimsfjorden

 

Fikk kun bifangst også, en svarthå og 4 hågjel. 

Redigert av JrDani (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt ca 5kg steiner/lodd uten at det har vært et problem med at de flytter på seg. Men bruker ikke så stor blåse heller, har de største fra biltema. 
 

hvor lang ile brukte du? De sier 1.5 ganger dybden er ideelt. Helst flytetau på nederste halvdel. Setter du i en skråning feks kan jo bruket rase utfor og reke avgårde…  var tykk linerygg også, kveitevad er ofte 3.5-5mm.. bedre å dra i 8mm tau da, for hånd. 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 1 time siden:

Har brukt ca 5kg steiner/lodd uten at det har vært et problem med at de flytter på seg. Men bruker ikke så stor blåse heller, har de største fra biltema. 
 

hvor lang ile brukte du? De sier 1.5 ganger dybden er ideelt. Helst flytetau på nederste halvdel. Setter du i en skråning feks kan jo bruket rase utfor og reke avgårde…  var tykk linerygg også, kveitevad er ofte 3.5-5mm.. bedre å dra i 8mm tau da, for hånd. 

Takk for innspill. ile er vel lina som kobler blåsa og selve lina? Jøss. Jeg brukte langt i fra 1.5 ganger dybda, såvidt den toucha bunn for meg.. Kan vel være det som utløste mesteparten av problemet. Er det slik at den kanskje heller skal være for lang enn for kort? Vet ikke hvilke størrelse på blåse som er normalt jeg men jeg brukte A3. 

 

Lengre ile og litt tyngre lodd vil kanskje gjøre susen?😅

Link to post
Share on other sites

Ja du vet hvis loddet var på lett så er det jo flaks du fant igjen lina, den kunne jo dradd langt avgårde… tauet fra loddet og opp til blåsa skal være omlag 1.5 ganger dybden, litt mindre er også ok. Viktig å bruke synketau øverst så det ikke flyter en masse tau i overflata. Bare å søke litt på nettet ang dette så er det mye fin lesning å finne :)

Link to post
Share on other sites

JrDani skrev for 23 timer siden:

Spørsmålet er da som følger, hvor tung må disse lodda være? Har lest mange steder at man ikke trenger mer enn 2 kg lodd. Men da tror jeg det har virkelig gått til h***... Må jeg ty til 20 og 10 kg lodd? Ble satt i trondheimsfjorden

 

Blåsa di har tydeligvis løftet det 5 kg-loddet du hadde i iletauet, om du da ikke hadde et iletau som var over 100 meter langt.

 

Svaret på ditt spørsmål blir da:  Om du skulle ha unngått at lina flyttet på seg i det tilfellet du beskriver, måtte du hatt et lodd som var tyngre enn det blåsa klarer å løfte.

 

 

Link to post
Share on other sites

Setter du i en skråning kan bunnloddet bli liggende på en kant/hylle til strømmen drar godt i tauet og eller en større båt passerer og blåsen løfter i det. 

 

Jeg har brukt ekkolodd i mange år, men vil ikke kalle meg durkdreven.

Med så mye "auto" muligheter dagens lodd har kan man bli litt lurt hvis man ikke følger med på det. 

 

Sjekker alltid sjøkartet og bruker ekkoloddet aktivt mens jeg krysser litt frem og tilbake....

Før ilen går over rekken.

Link to post
Share on other sites

JrDani skrev for 19 timer siden:

Jeg brukte langt i fra 1.5 ganger dybda, såvidt den toucha bunn for meg.

Det er å be om trøbbel. Når du har så stramt tau til overflata får du en større vertikal kraftkomponent som gir et løft i loddet. Hvis du går opp til ca 1,5x dybden, og bytter ut loddet med et 5kg bruce eller en 6kg paraplydregg tenker jeg du klarer deg bra. Det er også lurt å tenke på hvor man setter i forhold til bunnforholdene. Hvis du fisker på 30 meters dyp i en skråning som går ned til 50 meter, må du ta høyde for at du fisker på 50 meter, ikke 30.

 

Dette her er nok også årsak nummer en til at folk mister hummer- og krabbeteiner. Ser det når vi dykker og sokner. Folk fisker på 20 meter med 25m tau i skråninger som går ned til 40-50 meter. Der blir teinene stående å fiske med blåsa x-antall meter under overflata. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...