Jump to content

Cabincruiser nesten senket av Color Line


Stein Erik

Recommended Posts

Martine29 skrev for 8 timer siden:

Men uansett forumreglene... Dette er en påminnelse om at vi må følge godt med på sjøen og ikke sitte å leike med mobiltelefonen eller hva nå enn småbåtfører holdt på med. Regner med at vedkommende ble rimelig svett da skipet kom på siden. Uffa meg.... 

Det er jeg helt enig i.

 

Samtidig er jeg skeptisk til vurderingene på broen etter å ha sett lange videoer fra to forskjellige vinkler. Situasjonen oppstår inntil et par minutter i forkant og jeg ser ingen tegn til slakking av fart for å gjøre alt man kan for å unngå ulykke og forvolde skade. Bølgene rundt baugen er like store hele veien.

 

Jeg kan heller ikke forstå at mannskapet på Color Line vet det vil gå bra så de burde også ha slakket og gjort klar til redning om det skulle ha smelt. Men de opprettholder farten både før, ved potensielt sammenstøt og underveis med fritidsbåten tett på skipssiden. Begge parter kan prise seg lykkelig over at det gikk bra, men jeg er ikke imponert over vurderingene hos den profesjonelle parten - selv om all rett er på deres side.

 

Med alle forbehold om at et par videoer tatt på lang avstand er for tynt til å kunne gjøre fullgode vurderinger - det forstår jeg.

Link to post

Det er vel ingen som har rett til å renne på noen bakfra uansett omstendigheter.

Den lille kan ha betalende passasjerer og være nyttetrafikk ref tidligere uttalelse fra sjøfartsdir.

Ser ut for at ferga krysser kjølvannstripa rett før den passerer. Nokså nært drapsforsøk etter min vurdering.

Mons

Link to post

Noen later til å tro at Color Line skuta kan stoppe på en halv båtlengde. Det er ganske langt fra virkeligheten.

 

Sannsynligvis var hverken AIS eller VHF i bruk hos fritidsbåten heller. Satt vel og halvsov med mobilen i handa.

 

Skremmende adferd i en svært trafikkert skipslei inn til Norges hovedstad.

Link to post

Alene om bord, autopilot og illebefinnende kan være et scenario.

Hvem vet, skipper på fritidsbåten har ikke uttalt seg.

 

Hva skal de gjøre på Color Fantasy?

De er i skipsled med separasjonssone og ut fra deres størrelse en trang led.

De trenger relativt lang distanse for å redusere hastighet eller stoppe.

De trenger en del plass og tid for å endre kurs.

Om jeg forstår det riktig er de på vei innover mot Drøbaksundet, ikke et drømmested å måtte gi opp styre-fart.

I tillegg er båt i konfliktsituasjon liten og relativt lettmanøvrert i forhold.

 

Eneste som er sikkert er at denne fritidsbåten var på feil sted til feil tid og var nær ved å bli rent i senk!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Kursholder Jan Welde ved båtskolen Poseidon understreket veldig at det er viktig å lese og forstå §44 i sjøveisreglene da jeg tok D5L hos ham i vinter. Dette er en "skummel" regel å ikke forstå og ta hensyn til. Det ble også vist til flere saker der det har vært sammenstøt og fritidsfartøyene har fått skylden, selv om bilder og film viser at det er de større fartøyene som knuser de mindre (Hanne Knutsen, Kannelønning, m.fl.). 

 

§44 Ansvar mellom fartøy: Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. 

Link to post

Colorline er tross alt ikke en oljetanker. De kan ta skarpe svinger, stoppe på relativt kort lengde og kjøre trustere i alle ender og retninger. De har ingen minste styrefart, men kan ligge stille med kuling fra siden. Hvis de begynte å tute flere minutter før har de sett problemet, men satset på at småbåten kom seg vekk i tide.

Man kjører ikke på en småunge eller fyllik med vilje selv om de roter seg ut på motorveien.

Om nødvendig kjører man tilogmed over i motgående kjørefelt hvis det ikke er møtende trafikk for å unngå å ta livet av - kanskje en småbarnsfamilie?

 

De norske reglene om å holde av veien kan neppe trumpe de internasjonale som pålegger alle å gjøre alt som er mulig for å unngå sammenstøt.

