Jump to content

Kjøre 72v motor på 12v?


Husakallen

Recommended Posts

Kan noen vise meg en utregning for å regne ut effekttapet ("svinnet") dersom jeg kjører en 72v DC elektromotor 3000w på 12v? Kjøpt en eldre 28" seilbåt der innenbordsmotoren var erstattet av en påhenger (bensin) på akterspeilet. Tilbake sitter akselen og en GORI foldepropell som jeg skal sette den overnevnte el-motoren på. Motoren har maks 6500 rpm ved 72v, hvor mange rpm kan jeg forvente ved 12v drift? Foreløpig har jeg kun hatt råd til 12v 300ah Lifepo-litium, men planer om å bygge ut denne pakka til 72v etterhvert som jeg får råd.

 

Takk for bistand og innspill :)

Link to post

Kommer jo helt an på hvilken motortype det er. Seriemagnetisert, parallellmagnetisert, permanentmagneter eller compondmotor. Om du kan hoste opp et datablad på motoren er det kanskje mulig å si noe mer om eventuelt potensiale. Men for elektrisk fremdrift bør du nokk uansett satse på langt høyere spenning en 12V. 

Link to post
Svart (redigert)

Det blir kun for å evt. kunne avlaste påhengeren i kraftig motsjø og vindstille en veldig kort periode i begynnelsen, inntil jeg får flere batterier. Skal se om jeg finner det databladet, kjøpt på amazon med kontroller. Skal dreves 1:2 med nav for kjededrift;

 

https://www.amazon.se/DC-motor-borstlös-motorsats-Höghastighetslågt-elcyklar/dp/B09Q2HCWHD/ref=sr_1_4?crid=15ARDQRL3JJTV&keywords=72v+dc+motor+3000&qid=1653340642&sprefix=72v+dc+motor+3000%2Caps%2C69&sr=8-4

 

Redigert av Husakallen (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)
Okkaby skrev 3 minutter siden:

Så spør jeg kanskje dumt. Men hvordan passer propell til denne elektro dingsen?

En propell beregnes jo normalt ut ifra motor/gir/båt+++ Så er denne propellen for stor, ser jeg for meg du kveler elektro dingsen, eller du bruker opp batteriet fortere enn fort.

Det er en liten to-bladet foldepropell. Opprinnelig sittet en 8 hk dieselmotor der. Tipper bladene er 10-12 cm lange.

Redigert av Husakallen (see edit history)
Link to post

jada, det er bare å prøve, men hvis det stemmer som @Bårdp sier (etter en kjapp googling tror jeg nå at han har rett) så vil nok ikke 12V være nok til å få sparket liv i motorkontrolleren, og da får du heller ikke bevegelse i motoren.

Du har ikke blitt lurt, men terminologien er litt misvisende. Kontrolleren tar inn DC og gjør det om til AC som motoren bruker. Enten det ellers er den ikke børsteløs.

Link to post

Jo systemet virker på DC fordi motordriven omgjør DC spenningen til en PWM modulert trefase vekselspenning som motoren går på.

Ingen vits i å prøve med 12V det vil aldri virke. Men kobler du 6 stykk 12V batterier i serie og få 72V bruker du batterier på 100 At vil du kunne kjøre med denne i to timer.

Link to post

Om du får rett utveksling på kjedesystemet vil dette fungere helt fint med 6 batterier. Motordriven gir deg mulighet til å regulere farten og i teorien også til å snu gangretningen for bakking. Men om den har en slik funksjon ferdig til bruk er ikke sikkert da det vel ikke er normalt med revers på mopeder. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...