Jump to content

Kjøre 72v motor på 12v?

Husakallen

Recommended Posts

en mer egnet motor tipper jeg er noe du tar ut av en liten elbil - de minste modellene som buddy for eksempel (18hk motor), eller kanskje du finner noe med 20-30 så har du masse å gå på. Det sikkert noen sånne rundt hos forskjellige bilopphuggere. Eller du kan kjøpe en hel bil i dårlig stand for +- 10.000 på finn.no - plukke motor, batterier og motorstyring og levere inn resten for vrakpant (eller selge den del for del hvis du har plass...)

Evt om du vil ha nytt kan du se på de firmaene i statene som selger conversion kits for konvertering av fosillbil til elbil, men det blir nok dyrt.

Elmotorer tåler ikke full gass over lang tid. bensinmotorer har heller ikke godt av det, men de tåler det vanligvis - i hvertfall de som er laget for båt og moped og liknende. Sett på en temperatursensor på den elmotoren så kan du i hvertfall følge litt med...

En motor en tar ut av en El-bil må en ha ca 450V DC for å bruke. Så kan du jo regne på hvor mange batterier du da må ha. Batteriene fra elbil kan ikke brukes i båt.

Må si det er mange her med lite peiling som kommer med veldig dårlige råd.

Husakallen skrev for 7 timer siden:

Så da vil ikke kontrolleren eller motoren funger fungere med DC batterier i det hele tatt? Står jo DC i overskriften, så da har jeg blitt lurt.

Den er beregnet for DC så den vil selvsagt fungere med batterier, men det spørs vel om controller vil gi noe særlig med 12V input, evt ‘nekte’ pga lav batterispenning - det bør fremgå av manualen. En tradisjonell DC motor ville gitt mye mindre enn 1/6 av effekten med 12V vs 72V da effekt er lik spenning x strømstyrke - mer 1/36 av nominell effekt. Med en børsteløs PWM kontrollert motor blir det muligens et annet forhold.

Propellen bør vel få ca samme rpm som den hadde når den sto installert mot 8 hk diesel. Ville sjekket turtallsområde på dieselmotoren og girutveksling og giret for litt lavere max rpm på propell pga lavere effekt. Du vil nok også trenge en form for ‘gasshendel’-potmeter og en vendebryter for ‘gear’ (tenk el scooter med ‘gasshåndtak’, rpm sensor på hjul, bremsesensor osv - ser denne motoren også selges med slikt tilbehør men i en båt vil ikke alt dette være nødvendig).

Et spennende prosjekt! Effektmessig så kan det sikkert fungere. Elektriske påhengere har jo typisk adskillig lavere effekt enn toppeffekten på forbrenningsmotoren de erstatter. Et alternativ for å komme i gang kan jo være å seriekople 6 x 12V rimelige blybatterier.

En bør nok også tenke litt på ladeløsning. Kan for bli slitsomt å kople om for å lade. Plenty solceller og regulator for 72V måtte vært ideelt. Så kunne en tatt ut forbruksstrøm til båten via en DC DC omformer.

Bårdp skrev 16 minutter siden:

En Bildynamo er en trefase synkronmaskin med en likeretter i og kan på ingen måte fungere som motor fra et batteri. Tror det enkleste for deg er å få tak i en liten brukt dieselmotor for elmotorer har du helt klart ingen peiling på.

Det har åpenbart ikke du heller, vet om flere som har bygd om disse til motor. En el-motor er jo nettopp det, både en generator og motor.

Ja lykke til. Om du skal bygge om en slik vil jeg i så fall anbefale deg og få tak i en svært gammel en da kan det jo være en likestrømsgenerator og den vil virke som motor. Men ikke regn med å få mer en 1/4 Hk fra den.

Nå livnærer jeg meg nå av og levere El-motorer og motordriv til båter rett nokk langt større en det vi her snakker om så en vis peiling og erfaring med dette har jeg nå.

