Jump to content

Tips til transport mellom Mandal og Skien

Cola Normann

Recommended Posts

Hei,

Nytt medlem som har lyst til å kjøpe seg sin første båt. 
Ser på en Yamarin 76DC som ligger i Mandal, men litt usikker på hvordan jeg skal få fraktet den "hjem"

Har ikke kraftig nok bil til å trekke den på henger, og for øvrig er den 2.6m bred, som visstnok ikke er helt lovlig å trekke uten spesielle godkjenninger.

Derfor vurderer jeg enten å betale dyr transport,

eller ta sjøveien. I såfall tips?

Hvordan planlegger jeg noe sånt i forhold til stopp for bunkring osv? Antar at den lille plotteren som følger med ikke er som Tesla i forhold til navigasjon :)

En nydelig tur det der! Hele indrefileten av Sørlandet👍
Bruk app til å navigere med, feks C-Map eller Gule Sider på Sjøen. Funker veldig fint. 
Det er tett mellom småbyene oppover, så bunkring blir ikke noe problem. 
Beregn to til tre dager, så har du god tid til å putre gjennom skjærgården😎

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Helt riktig som @Kanalkapteinensier her. Dette kan bli en tur du aldri kommer til å glemme. Planlegg turen, kjøp deg et nettbrett å lag en rute du kan følge.  Vi er mange her på Bp som kan hjelpe deg å kvalitetssikre ruta du velger.  Når du har en trygg rute å følge,  så velger du et værvindu,  som gjør at du har lite eller ikkeno vind.  Allerhelst bør den lille vinden, være med deg, dvs at du bør velge et værvindu med sørvestlig vind, eller vestlige.  Kan også bruke nordvest. Alle disse vindene vil gi deg medsjø mesteparten av turen. Å det er mye mer behagelig en motsjø :sailing:

Endelig ble det Bobåt

Enig i at dette er en fin tur å ta båten på egen kjøl.  Kjøpte en Yamarin 68DC i Porsgrunn og seilte den hjem til Drøbak som første tur. God plotter, eventuelt nettbrett med Gule Sider på sjøen er supert hjelpemiddel.  I sommer blir det tur/retur Arendal i samme båt.  Så lenge du ikke har dårlig tid og er trygg på båt og motor er dette en fin tur.
Bruk de erfarne folke her på BP for tips og råd så går dette helt fint 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Cola Normann skrev for 2 timer siden:

Hadde sikkert vært smart med erfaren kaptein ombord, men kan kanskje bli litt intimt i en liten daycruiser for to voksne ukjente mennesker 😅

Særlig om den ene spiller banjo:crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Bjørn Løvjomås skrev On 31.5.2022 at 7.22:

Sikker på at du klarer dette på egen hånd. Bare bruk forumet som rådgiver. Både på vær og ruting.  Så går nok dette bra. Antar at på en god dag, så kjører du også hele strekket på en dag. Men da får du ikke se så mye. 🙂

Hei igjen!
Ettersom den i Mandal ble solgt til noen andre endte jeg opp med å kjøpe en i Arendal.
Sitter og vurderer å ta med kona og to små på turen eller å bare få den hentet til der den skal stå.

Dette vil bli min første båt i senere alder, men jeg vokste opp med diverse småbåter samt en snekke, så det å manøvrere båten skal nok gå fint. Det er navigasjonsbiten og planlegging jeg fortsatt er usikker på. 

Vurderer altså å dra ned og hente i morgen, og bruke to netter sånn at jeg kan få den opp slusene i telemarkskanalen til Notodden. (Slusene er åpne på Mandag).

Fruen har tilnærmet null erfaring i båt, og har blitt sjøsyk før, så er litt usikker på de åpne feltene mellom Risør og Kragerø kan bli for mye sjø. 

Tok en rask titt og i følge windy.com er vindforholdene fordelaktig i helgen med stort sett fralandsvind. Da vil det ikke bygge seg opp noe særlig sjø. Det skal blåse noe mer på deler av lørdagen, men du vil få vinden inn fra akter. 
Har tatt turen motsatt vei (fra Oslo) flere ganger og på det strekket er det stort sett bare Rakkebåene som kan være en utfordring å krysse, men det skal jo ikke dere gjøre. 
Hvis du ikke allerede har gjort det ville jeg lastet ned Windy appen og sjekket med fruen om hun er komfortabel med å være med sammen med de små under meldte forhold. 
Det er en nydelig tur hvor dere kan kjøre mye innaskjærs, men hvis kona ikke føler seg trygg blir turen fort en ganske annen opplevelse. 🙂

Det sagt, så har du relativt lite tid til planlegging/pakking/handle proviant osv hvis du skal hente den i morgen. Har du lagt opp hvilken rute du tenker å ta? Hvor stoppe for overnatting osv? 

Vi tok båten hjem fra Båly for tre år siden. Jeg lastet ned C-Map til iPad og brukte den til planlegging og navigering i sammen med papirkart. Jeg brukte litt tid på å legge inn hele ruten og det gikk smertefritt med navigeringen. Kan man lese et sjøkart er det ikke noe å bekymre seg for.

Tok samme turen for noen år siden  i en Draco 21. Skulle riktignok bare til porsgrunn,  men dro fra Arendal kl 14, hadde flere badestopp underveis, middag i Risør og kom til Porsgrunn på kvelden. 

Det er ikke mer enn ca 60nm (korteste vei) så i teorien er det unnagjort på 3timer i 20knop. 

Vi hadde drømmevær,  men det mest åpne strekket er mellom Portør og Risør. Der kan det fort bli litt rufsete. Er barna veldig små ville jeg kanskje vurdert å kjørt deler av strekket alene, uansett vær. Liten båt = lite boltreplass = utålmodige barn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...