Jump to content

Kjøre 72v motor på 12v?


Husakallen

Recommended Posts

Nei men dette blir jo på nivå med og bygge om en dieselmotor til bensinmotor det går nokk an mener da på ingen måte hensiktsmessig. Å ta en bildynamo og koble til et batteri får den ikke til å rotere. En må bygge den om til noe helt annet en det den opprinnelig var.

Link to post

Ja det var nå jaggu rette ræva til å komme med pekefingeren:thumbsdown: en av forumets mest ufine drittsekker. Og Bårdp har heilt rett. Altfor ofte oppfordres det til ville tåpelige prosjekter som folk ikkje har noen som helst forutsetning for noengang komme i mål med. Ofte skal en være glad at liv og helse fortsatt er med.

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Audiquattro skrev for 2 timer siden:

Mistenker at trådstarter er klar over at et el-motor prosjekt ikke er den enkleste måten å få båten hans til å gå fremover på...

Jada helt klart mye enklere (og rimeligere) alternativer, men fy søren så mye mer moro å prøve seg på noe jeg ikke kan enn å sette inn et gammelt dieseldråg. Dessuten har jeg både seil og en bensin-matet påhenger så fremdrift har jeg allerede. Dersom jeg får båten til å bevege seg fremover med elektrisk drift er det i grunnen bare bonus i første omgang. Håper å lære masse på veien, og jeg lover å holde dere oppdatert med alle feilene jeg kommer til å gjøre. Mye god underholdning dette altså - stay tuned så dere ikke går glipp av en eneste feil/tabbe.

 

Dessuten vil jeg benytte anledningen til å takke så mye for alle kjedelige advarsler og elendige tilbakemeldinger - rart mange av dere ikke heller arbeider som rådgivende elektro-ingeniører enn freelance bedrevitere (uten betaling). Uansett, i alle fall godt dere ikke driver med pedagogikk.

Redigert av Husakallen (see edit history)
Link to post
Husakallen skrev 42 minutter siden:

rart mange av dere ikke heller arbeider som rådgivende elektro-ingeniører enn freelance bedrevitere (uten betaling).

Jo, jeg gjør faktisk det. Driver et lite konsulentfirma der jeg blant annet gir slike tekniske råd. Ikke akkurat på elektro-ingeniørnivå, men på et litt bredere plan. Tar noen hundre kroner pr. time til kunder jeg har, men her på båtplassen tar jeg 0,-kr.

Link to post
bellen skrev 56 minutter siden:

Jo, jeg gjør faktisk det. Driver et lite konsulentfirma der jeg blant annet gir slike tekniske råd. Ikke akkurat på elektro-ingeniørnivå, men på et litt bredere plan. Tar noen hundre kroner pr. time til kunder jeg har, men her på båtplassen tar jeg 0,-kr.

 

Har i alle fall kansellert den bestillingen fra amazon og lurer på å gå for denne;

 

https://goldenmotor.bike/product/48-volt-5kw-bldc-motor-air-cooled/

Redigert av Husakallen (see edit history)
Link to post

Det er mye du må ta i betraktning når du vurderer elmotor til framdrift. Evne til å reguleres fint og korrekt, evne til å operere mest mulig energiøkonomisk og driftssikkerhet samt batterikapasitet osv.

 

Jeg tror ikke du finner den optimale løsningen gjennom de løsningene du skisserer her, dette har vært tenkt på av mange produsenter fram til nå og det som lanseres av elbåter er produsert med helt annen teknologi enn det du tenker å benytte.

 

Bevares, man kan da få en 12 volts thrustermotor til å fungere som framdrift koplet inn på en eksisterende propellaksel med en turtallskontroller fra Sleipner men det blir hverken optimalt, energivennlig eller noen langvarig fornøyelse. Den vil tømme batteripakken din på et blunk.

Link to post

Sånn rent motorteknikk er nokk den siste du ser på det beste alternativet du har sett på til nå. Men husk at du må ha med motorkontrolleren for at den skal kunne virke. Også her må du nokk ha minst 72V for at det  skal bli noe fornuft i dette. 

Link to post
  • 1 måned senere...

Nå har jeg funnet løsninga på problemet slik det er beskrevet innledningsvis, det er så enkelt at man vil ikke tro det, men svaret er en solcelleregulator, Victron MPPT 100/20 til 1700 kr. Via load-utgangen kan man koble, styre og programmere alt mellom himmel og jord (via bluetooth) på mellom 0 og 100v. Da har jeg integrert motorkontroller (gass) som jeg kan programmere, styre og overvåke via mobilen. Ergo er det altså muligheter for å ligge på dekk, skru farten opp/ned, samtidig kontrollere spenning/lading/forbruk/gjenværende tid osv osv, helt trådløst. Sammen med en BMV712 og den inkluderte Smartshunten har man ganske enkelt alt. Behøver ikke engang egen lader(e); kan kobles rett på den billige 950i generatoren på 800w med ren sinus på finn til 1800 kr. Man kan til og med koble på solceller, hahaha ?

 

Solcelleregulatoren til 1700 kr er ganske enkelt en kombinert inverter, eller regulator, lader, strømkontroller, you name it. Det kan med sannhet sies at dette er et virkelig og ekte grønt produkt i blå forkledning. Tenk hva det vil si for de fattigste av oss, de som kanskje bare eier et skarve solpanel, og har arvet et gammelt startbatteri til forbruk - om de bare hadde hatt 1700 kr, da...

 

I så fall hadde de hatt tilgang på all mulig strømstyring, lading osv osv - ja, en helt ny verden - eneste nødvendige ekstrautstyret er en mobiltelefon, eller PC. Kjøper man i tillegg enda en greie; en Victron kommunukasjonsenhet (med sim-kort og satelitt) burde det finnes muligheter for å kunne holde kontakten med verden, eller dyrene, også :)

 

Dette utrolige produktet revolusjonerer ganske enkelt en hel verden, gjennom å legge press på en hel industri, eller hele elektronikkbransjen som sådan, samtidig som de kan utfordre hele handelsbalansen i verden, men også maktbalansen, samt bestemme vilkårene for (fri)handel. Samtidig viser de frem et lite utsnitt av hvordan fremtiden kan se ut, preget av bærekraftige, kortreiste og selvhjulpne off-grid installasjoner. Og ikke bare det, itillegg hvordan dette kan gjøres billig, miljøvennlig, enkelt, tilgjengelig, og ikke minst, kvalitetsmessig utført fra et lite sted i de (blå) Nederlendene.

 

Victron er kult ;)

Redigert av Husakallen (see edit history)
Link to post
Husakallen skrev for 9 timer siden:

Dette utrolige produktet revolusjonerer ganske enkelt en hel verden, gjennom å legge press på en hel industri, eller hele elektronikkbransjen som sådan, samtidig som de kan utfordre hele handelsbalansen i verden, men også maktbalansen, samt bestemme vilkårene for (fri)handel.

 

Interessant retning denne tråden begynner å ta. Var en liten stund usikker på om Victron-inspillet var seriøst ment, men innser at det muligens var tilfellet.

 

Det er fristende å støtte opp under trådstarters prosjekt og jeg har lyst til å bare komme med positive innspill, men jeg ser det ligger en god del utfordringer i luften her og jeg mistenker at Victrons MPPT 20A regulator blir en aldri så liten smule overvurdert. Men den grunnleggende tanken bak å lage sin egen EL-båt er jeg helt med på. For diskusjonens skyld vil jeg nevne at tyske Torqueedo`s "Deep Blue System" benytter 400V BMW i3 batterier (Li-Ion) i båt.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...