Idabjo Startet 21.Mai.2022 Del på Facebook Startet 21.Mai.2022 Jeg har en seilbåt med tre-rekke rundt hele. Problem: Det har kommet sprekker der skruene til rekkestøttene står i. Mitt ønske: Fjerne rekkestøttene og fylle sprekkene med en masse som limer treet sammen og samtidig tar seg godt ut når jeg oljer treverket i etterkant. Tillegg: Når jeg fjerner støttene så må fortsatt boltene på dekk bli værende for å unngå at vannet renner inn i båten (hullet går gjennom til skapene innvendig - se bilde). Skruen. er ikke nok til å holde vannet ute. Frem til nå har det vært en trebit mellom rekkestøtta og hullet som hindrer vannet i å komme inn, men nå som jeg fjerner rekkestøtta så burde jeg dekke hullet med noe som hindrer lekasje. Jeg har vurdert epoxy, sikaflex og tec7, men jeg ønsker å ha muligheten til å senere sette på rekkestøtte igjen og jeg vil ikke fylle sprekkene med noe skruene senere ikke vil feste seg i. Har noen forslag til masse jeg kan bruke her? Da både i tresprekkene, men også der jeg må tette hullet under skrua. Håper noen har noen tanker å dele her! =) Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 21.Mai.2022 Del på Facebook Svart 21.Mai.2022 Epoxy er fint til den jobben. Rens opp og skru av det du skal løsne først, så prøver du med flere tvinger å klemme sammen treverket for å se hvor ujevne de er. Har de vært slik lenge, kan det bli vanskelig å få de helt tette. Blir sprekken helt tett, kan du benytte ren epoxy. Blir det glipper du ikke klarer å tette eller veldig ujevn overgang i sprekken, kan du blande inn slipestøv av teak i epoxyen. Da beholder du tilnærmet samme farge. Store sprekker=tykk masse, små=tynn masse. For skruehullene du tetter i dekket blander du filler i epoxyen. Da får du så tykk konsistens du ønsker. Men først må du bore opp hullet slik at alle urenheter fjernes, og bruk maskeringstape eller lignende i underkant for å slippe søl. Ganske enkel og grei jobb, blir meget bra men vær obs på unødvendig søl. Over hullene i dekket må du smøre på toppcoat eller lignende. Epoxy tåler ikke UV-stråler. Reperasjonen blir god som ny, holder 100% tett, og du får full styrke hvis du ønsker å montere rekkestøtter igjen. Glem alt av fugemasser. De er ikke egnet til denne typen rep. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.