Luna III Startet 28.Mai.2022 Del på Facebook Startet 28.Mai.2022 Heisann. Tenker å sjøsette igjen til uka, men etter å ha lest på bp at man ikke bør starte opp dieseldyret (Sabb G10) før båten har vært i vannet en ukes tid så lurer jeg på om det lar seg gjøre å padle den på plass i mangel av "slepebåt"? Det ligger ei padleåre av tre i båten og den må vel være til noe fornuftig. Havna ligger rolig til i forhold til vær og sjø og med lite vind en dag lurte jeg på å forsøke. Her på bp er det jo så mange med erfaring fra litt av hvert så jeg tenkte at om noen vet så er de her. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Dette blir en spennende tråd. Lykke til. Og takk for et artig innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Junior og jeg har padlet tresnekke på 23 fot med hver vår padleåre. Det gikk ganske tregt, men det gikk fremover. Det bør ikke være mye vind eller strøm. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Honduras Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Hvor langt er det fra slipp til båtplass? Har flyttet litt på noen båter, og det er enkelt å flytte ei snekke hvis man f.eks kan hive ei line fra ene brygga til den andre og så bare forhale den på plass. Et par man flytter fort snekka da. Er det åpen sjø er det greit med ei jolle som ros eller har motor. Er ikke mye krefter man trenger for å få snekka i sig. Gamlekara i båthavna har sikkert gjort dette i hundre år. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Luna III Svart 28.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Honduras skrev 1 minutt siden: Hvor langt er det fra slipp til båtplass? Har flyttet litt på noen båter, og det er enkelt å flytte ei snekke hvis man f.eks kan hive ei line fra ene brygga til den andre og så bare forhale den på plass. Et par man flytter fort snekka da. Er det åpen sjø er det greit med ei jolle som ros eller har motor. Er ikke mye krefter man trenger for å få snekka i sig. Gamlekara i båthavna har sikkert gjort dette i hundre år. Å bruke line er litt vanskelig alene. Må forbi 6 pirer. Det er ikke så mange meterene. 60-70 m tenker jeg. Er det lite vind så prøver jeg padleåra hvis jeg ikke får en i havna til å slepe med jolle. Innelukket havn med ett smalt utløp. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Skal du gjøre det alene bør det være helt stille i både luft og vann, da går det nok bra. Men prøv å få med deg en til, og pass på at årene får godt tak. Hvor er denne havnen? Hvis du ikke har noen til å hjelpe deg så kan kanskje en herfra hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Jeg ville tatt på svømmeføtter og svømt den på plass. Gratis trim på kjøpet.😇 Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
seilfred Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Kjenner du ingen med gummibåt/jolle og påhengsmotor? Da kan du kanskje bogsere deg i bås Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
NilsPils Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Dersom du skal passere mange båser med utliggere under veis hjelper det godt med lang båtshake. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ask Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Eg har hatt ei sørlandssnekka på 21 fot. Sabb 10 hk. Før eg monterte vassutskiljar hadde eg nokre motorstopp. Det er tungt å padla ein slik båt. Du bør minimum ha ei lang åra. Det er ikkje nokon ulempa å vera to mann, og ha to årer. Eg veit ikkje kva båt du har. Dersom båten ikkje er for stor, og det ikkje er straum eller vind, så går det heilt fint å padla båten 60-70 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 For noen år siden var det vel 2 nordmenn som rodde over Atlanteren. Så sett i lys av denne bragden er vel ditt prosjekt gjennomførbart. Du får holde oss oppdatert og også gjerne med noen bilder. Lykke til på ferden og husk redningsvest. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Moe Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Om du ikke bør ut i åpent vann kan to mann fint forhale en 21 fot tresnekke i en båthavn. Det er mye sig i en slik båttype. Et par lange båtshaker av solid modell vil gjøre jobben enklere. Med en god dytt fra land vil jeg tro du kan bruke roret å styre med. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 No ser eg at båtlengda står i emnefeltet. Å padla den båten 70 meter bør gå heilt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 29.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Ask skrev for 21 timer siden: Eg har hatt ei sørlandssnekka på 21 fot. Sabb 10 hk. Før eg monterte vassutskiljar hadde eg nokre motorstopp. Det er tungt å padla ein slik båt. Du bør minimum ha ei lang åra. Det er ikkje nokon ulempa å vera to mann, og ha to årer. Eg veit ikkje kva båt du har. Dersom båten ikkje er for stor, og det ikkje er straum eller vind, så går det heilt fint å padla båten 60-70 meter. 