Jump to content

NB 750/ Yanmar 96hk erfaringer


_Bliss_

Recommended Posts

Vi har solgt vår Fairline 37 og neste båt blir en "liten" båt. NB 750 er en type båt som jeg har sansen for. Ønsker å kunne bruke båten til fiske/teiner, men også ha muligheten til å ta en overnatting for to voksne og til nøds en ungdom. Har sett på en 96 mod med 96hk yanmar. Har hørt flere som mener det bør være større motor?

Kommer ikke til å gå langt med båten, så det er sikkert nok for min del.

 

Jeg reagerte på litt vibrasjoner i motor på tomgang, men det gjerne normalt på en 4 sylindret? (Jeg er vant med rekke 6er)

 

Hvordan er det med trykk i veivhus på disse motorene? Jeg skrudde av oljepåfyllingslokket og satt det løst på, da hoppet og danset det ganske bra. Kjenner lite til disse motorene så jeg vet ikke hva som er normalt?

På 6'ere fra Cummins og VP som jeg har hatt tidligere er det ikke noe trykk i veivhus av betydning.

 

Er ellers takknemlig for andre tips vedrørene bat og motor type😊

Link to post
Share on other sites

jørn skrev 8 minutter siden:

4jh-3 dte? Jeg fikk beskjed at det var normalt med vind i veivhuset når jeg hadde den motoren. Noe vibrasjoner har jeg ikke lagt merke til.

Jeg antar at det 4jh3-dte ja. 

 

Ikke kraftige vibrasjoner det er snakk om, men sammen lignet med en 6'er så er det merkbart.

Link to post
Share on other sites

Er kanskje en ørliten forskjell på 4 og 6 syl yanmarmotor med tanke på vibrasjon, men skal ikke være noe plagsomt.

Størrelsen på motor høres grei ut, da de båtene ble lenge levert standard med 85hk. og 96 som alternativ.

 

Selv en slik sølvrev lever ikke evig uten vedlikehold så er det merkbar vibrasjon ville jeg kikket nøyere på gummilabbene. Et skikelig strort skrujen eller et lite spett innimellom på labben for å bevege på motor og du skal kunne se om gummien er utslitt eller har sluppet.

Er og noen båteiere som bytter slike og setter inn det de har lommebok til og i noen tilfeller går ikke alltid det så bra.

Yanmar sine har stemplet inn i gummien et nummer. Kan være vrient å se uten et kamera dyttet nedimellom.

Noen av yanmar sine motorer skal ha forskjellige hardheter på gummilabbene alt etter hvilke side de er montert, men dette vet en forhandler.. 

Ellers ville jeg forhørt meg om dysene har vært sjekket i hht. manualen. Er den treg å starte og eller røyker den mer enn tilsvarende motor ved oppstart og kanskje ikke fullt turtall lengre? Kan være dårlige dyser. Men behøver ikke. De pleier å gå uendelig langt disse motorene uten noe problem. Kanskje du har en bekjent med samme motor som kan være med på visning?

 

Prøver å vedlegge en video av en slik motor ved oppstart (ikke NB)og et bilde av en dårlig gummilabb med knekket bolt..Avdekket med et spett.

 

 

 

P4080580.jpg

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Er det 3800 rpm en skal få på disse motorene? Var på en liten prøvetur idag, eier mente 3600 rpm er max. Jeg prøvde ikke mer 3600 rpm, den kom greit opp i det turtallet. Synes den røyk litt mer enn forventet, mulig det er tegn på dårlig dyser?

Var også noe uforbrent diesel i kjølevann fra eksos.

 

Er dett mer vibrasjon enn normalt?

 

Link to post
Share on other sites

Hadde en trivelig og stødig båt, NB 750, fra 2002 til 2021 da jeg mønstret av for godt fra sjøen. Den hadde en svært lettstartet motor 4jh2ute med lite røyk. Max turtall, varm motor, 3600 rpm, alt avhengig av rett propell, last og groe. Marsjturtall er 200 rpm under det til enhver tid max oppnådd turtall. Kunne til tider nok ønsket noen flere hestekrefter, men trivdes best i rolig turtall rundt 2800 -2900 med moderat dieselforbruk og lite støy. Vet at noen båter ble levert med Yanmar 125 hk noe som burde være optimalt for båten. Viktig å kjøre litt på max turtall når du ruslet i moderat fart en stund. NB. Frost/kjølevæska skal være rød G30.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger.