At mannen? i småbåten framstår som bortreist endrer ikke den regelen.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
mons skrev 7 minutter siden:

Colorline er tross alt ikke en oljetanker. De kan ta skarpe svinger, stoppe på relativt kort lengde og kjøre trustere i alle ender og retninger. De har ingen minste styrefart, men kan ligge stille med kuling fra siden. Hvis de begynte å tute flere minutter før har de sett problemet, men satset på at småbåten kom seg vekk i tide.

Man kjører ikke på en småunge eller fyllik med vilje selv om de roter seg ut på motorveien.

Om nødvendig kjører man tilogmed over i motgående kjørefelt hvis det ikke er møtende trafikk for å unngå å ta livet av - kanskje en småbarnsfamilie?

 

De norske reglene om å holde av veien kan neppe trumpe de internasjonale som pålegger alle å gjøre alt som er mulig for å unngå sammenstøt.

At mannen? i småbåten framstår som bortreist endrer ikke den regelen.

 

Enig. Men mulig Color Line trodde de hadde mer kontroll på situasjonen enn det de faktisk hadde. På de minuttene fra de begynte å tute kunne de redusert farten omtrent til null. Nå gikk det godt denne gangen, men tror de hadde fått sterk kritikk for å ha gjort for lite om det hadde gått galt...

Link to post

Det er lenger syd i fjorden enn det jeg antok. Color Fantasy senket farten, ref. linken fra @Gudrun. Dreier Color BB, vil hun treffe lystbåten. Dreier Color SB er det trolig at hun vil treffe lystbåten (og vil passere på 'feil side'). Og Color vil ved å dreie BB komme over i N sep.sone. Så Color er nokså sjakk matt. Og normal fart ute ved Halvorshavn/Filtvedt er nok godt over 10 knop. Den gangen vi småbåter fylte diesel på Halvorshavn, var det en fordel å ikke ligge ved kaia når danskebåtene passerte.

 

Det blir sikkert flere slike før sommeren er over.

Link to post
Gudrun skrev Just now:

Stemmer det hun ene oppgir at tilsvarende situasjoner oppstår opp til et par ganger i uken stiller jeg spørsmål ved både det ene og det andre.. 

Skjer det flere ganger i uka, så er det enkle svaret, at det er for mange idioter på sjøen, som burde fratas all mulighet for å føre båt, uten for badedammen i bakhagen. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
6 hours ago, mons said:

Den lille kan ha betalende passasjerer og være nyttetrafikk ref tidligere uttalelse fra sjøfartsdir.

 

3 hours ago, Hakkannen said:

 

Man trenger ikke de særnorske reglene for å fastslå at lystbåten hadde vikeplikt i dette tilfellet.

De internasjonale reglene, kapittel 9 b) dekker denne situasjonen. Dessuten antar jeg at det er trafikkseparasjon i Drøbaksundet, isåfall kommer regel 10 j) til anvendelse.

 

Forøvrig må jo føreren av lystbåten enten være døv, eller ha hatt et illebefinnende hvis han ikke oppfattet at Color line tutet på han

 

 

 

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
mons skrev for 3 timer siden:

Colorline er tross alt ikke en oljetanker. De kan ta skarpe svinger, stoppe på relativt kort lengde og kjøre trustere i alle ender og retninger. De har ingen minste styrefart, men kan ligge stille med kuling fra siden. Hvis de begynte å tute flere minutter før har de sett problemet, men satset på at småbåten kom seg vekk i tide.

Man kjører ikke på en småunge eller fyllik med vilje selv om de roter seg ut på motorveien.

Om nødvendig kjører man tilogmed over i motgående kjørefelt hvis det ikke er møtende trafikk for å unngå å ta livet av - kanskje en småbarnsfamilie?

 

De norske reglene om å holde av veien kan neppe trumpe de internasjonale som pålegger alle å gjøre alt som er mulig for å unngå sammenstøt.

At mannen? i småbåten framstår som bortreist endrer ikke den regelen.

Skjønner at du ikke har noen erfaringer med slike skipstyper men dette var å avkle seg selv fullstendig.

 

Man bruker ikke thrustere over 3-4 knop, de har ingen effekt. Å blande styrefart med evne til å holde skuta stille med vind rett i sida gir ingen mening.

 

CF har et helt konvensjonelt vripropellanlegg med ror og hadde svært begrensede muligheter til å foreta seg noe som helst i denne situasjonen. Ved reversering av propellanlegget fra denne hastigheten (crash stop) har man omtrent ingen styring.


Dette var nesten selvmord av lystbåtføreren uavhengig av årsak. Som å springe rett ut i veien foran en buss på holkeføre.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...