Jump to content

justere tenning (og andre ting) på gammel Yamaha 80hp to-takt


Nordkapp16.5

Recommended Posts

Hei, jeg har nylig kjøpt en gammel yamaha 80hester (med båt). Vi slepte båten til hytta for et par uker siden, og der ligger den forhåpentligvis trygt på vannet inntil neste gang jeg får mulighet til å dra ned.

Vi fikk båten med motor billig pga en del små-feil både på båten og motoren. En av dem er at motoren ikke går helt godt. Kompressjon er sjekket. Det høres ut som feil tenning eller tynn blanding synes jeg, så jeg tenker å starte med å sjekke tenningstidspunkt. Dette er helt nytt for meg, jeg har ikke gjort dette før, så jeg prøver å forberede meg så godt jeg kan.

Jeg ser jeg trenger en dial indicator for å sette selve plata til null når syl1 er på TDC - greit nok, jeg går ut ifra at jeg finner et sted på topplokket der jeg får festet måleverktøyet - eller finnes det kanskje noe slags feste jeg kan skru inn i tennplugghullet for dette?

justering med timinglampe har jeg heller aldri gjort. Det står at jeg skal sjekke ved 800rpm, det bør gå fint. Men jeg skal også sjekke ved 5000rpm - altså så og si bånn gass. Det skal festes på en test-propell, er dette mulig å få tak i eller må jeg ha båten i fart og en kompis ved rattet?

Forrige eier sier forgasserene er overhalt, men sånt kan man vel ikke stole helt på, så neste etter timing er rens av forgassere og sjekke etter vacuumlekkasjer...

En siste ting: jeg har ikke prøvd å starte denne ennå (jeg så den gikk hos selger altså).  Min 9.9 johnson pleier jeg å starte ved å gi choke til den tenner (3-4 drag) så choke inn umiddelbart og samtidig litt ekstra gass. Da starter den hver gang uten problem. Er de yamahaene her likedan, eller hva er beste måte å få de i gang? Gamle morrisen til fattern husker jeg trengte choke i fler minutter, så man kan vel ikke anta at alt oppfører seg likt...

Link to post
Share on other sites

Hei

For å kunne hjelpe deg er det viktig å vite årsmodell og type. Gammel Yamaha 80hp totakt er for upresist. Dersom du ikke kjenner disse dataene kan du ta et bilde av motorskiltet å legge ut. Da er det sikkert flere her på forumet som mer enn gjerne kan bistå deg. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

@L D godt poeng. jeg hadde tenkt til å skrive det, men det ble glemt!

Jeg har ikke fått sjekket motorskiltet. I følge selger er det en 98-modell, men det kan nok ikke stemme i forhold til fargen på motoren som tilsierer noe sånt som 1983-1993 (i følge maling-leverandør) eller kanskje 1984-86 (i følge noen på forumet her). Selger sier motoren har vært renovert med deler fra fler motorer, så det kan være litt blanding av 75, 80 og 90hester deler på den og blanding av forskjellige årsmodeller. 75, 80 og 90 hester er forøvrig veldig like, så det meste av justeringer påvirkes ikke av dette - med noen få unntak. Motorskiltet kan være en indikasjon, men trenger ikke nødvendigvis stemme med hva som er under topplokket.

Det ligger en på finn nå som ser lik ut og heter 80AE:
https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=260477907

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet har denne pick up coiler for hver sylinder under svinghjulet. Du må ha avtrekker for å ta av svinghjulet Jeg hadde startet med å sjekke at det er kontinuerlig gnist på pluggene. Dersom ikke det er det er det vel 3 - 4 feilkilder foruten selve tennpluggene. Pickup coiler, selve coilene som er tilkoblet tennpluggene eller powerpack. Det kan også være feil ved stator men da hadde den mest sannsynlig vært helt død. Dersom alt dette er iorden kan det være greit å sjekke at motor ikke trekker falsk luft. Da blir den helt håpløs på tomgang og har lett for å stoppe og kanskje ruse opp uten grunn.Vanlige feilkilder her er simringer i powehead altså i hver ande av veivakselen eller pakninger for innsug/forgassere.   

Link to post
Share on other sites

@Flytevest takk for gode tips!

For å sjekke kontinuerlig gnist: da regner jeg med at jeg starter motoren, og tar ut én og én plugg og holder mot godset på motoren for å se at gnisten går som den skal?