0 strøm i havna. Går ut i fra at du mener strøm i vannet ? ;) og i morra melder de lite vind. Hvis det ikke kommer noen byger da, men mange pirer og båser å huke tak i. Satser på at det går bra jeg. Kanskje jeg får tak i en med jolle også. We'll see. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 29.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Ask skrev for 21 timer siden: Eg har hatt ei sørlandssnekka på 21 fot. Sabb 10 hk. Før eg monterte vassutskiljar hadde eg nokre motorstopp. Det er tungt å padla ein slik båt. Du bør minimum ha ei lang åra. Det er ikkje nokon ulempa å vera to mann, og ha to årer. Eg veit ikkje kva båt du har. Dersom båten ikkje er for stor, og det ikkje er straum eller vind, så går det heilt fint å padla båten 60-70 meter. Glemte å skrive størrelsen, men den er 21 fot. 6,30 m. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 30.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2022 (redigert) Det gikk kjempefint å padle snekka på plass. Når jeg først fikk styrefart så lurte jeg på om jeg skulle ta en runde med sluken ute ;) , men jeg motsto fristelsen. Og nå gikk det bedre med hensyn til lekkasjer også. Lensepumpa starta ikke før jeg var på plass i båsen. Men er ikke helt fornøyd med pumpa. Den stopper veldig sent. Har sjekka flottør (innebygd) og det meste annet. Seaflo automatisk. Det virker som om flottøren har problemer med å nå nedre dødpunk. Selv etter at det ikke kommer mer vann ut. Pumpa klarer jo ikke å tømme helt for vann, men det er jo ikke mye igjen når det ikke kommer mere ut. Så fort jeg tar på "testskruen" så stopper den. Og den stopper etterhvert av seg selv også, men burde stoppet etter 1 minutt. Ikke 3-5. Noen som har vært borti problemet? Lurer på om jeg skal lime på en liten vekt på flottøren. En mutter eller noe. Forslag? Redigert 30.Mai.2022 av Luna III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Mai.2022 Del på Facebook Svart 30.Mai.2022 Kanskje det vil hjelpe å montere pumpa litt høyere? Jeg har to uavhengige lensepumper i tresnekka mi, med hver sin flottørbryter og begge av forskjellige fabrikat. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Luna III Svart 30.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2022 NilsPils skrev 1 time siden: Kanskje det vil hjelpe å montere pumpa litt høyere? Jeg har to uavhengige lensepumper i tresnekka mi, med hver sin flottørbryter og begge av forskjellige fabrikat. Jeg har også to pumper som står på forskjellige nivåer. Samme slag begge pumpene. Skal forske litt mer i morra. Prøver nok med litt "ballast" på flottøren. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 31.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 Modifisering av Seaflo lensepumpe. Som sagt i går så studerte jeg litt på å legge litt vekt, i form av ett eller annet, på flottøren for å få den til å stoppe sånn som jeg vil. Altså etter at den ikke gir mere vann. I dag fant jeg fram ei 10 mm syrefast "båtskive". Passe vekt tenkte jeg. Gjorde rent og limte den fast med Sikaflex maritim. Lot det tørke litt og monterte. Funka akkurat som jeg ønsket. ;) Så nå starter pumpa på ca 5 mm høyere vannstand enn før og stopper etter bare noen sekunder. Hvis mere vann siger til fra lenger frem i båten så starter den igjen og stopper etter noen sekunder. Etter 30 timer i vannet starter den nå hver annen time. Var 45 min intervaller i går. Så det trutner seg til. Trygg på både lensepumpa og båten nå. Monterte ett 40w solcellepanel oppå kalesja i dag så i kveld kan jeg slappe skikkelig av. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 5.Juni.2022 Del på Facebook Svart 5.Juni.2022 Hvis du bare har hatt båten på slipp og den er relativt tett, så kan du nok starte ganske umiddelbart tenker jeg. Vente en ukes tid er nok mest hensiktsmessig når båten har vært på land en lengre stund og har blitt tørr og glissen 😊 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Luna III Svart 6.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2022 thomsped skrev On 5.6.2022 at 18.17: Hvis du bare har hatt båten på slipp og den er relativt tett, så kan du nok starte ganske umiddelbart tenker jeg. Vente en ukes tid er nok mest hensiktsmessig når båten har vært på land en lengre stund og har blitt tørr og glissen 😊 Den har vært mest på land i 2 år. Sakk for tidligere eier i fjor sommer så da var den i/under vann i 4 dager. Starta opp for ett par dager siden, men for høy temp. Så i morra skal membranpumpene sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.