Frister litt denne båten, om prisen blir riktig. Det er alltid noen småting, men stusser mest på det med eksos røyk og uforbrent diesel. Det er vel mest sannsynlig dyser. Ventiler bør vel også sjekks som nevnt. Det er vel ikke den største kosten.

 

Det er satt på en letter propell på denne for å oppnå fult turtall

 

Hva tenker dere om vibrasjon? Virker det normalt? Jeg er mest vant med 6er og mindre vibrasjoner.

Link to post
Share on other sites

Den 96 hk jeg engang hadde laget også oljefilm på vannet på tomgang, selv om motoren bare var 4 år og hadde nyoverhalte dyser. Tror dette er normalt og kun litt dårlig forbrenning på tomgang.

Hardt lydbilde på disse, men senere utgaver fikk lunere lydbilde.

Røyk ikke noe særlig, men mere enn dagens motorer. Var kjemefornøyd med den motoren.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det viste seg at skroget på denne var utsatt for osmose. Det ble derfor ingen handel. Jeg har sett andre annonser av samme båttype hvor det er oppgitt og avbildet osmose. Er det noe kjent sak at disse er mer utsatt enn andre, dårlig støp?

Båtypen virker kurrant for min del, men har ikke behov for å kjøpe masse med arbeid.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville forhørt meg om hvordan båten er brukt. Går disse motorene mye på dorging så blir de sure, og turboen har det med å sette seg. Mulig den trenger å få blåst seg rein. Jeg har en 4JH-DTE, 77 hk i en Master 770. Motoren er fra 1987 og starter på første slaget. Men det er viktig at motoren brukes hardt på varm motor på hver tur. Jeg har "flatt jern" i 10-15 minutter hver gang rett før jeg går i havn. Så lar du denne kjøle seg ned mens du fortøyer etc. (dette står tydelig skrevet i brukermanualen) 3600 omdr får jeg ikke på høsten, men ca 3300. I fjor fikk jeg justert ventilene, noe som bør gjøres i blant på disse. Da fikk jeg 3750(!) omdr. Min røyker ved kald motor på tomgang, men blir bra ved driftstemperatur. Lite oljeforbruk mtp alder.

 

Nå aner jeg ikke budsjettet ditt, men er du ute etter denne type båt, så ville jeg sett på Viknes 770 Combi med minimum Yanmar 120 hk, og gjerne litt mer. Dette er samme skrog som på min Master 770. Den er litt bredere enn NB750, med 270 cm bredde.

770 stabiliserer seg veldig raskt opp når du får bølger inn fra siden, og er en meget god båt når det er litt sjø. Ikke uten grunn at det går mange av disse i nord. Jeg kommer til å selge min til våren av to årsaker; AC som tar mye plass, og for liten motor. 120 hk hadde gjort seg. Neste båt blir også med Yanmar håper jeg. Har bare gode erfaringer, sett bort i fra klønete plassert impeller.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev On 17.10.2022 at 8.48:

Det på bildet er antakelig ingen reperasjon, men en avrunding av kjølen slik at propellen får bedre vannstrøm. Ikke særlig pent utført, men kan gi ønsket effekt.

Ellers ble ofte hylsa palastret fast på noen NB båter, ikke alt var like pent gjort fra fabrikk.

Godt poeng, det kan være en mulig forklaring. 