Foreløpig plan er da dette:
1. sjekke at svinghjul er riktig synkronisert med TDC
2. sjekke timing på tomgang med timinglampe og turteller
3. sjekke at gnist er kontinuerlig på alle plugger
4. sjekke etter vacuumlekkasjer ved å spraye bremserens rundt forgassere/innsug og på hver side av veivaksel. Veiva... den står vel på høykant i denne motoren? Skal jeg spraye bremserens under svinghjulet og under motorblokka mens motoren går? Er det i det hele tatt mulig? Kanskje jeg er helt på bærtur nå :lol:

Du sier svinghjulsavdrager - mener du for å låse svinghjulet så jeg får av skrue/mutter på toppen, eller en slik avdrager man bruker på løpehjul for å få de av akselen etter at bolten er løs? Jeg har noen sånne men neppe stor nok til diameteren av svinghjulet.

Jeg ser i servicemanualen at man skal bruke verktøy for avlesning av peak-verdier ut av CDI-enheten. Dette har jeg ikke. peak-spennignene skal være rundt 100-150V så her kan jeg kanskje bruke oscilloskop isteden?

 

Link to post
Share on other sites

AMelbye skrev 5 minutter siden:

sjekke etter vacuumlekkasjer ved å spraye bremserens rundt forgassere/innsug og på hver side av veivaksel. Veiva... den står vel på høykant i denne motoren? Skal jeg spraye bremserens under svinghjulet og under motorblokka mens motoren går? Er det i det hele tatt mulig? Kanskje jeg er helt på bærtur nå

Det blir nok litt vrient ja :giggle:   En indikasjon om tetninga under er dårlig, motoren vil kunne trekke inn kjølevann, noe som gjør at nederste plugg og stempeltopp er mye renere enn de andre 2 - vanndampen vasker bort sotavleiringene

 

For å dra av svinghjul så trenger man en avdrager ment for formålet - ser ut som noe ala dette:   Boltes fast i skruhullene , bare pass på at ikke boltene går for langt ned slik at de skader spoler osv under svinghjulet

(en vanlig klo-ters vil bare ødelegge svinghjulet) 

Svinghjulsavdrager universell 3-punkts - Avtrekkere - thansen.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

jeg leste litt mer i servicemanualen og ser ca hvilke verktøy som må til for å løsne/ta av svinghjulet. Men ang flywheel puller, jeg ser den skrues fast i svinghjulet, men det er vanskelig å se på tegningen akkurat hvordan den ser ut - er det 2, 3 eller 3 skruer som festes til svinghjulet? Jeg har et tilsvarende verktøy fra biltema, men med bare 2 skruer...

Edit: @ivar - se der ja, der hadde du svart før jeg rakk å utdype - takk!

Det er altså 3 skruers som skal til? Da får jeg lete litt etter et sånt verktøy!

Og sjekker nederste tennplugg før jeg gjør noe drastisk :)

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mange veier til Rom. 

Ser ikke helt hvorfor du har det så travelt med å ta av svinghjulet. Det sitter på kilespor. Skal mye til at det er forskjøvet. Vent med det, da det ikke er jobb for nybegynnere.

Tdc finner du med å stikke noe inn i tennplugghullet på syl1. Drei motor begge veier for sirkle inn tdc. Da merker du av det lett synlig.

Begynn heller med å sjekke for gnist på alle pluggene. Sjekk deretter plugghetter, pluggledninger, coiler, jordinger og kontakter. Ser ingen grunn til å ta av svinghjulet før dette er eliminert.

Anbefaler startgass for å lete etter lekkasjer. Bremserens er aggressiv mot gummi simmeringer,  pakninger og lakk på spoler. 

 

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@TS. jeg har det egentlig ikke så travelt med å dra av svinghjulet - jeg hadde ikke engang tenkt tanken før det ble foreslått høyere oppe i tråden for 1 time siden ;) Men jeg er innom hytta kanskje 3, max 4 ganger i løpet av sommeren. Finnes ikke noe kjedeligere enn å oppdage at verktøyet jeg trenger ligger hjemme eller kunne vært bestilt og ligget klart, men mangler. Jo mer jeg har klart når jeg drar nedover jo større sjanse for suksess, og om jeg får den i orden tidlig på sommeren får jeg brukt båten mer.

Litt erfaring har jeg, men med andre motorer (bil, moped og johnson 9.9) men overhodet ikke med de motorene her, så jeg setter veldig pris på gode råd! :thumbsup:

Plugger, pluggledninger og jordpunkter på motoren er nok en god start.

