Jump to content

vernøy 430sl overplaner


Contura

Recommended Posts

Hei, jeg har en vernøy 430sl. Jeg lurte på om noen av dere har erfaring med overplaning. Har en 20 hester på den, har prøvd alle trinnene på tilt av motor. Båten går best på det innerste hakket. Ser at bunnen er veldig myk på disse båtene, buler innover når den står på henger. Det er ikke vann i innerskroget. Ser at skroget heller ikke er avstivet på langs og tvers Noen med erfaring evt tips.

Screenshot_20220516-090937_Gallery.jpg.63b4b1601e270a784c0bf108fe7ca582.jpg

Screenshot_20220529-184042_Gallery.jpg

Screenshot_20220529-183956_Gallery.jpg

20220319_140221.jpg

20220313_132457.jpg

Link to post
Share on other sites

Anbefaler å montere flere kjølruller på henger, slik at vekt av båt blir bedre fordelt og bunnen forblir snor-rett. Ut fra bilder, ser skroget tynnt ut, som du selv er innom.

Nå får du mye vekt på en rulle, med risiko for at bunnen blir varig buet. Og risiko for overplaning. Blir som fastmontert trimplan. Greit i sakte fart, men håpløst ellers.

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TS. skrev 18 minutter siden:

Anbefaler å montere flere kjølruller på henger, slik at vekt av båt blir bedre fordelt og bunnen forblir snor-rett. Ut fra bilder, ser skroget tynnt ut, som du selv er innom.

Nå får du mye vekt på en rulle, med risiko for at bunnen blir varig buet. Og risiko for overplaning. Blir som fastmontert trimplan. Greit i sakte fart, men håpløst ellers.

Jeg støttet av under hekken, akterspeilet når jeg fikk båten på plass. Kjølen gikk tilbake til normalt igjen. Inne i båten har jeg inspeksjonsluker. Lurer på om det hadde hjulpet å legge nedi en bilslange og fylle luft i, slik st den hadde presset mellom innerdel og skroget. Hva tenker dere til det, flere ruller er selvsagt en god ide på hengeren.

Link to post
Share on other sites

Det går bra, men kun om man kjører sakte/rolig. Det vil kunne gi sprekker om det beveger seg mye over lang tid. Så innaskjærs i rolig fart.

 

Kjører du denne i plan vil bunnen bli bøyd innover som den er på hangeren av trykket fra vannet. Og det vil kunne ligge å jobbe inn og ut som et seil i vinden... bunnen er seig og myk, men om den får en knekk som feks ved akterspeilet og at mye bevegelse tas opp der kan det bli brakkasje. Men hele skroget flekser nok inn så bunnen går opp, båtsidene trekkes innover og det hele skjelver seg fremover.

 

Link to post
Share on other sites

Den der er av de vernøyene som ble produsert billig i utlandet. Kvaliteten er så som så. 

Hadde selv en 99/00 i 9 år med 30 hk på. Var mye stivere i skroget, gikk som bare det :)

 

Ang rep/avstiving blir nok det et helt prosjekt med å avstive hele båten.. 

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...