 

Torsen67 skrev On 19.10.2022 at 10.26:

Jeg ville forhørt meg om hvordan båten er brukt. Går disse motorene mye på dorging så blir de sure, og turboen har det med å sette seg. Mulig den trenger å få blåst seg rein. Jeg har en 4JH-DTE, 77 hk i en Master 770. Motoren er fra 1987 og starter på første slaget. Men det er viktig at motoren brukes hardt på varm motor på hver tur. Jeg har "flatt jern" i 10-15 minutter hver gang rett før jeg går i havn. Så lar du denne kjøle seg ned mens du fortøyer etc. (dette står tydelig skrevet i brukermanualen) 3600 omdr får jeg ikke på høsten, men ca 3300. I fjor fikk jeg justert ventilene, noe som bør gjøres i blant på disse. Da fikk jeg 3750(!) omdr. Min røyker ved kald motor på tomgang, men blir bra ved driftstemperatur. Lite oljeforbruk mtp alder.

 

Nå aner jeg ikke budsjettet ditt, men er du ute etter denne type båt, så ville jeg sett på Viknes 770 Combi med minimum Yanmar 120 hk, og gjerne litt mer. Dette er samme skrog som på min Master 770. Den er litt bredere enn NB750, med 270 cm bredde.

770 stabiliserer seg veldig raskt opp når du får bølger inn fra siden, og er en meget god båt når det er litt sjø. Ikke uten grunn at det går mange av disse i nord. Jeg kommer til å selge min til våren av to årsaker; AC som tar mye plass, og for liten motor. 120 hk hadde gjort seg. Neste båt blir også med Yanmar håper jeg. Har bare gode erfaringer, sett bort i fra klønete plassert impeller.

Jeg har sansen for viknes 770, men synes de ligger høyt i pris ift hva man får. NB 750 har en bredde på 285, så den er bredere enn 770'en 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
_Bliss_ skrev On 23.10.2022 at 22.59:

Godt poeng, det kan være en mulig forklaring. 

 

Jeg har sansen for viknes 770, men synes de ligger høyt i pris ift hva man får. NB 750 har en bredde på 285, så den er bredere enn 770'en 

 

Ser jeg tar feil av en annen båt som heter ett-eller-annet med 750. Den jeg tenkte på er kun 250 bred.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hadde en slik båt i et par år, 94 modell med 96 hk Yanmar 4jh2ute. Solgte den i våres. På min så det også slik ut i bakkant av kjølen, gikk ut i fra det var plastet etter støping ifm innsetting av hylse. Så aldri noen tegn til osmose. Motoren har maks turtall 3600, jeg fikk aldri mer enn 3500 (15 knop) på nysmurt og tom båt. Savnet propell med mindre stigning eller kanskje helst litt større motor (har sett noen få på finn med 120 hk). Med last og litt groe var maks turtall 3200-3300 og 12 knop. Praktisk marsjfart 10 eller helst 8 knop, det blir mye støy i kabin når man presser over skrogfart. Var noe vibrasjoner ja (har rekkesekser nå med mye roligere gange). Lettstartet motor, opplevde ikke noe røyk eller uforbrent drivstoff.

 

Hadde nok beholdt båten dersom vi hadde kort vei til område hvor vi ønsker å være på tur.

Link to post
Share on other sites

Sjøvind skrev On 25.11.2022 at 23.20:

Hadde en slik båt i et par år, 94 modell med 96 hk Yanmar 4jh2ute. Solgte den i våres. På min så det også slik ut i bakkant av kjølen, gikk ut i fra det var plastet etter støping ifm innsetting av hylse. Så aldri noen tegn til osmose. Motoren har maks turtall 3600, jeg fikk aldri mer enn 3500 (15 knop) på nysmurt og tom båt. Savnet propell med mindre stigning eller kanskje helst litt større motor (har sett noen få på finn med 120 hk). Med last og litt groe var maks turtall 3200-3300 og 12 knop. Praktisk marsjfart 10 eller helst 8 knop, det blir mye støy i kabin når man presser over skrogfart. Var noe vibrasjoner ja (har rekkesekser nå med mye roligere gange). Lettstartet motor, opplevde ikke noe røyk eller uforbrent drivstoff.

 

Hadde nok beholdt båten dersom vi hadde kort vei til område hvor vi ønsker å være på tur.

Da har de gjerne hatt litt forskjellig praksis ifm innsetting av hylse ved produksjon av disse båtene?

Forstår det slik at du var fornøyd med båten, tross litt liten motor?

Skulle vell gjerne hatt en rekkesekser ja😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...