Jeg begynner med å utelukke de enklere tingene først, og tar en video med det samme. Jeg reiser nedover rundt den 20. og håper jeg da har klart å samle opp og har med meg alt jeg trenger for i hvertfall få stilt en diagnose :)

---------

Jeg har bare hørt motoren gå i et halvt minutt på muffer så jeg vet egentig fint lite om den, men problemet er noe sånt som backfire / lean sneeze. Jeg har faktisk også til tider hatt (jeg tror) samme problem å min 9.9 johnson. Det sier av og til "KÆNG" og turtallet dropper, for å ta seg opp igjen. Ikke sikker på hva det kom av eller hvorfor det gikk over, men på den ble det bra igjen mer eller mindre av seg selv :worry:

Link to post
Share on other sites

@TS. jeg har troa :thumbsup: Med servicemanual og pågangsmot ordner det seg stort sett :)

Et sprøsmål til: det mangler en e-clips eller liknende som holder aktuatoren til choken på plass. Jeg så i delekatalogen og synes det så ut som det er en o-ring som skal holde den fast, ikke en e-clips - stemmer det? Jeg synes det var litt rart...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@paxo Jeg var og så båt/motor to ganger. Når jeg så den første gang fikk vi ikke start på den, det var langt utpå høsten, kaldt, vått og mørkt. Jeg oppdaget etterhvert at det slo gnist på utsiden av nederste tennplugg. Så byttet vi plass på tennplugger og problemet gikk vekk. Jeg husker ikke sikkert om vi byttet plass på tennpluggene eller om det var pluggledningene vi byttet om på, men det ser ut på tegningen som at plugglednignene sitter fast i coilene, så da må det ha vært pluggene. Så hvem som satt hvor er ikke godt å si, og det blir nok å sette inn et ferskt sett med én gang.

Man må vel ha i hvertfall 5-10 driftstimer før det er noe vits i å ta de ut og sjekke? Boroskopet jeg hadde var dessverre ødelagt sist jeg trengte det. Det var et sånt man kobler med USB til telefonen og det får ikke lenger kontakt med telefonen, så jeg får ikke nødvendigvis sett noe særlig inn tennplugghullet heller.

--------

det lekker også litt av kjølekappen på topplokket og jeg så at i hvertfall én bolt der er knekt, så det blir å borre ut et par bolter, rense opp og sannsynligvis helicoils før ny pakning. Hvor mye gods er det egentlig i toppen? Jeg kommer uansett til å være forsiktig - men bør jeg være redd for å borre gjennom, eller at noe skal sprekke etc? Jeg tenker jeg legger på noe RTV i første omgang og tar dette til høsten/våren når båt og motor er på land...

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enda et spørsmål: hvor er smørenippelen for svinge-mekanismen? Vi kjøpte båten med defekt styring (derav oppgradering til hydraulisk) men det viste seg at sving-leddet på selve motoren også har satt seg.

Fattern er der nede nå og skulle kjøre inn rustløser (så løsne, så fett), men finner ikke hvor?
her er en tilsvarende brakett:
https://www.ebay.com/itm/184768673551


ikke godt å se noen smørenippel her... men på tegninga ser det ut som at det er en på styrbord side:
https://www.crowleymarine.com/yp/OTV9GJRG/yamaha-80a-1986
 

Hvor er den?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg skjønner at ikke alt nødvendigvis er så lett å svare på. Men nå er det ikke sååå lenge til jeg kommer meg ned og får begynt på dette - jeg blir gal av å sitte her i Oslo og ikke ha anlending til å dra ned og begynne på det her... Heldigvis er det snart ferie!

Da fattern var nedom for en uke siden og så etter smørenippel for svivel på braketten:
Fattern sa han lette med fingra og kjente ikke noe, og kunne ikke se under braketten uten å ha hodet under vann, så jeg  får finne på noe lurt. kanskje jeg bare drar båten inn på stranda så akter kommer litt opp, så regner jeg med at jeg enten finner en knekt smørenippel eller kanskje det er en tidlig variant som manger smørenippelen. Eller kanskje noen har satt i en skrue. Braketten jeg linket til i forrige innlegg var feil modell - denne skal ha fettnippel under på styrbord side, men det gjenstår å se hva jeg finner. Jeg spurte selger og han sa sa de var 3-4set-skruer som var til smøring her... Stemmer ikke med bilder og tegninger jeg ser på nett, så jeg er spent på hva slags løsning som egentlig møter meg....

Hvis jeg ikke finner noen ting vurderer jeg om jeg skal borre hull, gjenge opp og sette inn en nippel med båten fortsatt på vannet. Det vil nok da komme litt metallspon på steder det ikke skal, men med tanke på at det allerede er hauger av korrosjon inni der kan det vel ikke bli så mye verre uansett? Det er ikke så fristende å måtte ta opp båten og heise motorblokka ut av motoren hvis jeg ikke må.... Ja, det er del av prosedyren for å få av braketten... Og jeg må vel da sannsynlig ha med braketten til et sted med hydraulisk presse for å få dette fra hverandre og overhalt. Dette hadde passet bedre å ta over vinteren i såfall....

