Husakallen Startet 23.Mai.2022 Del på Facebook Startet 23.Mai.2022 Kan noen vise meg en utregning for å regne ut effekttapet ("svinnet") dersom jeg kjører en 72v DC elektromotor 3000w på 12v? Kjøpt en eldre 28" seilbåt der innenbordsmotoren var erstattet av en påhenger (bensin) på akterspeilet. Tilbake sitter akselen og en GORI foldepropell som jeg skal sette den overnevnte el-motoren på. Motoren har maks 6500 rpm ved 72v, hvor mange rpm kan jeg forvente ved 12v drift? Foreløpig har jeg kun hatt råd til 12v 300ah Lifepo-litium, men planer om å bygge ut denne pakka til 72v etterhvert som jeg får råd. Takk for bistand og innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Kommer jo helt an på hvilken motortype det er. Seriemagnetisert, parallellmagnetisert, permanentmagneter eller compondmotor. Om du kan hoste opp et datablad på motoren er det kanskje mulig å si noe mer om eventuelt potensiale. Men for elektrisk fremdrift bør du nokk uansett satse på langt høyere spenning en 12V. Sitér dette innlegget Link to post
Husakallen Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 (redigert) Det blir kun for å evt. kunne avlaste påhengeren i kraftig motsjø og vindstille en veldig kort periode i begynnelsen, inntil jeg får flere batterier. Skal se om jeg finner det databladet, kjøpt på amazon med kontroller. Skal dreves 1:2 med nav for kjededrift; https://www.amazon.se/DC-motor-borstlös-motorsats-Höghastighetslågt-elcyklar/dp/B09Q2HCWHD/ref=sr_1_4?crid=15ARDQRL3JJTV&keywords=72v+dc+motor+3000&qid=1653340642&sprefix=72v+dc+motor+3000%2Caps%2C69&sr=8-4 Redigert 23.Mai.2022 av Husakallen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 For det første er ikke dette noen DC motor med en AC motor og et DC matet motordriv. Dette vil aldri fungere på 12V. Og selv på 72V får du jo ikke ut mer en 4 HK så det blir ikke rare fremdriften. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Ikke sikkert dette er lineært, men jeg ville forventet å få 12/72 av normal effekt. 3000w*(12/72)=500watt. Eller 0.67 hestekrefter om du vil. Men igjen jeg vet ikke om det er slik det fungerer, men dette er hva jeg ville forventet. Sitér dette innlegget Link to post
Husakallen Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 (redigert) 4 hk er mer enn nok på en seilbåt på 2000 kg, den går uansett aldri i mer enn 4-5 knop, maks. Har 5 oljeforede hesters påhenger på nå, behøver ikke mer enn halv gass på den. Hva menes med at dette ikke er en DC motor? Redigert 23.Mai.2022 av Husakallen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Så spør jeg kanskje dumt. Men hvordan passer propell til denne elektro dingsen? En propell beregnes jo normalt ut ifra motor/gir/båt+++ Så er denne propellen for stor, ser jeg for meg du kveler elektro dingsen, eller du bruker opp batteriet fortere enn fort. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Nordkapp16.5 Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 En DC motor er en motor som er drevet med likestrøm. AC motor er drevet med vekselstrøm. Det står jo en klistrelapp med 72VDC på selve motoren, så jeg tror det er en DC motor... Men det er ikke sikkert den motorkontrolleren vil virke med 12V hvis den er laget for 72V. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 @Okkabydu har et godt poeng der. Propellen er nok dårlig tilpasset. Men el-motor er vel ikke like avhengig av å ligge i riktig turtallsområde som bensin/diesel er, så det kan gå bra Sitér dette innlegget Link to post
Husakallen Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 (redigert) Okkaby skrev 3 minutter siden: Så spør jeg kanskje dumt. Men hvordan passer propell til denne elektro dingsen? En propell beregnes jo normalt ut ifra motor/gir/båt+++ Så er denne propellen for stor, ser jeg for meg du kveler elektro dingsen, eller du bruker opp batteriet fortere enn fort. Det er en liten to-bladet foldepropell. Opprinnelig sittet en 8 hk dieselmotor der. Tipper bladene er 10-12 cm lange. Redigert 23.Mai.2022 av Husakallen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Det står at motoren er børsteløs og da er det en AC motor. Helt normalt opplegg dette. Sitér dette innlegget Link to post
Husakallen Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 @AMelbye Det er vel bare å prøve det? Virker det så virker det, hvis ikke virker det ikke :) Sitér dette innlegget Link to post
Husakallen Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 (redigert) Så da vil ikke kontrolleren eller motoren funger fungere med DC batterier i det hele tatt? Står jo DC i overskriften, så da har jeg blitt lurt. Redigert 23.Mai.2022 av Husakallen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 jada, det er bare å prøve, men hvis det stemmer som @Bårdp sier (etter en kjapp googling tror jeg nå at han har rett) så vil nok ikke 12V være nok til å få sparket liv i motorkontrolleren, og da får du heller ikke bevegelse i motoren. Du har ikke blitt lurt, men terminologien er litt misvisende. Kontrolleren tar inn DC og gjør det om til AC som motoren bruker. Enten det ellers er den ikke børsteløs. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 hvis du har mottatt produktet følger det kanskje med dokumentasjon som kan fortelle deg hvilket spenningsområde den fungerer innenfor? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Jo systemet virker på DC fordi motordriven omgjør DC spenningen til en PWM modulert trefase vekselspenning som motoren går på. Ingen vits i å prøve med 12V det vil aldri virke. Men kobler du 6 stykk 12V batterier i serie og få 72V bruker du batterier på 100 At vil du kunne kjøre med denne i to timer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Hvordan har du tenkt å koble denne til propellakselen? Har du regnet litt på utveksling og dreving? Har du tatt høyde for sakking? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Husakallen Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Få noen til å lage en flens med kjedenav på. Ok, da får jeg vente da. Til jeg får flere batterier... Sitér dette innlegget Link to post
Husakallen Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 @Bårdp72v 300 ah kan jeg kjøre i to timer? Er det på full fart? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Husakallen skrev 1 minutt siden: Få noen til å lage en flens med kjedenav på. Ok. Men hva med utvekslingen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bårdp Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Om du får rett utveksling på kjedesystemet vil dette fungere helt fint med 6 batterier. Motordriven gir deg mulighet til å regulere farten og i teorien også til å snu gangretningen for bakking. Men om den har en slik funksjon ferdig til bruk er ikke sikkert da det vel ikke er normalt med revers på mopeder. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Med 6 batterier av 100 At vil du kunne kjøre full fart i ca to timer. Sitér dette innlegget Link to post
Husakallen Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 (redigert) Oi, det er jo veldig imponerende - 2 timer?? Behøver nok sjelden å gå for full fart, men allikevel. Artig å vite at det kommer til å fungere helt fint da, med rett spenning. Redigert 23.Mai.2022 av Husakallen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Husakallen Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Blir spennende å se om det er muligheter for revers også. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Du kan jo være klar over at slike drivsystemer for El-sykler og biler ikke er dimensjonert for kontinuerlig full belastning. I praksis vil du neppe kunne kjøre med mer en halv fart over lengre tid uten at systemet brenner opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.