Jump to content

Yanmar 4LH-TE impeller sug


Kalinkamaen

Recommended Posts

Hvis det er lenge siden sist ville jeg tatt en runde med dette først for å være sikker:

 

https://www.maritim.no/systemrens

Hvis du følger anvisningen på flasken trenger du ikke gjøre annet enn å tømme blandingen oppi sjøvannsfiteret etter bunnventilen er stengt. La stå i 2 døgn og start.

Gjorde det på en annen Yanmar for et par uker siden. 

 

Ellers kan du trykke på kjølevannsslangen som går inn på eksosbendet. Hvis den er hard når motor går kan det være helt eller delvis "gjengrodd" eksosbend.  Rust som har bygget seg opp over tid og struper på gjennomstrømningen av sjøvann. 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Heisan. Takker for inspill her. Eksosbedet ble byttet for 3 år siden til rustfritt. Så jeg er nokså sikker på at problemet ikke ligger der. Når jeg øker turtallet, har jeg fin flow ut back i eksosen. Det er bare under 1200 rpm +- jeg mister suction på impelleren. Slik jeg forstår. Så klarer ikke impelleren å å skuve væske ut under 1200 rpm heler. Da med en gang jeg øker turtallet så ser du vannet renner over i filteret på videoen. Så da kan ikke impelleren være tørr kjørt.  Vannet ligger i en vannlås. Og ved lavt turtall klarer ikke impelleren skue vannet over vannlåsen. 

 

 

Link to post
Svart (redigert)

Du er inne på noe. Jeg har tenkt tanken. Men usikker på hvordan jeg skal finne det ut. 

Jeg kommer til å demontere impeller asap, å se hvordan oringen ser ut. Klarer ikke å se pumpa, kan bare føle med hendene. Hehe

 

 

Edit.

Jeg har leita en del på nettet her nå på impellere. Og nå begynner jeg å lure litt her.

PÅ samme delenummer 123325-42020 så finner jeg både 8 og 10 bladers impellere.

What? 

Redigert av Kalinkamaen (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Heisan. Det er ikke skjell i filteret, det er noe gress av noe slag. Hadde det ute i dag. Men som du sier kan det være noe groe i inngangen. Skal sjekke dette. Båten står i elv, så jeg er bortskjemt i forhold til groe på båten. Men det betyr ikke at det kan være tett for det om. 

 

Jeg skiftet impeller i fjor da jeg tok en stor service. <- gjør alt selv. Hadde da problemer med å prime. Men fikk det til med fylling av vannfilter og opp på turtall. Men når jeg tenker meg om, så er det jo det samme vi ser her nå. Så det kan være jeg har kjørt slik en sessong. Og da har problemet oppstått etter skifte av impeller. Så jeg er på tanken om dårlig impeller/ evt dårlig seal eller luft et annet sted.

 

Akkurat nå blir det bare my jetting, men skal ned å feilsøke en dag. 

Redigert av Kalinkamaen (see edit history)
Link to post
paxo skrev for 2 timer siden:

Ser ut som det bobler i innløpet til sjøvannsfilteret. Det kan tyde på at det kommer falsk luft inn i slangen under filteret.

Jeg ser du har litt skjell i filteret også. Om inntaket er grodd inni, kan du tre en vannslange ned i filteret og ut under båten for å spyle ut.

Ser omtrent slik ut hos meg også. Det er ikke bobler, det er vannet som fosser inn i filteret. Litt sjøgress og rur blir det i filteret mitt også. Det forteller meg at det er fint å ha et sjøvannsfilter før vannet går inn i motoren. 

 

 

Kalinkamaen skrev for 2 timer siden:

Jeg skiftet impeller i fjor da jeg tok en stor service. <- gjør alt selv. Hadde da problemer med å prime. Men fikk det til med fylling av vannfilter og opp på turtall.

Kanskje kammen er slitt. Da vil du få dårlig pumpeeffekt.

 

Link to post

En vanlig måte (uvane!) for å få ut impelleren på er å vippe den ut med to skrujern. Da er en omtrent garantert at en får skader i kanten på huset som fører til falsk luft. Been there, done that!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Kalinkamaen skrev 26 minutter siden:

Jo det kan det være. Holder meg til de mest lettvindte tingene først. Før jeg skiftet impeller var det bra i fjor.

Hvis det var bra i fjor, så er det ikke kammen som er slitt. Jeg snakker altså om kammen i pumpehuset, den som impelleren går mot. Den får du god tilgang til når du bytter impeller. Plasseringen av sjøvannspumpa på denne motoren er vel slik at det er lettest å skru ut pumpa for å bytte impeller, da får man også samtidig god adkomst til å inspisere pumpa for feil, f.eks. grader og hakk av feil demontering av impeller. 

Link to post
Svart (redigert)
Sitat

En vanlig måte (uvane!) for å få ut impelleren på er å vippe den ut med to skrujern. Da er en omtrent garantert at en får skader i kanten på huset som fører til falsk luft. Been there, done that!

 

Føler meg truffen. Jeg brukte skrujern i fjor. Har handlet skikkelig verktøy i år. Men vist det er kommet skader, så er dem på innsiden av oring. Hadde du skader på utsiden? Evt hva gjorde du får å få det tett? Nytt hus? Smergel papir?

 

Jeg må ta en titt på dette, men får ikke hodet ned. Må kjenne med fingrene. 

Redigert av Kalinkamaen (see edit history)
Link to post
Komodo skrev for 23 timer siden:

Ser omtrent slik ut hos meg også. Det er ikke bobler, det er vannet som fosser inn i filteret. Litt sjøgress og rur blir det i filteret mitt også. Det forteller meg at det er fint å ha et sjøvannsfilter før vannet går inn i motoren. 

 

 

Kanskje kammen er slitt. Da vil du få dårlig pumpeeffekt.

 

Hos meg fyller filteret seg 100% etter oppstart og holder seg fullt uansett tuirtall.

Det kan være luftlekkasje i filterhus.

Link to post

 

Kalinkamaen skrev for 8 timer siden:

Jeg er litt usikker på hvor enkelt det er på denne å få ut pumpe. Jeg så noen videoer på andre lignende Yanmar motorer. Og d måtte motorfeste av får å få tilgang til 2 av boltene. Men ja du har rett på at det er nok enklere å skifte med pumpa ute.


Har beskrevet hvordan du tar ut pumpen og bytter impeller i tråden det er linket til under her. Det er en 4LHA-DTP, men som @Komodo Skriver så er det tilnærmet samme motor. 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...