-----

Her er et par ting til jeg kom til å tenke på:
Jeg har omtrent runna internett i søken på brukerhåndbok til motoren, og det finner jeg ikke. Servicemanual er ikke noe problem, men brukerhåndbok er ikke å finne. Og ikke alt står i en servicemanual. For eksempel:

i braketten sitter det en "sykkelpumpe" (gass-sylinder), på siden av den er en spak - jeg går ut ifra at den har noe med om man skal løfte motoren eller låse den nede? Hvilken stilling er hva? Jeg tror denne kanskje er ødelagt, for jeg rørte den ikke før jeg tiltet motoren ut av vannet. Motoren skulle vel da ha sittet fast nede? Er motorens vekt nok til å holde den nede ved revers eller bør jeg gjøre noe med dette?

i båten sitter en turteller som ikke virker. Hva slags signaler kommer ut av denne motoren? Hva er mulig å koble til av instrumenter på denne? Må det være originalt yamaha eller er det bare å hente ut riktige ledninger og bruke hva som helst?
 

Link to post
Share on other sites

AMelbye skrev 36 minutter siden:

i braketten sitter det en "sykkelpumpe" (gass-sylinder), på siden av den er en spak - jeg går ut ifra at den har noe med om man skal løfte motoren eller låse den nede? Hvilken stilling er hva? Jeg tror denne kanskje er ødelagt, for jeg rørte den ikke før jeg tiltet motoren ut av vannet. Motoren skulle vel da ha sittet fast nede? Er motorens vekt nok til å holde den nede ved revers eller bør jeg gjøre noe med dette?

i båten sitter en turteller som ikke virker. Hva slags signaler kommer ut av denne motoren? Hva er mulig å koble til av instrumenter på denne? Må det være originalt yamaha eller er det bare å hente ut riktige ledninger og bruke hva som helst?

 

Min 80hk er nok enda lenger unna enn din... :giggle:     Mener å huske ned = låst, opp = åpen på denne sylinderen.  Motoren vil komme opp ved reversering i mer enn tomgangsturtall om den ikke er låst

 

Du kan hente turtellersignal ut fra fjernkontroll - svart (jord), gul (+12v) og grønn (signal)  

Ser ut som at org yamaha turteller er det som funker best her

 

Link to post
Share on other sites

@ivartakk for info! Hvis jeg er heldig er hendelen på gassfjæra montert feil så den alltid står i åpen stilling... Jeg er ganske sikker på at den sto pekende rett ned når jeg løftet motoren ut av vannet. 

 

Ang fast-rustet svivel. Jeg har sett noen videoer på YouTube og tenker jeg må forvente det verste - at motorblokka må ut av motoren for å få av svivelen/styreleddet.  

 

Hvordan er vektfordeling på denne motoren? 

Hva veier motorblokka og hva veier resten hvis jeg tar av girkassa? Er resten da håndterlig å plukke av for hånd? 

 

Er vanlig prosedyre at man løfter motorblokka ut med kran, så plukker resten av motoren av båten etterpå? Jeg ser for meg at det er det greieste? 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

ok, endelig kom jeg meg ned på hytta.

Smørenippel til svivel var akkurat der jeg forventet - men dette sitter dønn. Jeg fikk inn rustløser men fortsatt må jeg slå svingbraketten med hammer for å få det til å bevege seg. Dette må demonteres.

Under motorlokket ser ting egentlig greit ut. Jeg blir glad når jeg ser hvor enkelt den er bygget opp - dette skal jeg klare å demontere og få sammen igjen, kjapt og enkelt - så lenge ikke for mange bolter knekker :)

Jeg fant olje i lydemperboksen på luftinntaket - jeg tipper totaktsolje - betyr dette ødelagt reed-ventil? det er jo ikke meniga at det skal gå bensin ut den veien

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@ivarok, skjønner - det var en liten dam inni der altså - ikke bare litt fuktig, men da er det kanskje normalt :)

gass/gir på denne er en gammel modell og den har ikke den ekstra spaken for å gi litt ektra gass på tomgang som jeg har sett på nyere Yamaha. Trenger ikke denne motoren litt ekstra gass når den er kald? Hva er egentlig "god" startprosedyre på denne? på min OMC 9.9 er det choke ut til den tenner, så choke inn og litt ektra gass så er den i gang. På denne har jeg ikke noen mulighet til å gi gass i fri uten å poppe av motorlokket så vidt jeg kan se... så hvordan gjør jeg det da?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...