Jump to content

Volvo Penta 5.7GXI lekkasje fra reservoar for styringshydraulikk


HiWard

Recommended Posts

Det sitter en pumpe for olje til styringshydraulikken på min motor. På denne pumpen er det et reservoar med en liten stuss som kommer ut i bunnen som er blendet av (tettet) med en ganske tynn gummihette festet med slangeklemme. Se bilde under

376359B3-AF46-4664-960B-79416B923564.jpeg.1f047a957e39334133fbb8aa6043b670.jpeg

 

I dag oppdaget jeg at det lekker olje fra enden på denne stussen da hetta har gått lekk. I for seg en enkel sak å fikse, men jeg har likevel et par spørsmål som jeg håper noen her kan svare på.

 

Først og fremst: Hva er funksjonen til denne stussen? Er det for å drenere reservoaret? Løsningen virker litt skjør og lite gjennomtenkt i mitt (ikke-mekaniker) hode.

 

Manualen sier man skal bruke "Volvo Penta Power Trim/Tilt and Steering Fluid". Det er imidlertid pinsehelg og jeg vil på sjøen… 

Jeg har en kanne Volvo Penta DexronIII ATF stående, kan jeg bruke denne olja? Både denne og olja som lekker er rød og jeg har tidligere fått beskjed fra VP-verksted at det er greit å bruke denne på trimsylindrene så lenge gjenværende olje også er rød.

 

Min quickfix på dette er å ta en 10cm bit med hydraulikkslange som jeg har liggende, plugge ene enden med en galvanisert mutter festet med slangeklemme og feste andre enden til stussen på reservoaret med en slangeklemme. Skal få en kollega til å dreie en plugg i messing til uka. Er det noen som har andre/flere/bedre forslag til fiks?

Link to post
Share on other sites

Lite respons på denne. Mulig emnetråden er for motorspesifikk, men jeg tipper de fleste båter med innenbords motor og drev har en pumpe for hydraulikkolje til styringsaktuator.

 

Jeg kan imidlertid melde at quickfixen min fungerte, bortsett fra at slangebiten jeg hadde var for liten i indre diameter. En hyggelig nabo i båtforeningen kunne heldigvis stille opp med en stump 35mm kabel og M10 mutter og når man drar ut kordellene fra denne passer den perfekt på en 10mm slangestuss. Dette syntes jeg var en framifrå ide så den deles her.

 

Vi kom oss utpå i strålende vær og ingen tegn til lekkasje, så blir det å kjøpe en bit hydraulikkslange når landet åpner igjen på tirsdag.

 

Da gjenstår det bare å se om DexronIII lar seg blande med hva enn det var som var på tanken fra før…

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...