Husakallen skrev 50 minutter siden:

Hva med å bruke en ombygd 12v bil-dynamo som motor så lenge? Inntil jeg får flere batterier.

Så klart vil ikke en dynamo kunne brukes som drivmotor til et propellanlegg. Er enig med @Bårdp, en dieselmotor er et tryggere valg for deg da det ikke virker som du har så stor forståelse med elektrisk drift. Da blir veien din lang for å få dette til å fungere.

Bårdp skrev 2 minutter siden:

Men da har du jo oppskrifta så da er det bare å sette i gang. Om du skulle trenge en 70A ESC har jeg en liggende du kan få billig. Men klag ikke til meg og det blir dårlig fart.:wink:

Hehe, kommer ikke til å klage bare det går fremover jeg? Hva er en ESC?

AMelbye skrev 19 minutter siden:

finnes det noen egen klassifisering for bruk i båt? Finnes det noen spesifike krav og hva er kravene? Batterier i bil har vel mer sikkerhet og overvåking enn for eksempel det batteriet som nevnes i første innlegg?

Ikke sikker på om det egentlig er noen forskrift som dekker lystbåter. Men for bruk i båt er det vel kun LiFe batterier som er anbefalt da de har en tryggere kjemi en de batteriene som brukes i biler. 

Bårdp skrev for 1 time siden:

Tror det enkleste for deg er å få tak i en liten brukt dieselmotor for elmotorer har du helt klart ingen peiling på.

Kanskje ikke verdens koseligste tilbakemelding til en som søker etter informasjon på et diskusjonsforum?

En Bildynamo er en trefase synkronmaskin med en likeretter i og kan på ingen måte fungere som motor fra et batteri.

Bårdp skrev 1 time siden:

Ja lykke til. Om du skal bygge om en slik vil jeg i så fall anbefale deg og få tak i en svært gammel en da kan det jo være en likestrømsgenerator og den vil virke som motor. Men ikke regn med å få mer en 1/4 Hk fra den.

Ta en titt på denne videoen Bård. Hender det er lurt å uttale seg noe mindre kategorisk:

AMelbye skrev 52 minutter siden:

Jeg googlet og ser at Think-motoren bruker en batteripakke på 114 volt. Hva er grunnen til at batterier fra en bil ikke kan brukes i en båt?

Da var jo ikke spenningen nødvendigvis så høy som tidligere nevnt her i tråden da. 

Når det gjelder batterier som har sittet i elbil, så står man fritt til å installere dem i en båt, ingen som nekter deg det. Men vær obs på at sikkerhet og brannfare er helt annerledes på de cellene enn på de lithiumbatteriene som er beregnet til båtbruk. Med trådstarters kunnskap om strøm og spenning er jeg derfor enig med @Bårdp i å advare mot å bruke batterier fra elbil. Andre her på forumet har gjort det med suksess, men da må man virkelig vite hva man gjør.

Redigert av Komodo (see edit history)

Joda om en fjerner likeretteren i en bildynamo sitter en igjen med en parallell magnetisert synkronmaskin. Om en så bruker en motordriv "ESC" vil en jo få den til å gå. Men derfra til at det er en grei måte og fikse fremdriften i en båt er vel å dra det lang. 

En Bildynamo er en trefase synkronmaskin med en likeretter i og kan på ingen måte fungere som motor fra et batteri.

Bårdp skrev 2 minutter siden:

Joda om en fjerner likeretteren i en bildynamo sitter en igjen med en parallell magnetisert synkronmaskin. Om en så bruker en motordriv "ESC" vil en jo få den til å gå

Har du ombestemt deg Bård?

Synes egentlig du skylder trådstarter en liten unnskyldning for ufin oppførsel nå. Jeg ser at @Husakallen er registrert på forumet i fjor, og har 28 innlegg. Synes vi skal ta imot nye medlemmer som ønsker å lære litt hyggeligere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...