Jump to content

Yanmar 6LPA 2010 modell, laderegulator dynamo kapasitet + Scand Baltic + Lithium batteribank

Mellomstor

Recommended Posts

Hei !

Klarte ikke å finne tråden for Scand Baltic, så startet en ny tråd rundt tema å bytte fra forbruksbank fra bly til Lithium på en 2010 Scand Baltic.

Kjøpte en 2010 Baltic i vinter og denne var med Lithium pakke som jeg selv innstalerte nå på våren. Så det var ut med 2 x 115 ah bly og fra kobling av et tredje (som lå under akter sengen) og inn med 2 x 100 ah Lithium.

Har hørt mye rundt dette med at Lithium kan ødelegge dynamo da da den blir for varm grunnet overbelasting da Lithium kan ta i mot så mye strøm kontra bly.

Men har og hørt/lest at man bare kan bytte bly med lithium på nyere båter/motorer og lade regulator styrer kapasiteten selv..

Det er snakk om Lithium med BMS, med varme og med blåtann.

Gjorde meg følgende erfaringer i pinsen:

Lå 12 timer med fult forbruk, men uten solceller eller landstrøm tilkoblet. Da sank Lithium pakken til ca. 70 %, så antar at vi kunne klart 1,5 til 2 døgn uten lading..

Så startet jeg motor med motor rom åpnet for å kunne følge med på temp på dynamo.

1: har lagt merke til dette med den gamle bly banken også, etter start av motor gikk det fort 2 til 5 min før jeg kunne se på voltmeter at startbank begynnte å få lading og det samme på telefonen der jeg overvåket lading av Lithium. Noen som vet om det er normalt for 6 LPA ? Er det den forvarmingen i luft intaket som trekker så mye strøm og derfor går det ikke til batterier før forvaring går av ?

2:Når først lading startet så lå ladespenning på bly bank på ca. 13,7 V. Lithium pakken lå på mellom 6 til 8 A inn på hvert av batteriene. Dynamo ble ikke varm.

Her er spørsmålet om noen vet kapasitet på disse dynamoer på denne motoren ? Ville vel trodd de skulle gitt mer A en 8 x 2 = 16 A som den ga inn på Lithium banken ?

3: Når jeg stoppet motor igjen og la inn landstrøm så ladet den med ca. 10 A pr. batteri så totalt 20 + bly bank og + forbruk. Det stemmer godt med lader som er 30A.

Takker for svar og kommentarer.

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Mellomstor skrev 55 minutter siden:

1: har lagt merke til dette med den gamle bly banken også, etter start av motor gikk det fort 2 til 5 min før jeg kunne se på voltmeter at startbank begynnte å få lading og det samme på telefonen der jeg overvåket lading av Lithium. Noen som vet om det er normalt for 6 LPA ? Er det den forvarmingen i luft intaket som trekker så mye strøm og derfor går det ikke til batterier før forvaring går av ?

Kan kun svare på dette, at ja, om du ikke har koblet denne funksjonen vekk, noe de fleste av oss har gjort, vil du ikke få full lading før denne forvarmeren har skrudd seg av. Kontakten for denne er en sort kloss på babord side høyt oppe. Den har nok tatt knekken på mange batterier opp igjennom..

Redigert av Worry II (see edit history)

Som @Worry II sier, den etterglødingen bør du koble bort så fort som mulig, den trenger du ikke. Flere måter å koble den fra på, jeg tok bare av styrestrømmen til releet som forer pluggene.

Mellomstor skrev for 1 time siden:

Når først lading startet så lå ladespenning på bly bank på ca. 13,7 V. Lithium pakken lå på mellom 6 til 8 A inn på hvert av batteriene. Dynamo ble ikke varm.

Her er spørsmålet om noen vet kapasitet på disse dynamoer på denne motoren ? Ville vel trodd de skulle gitt mer A en 8 x 2 = 16 A som den ga inn på Lithium banken ?

Du må måle litt grundigere for å si noe sikkert om dette. For det første, dynamoen har et merkeskilt, der kan du lese av typenummer og påstemplet maks ladestrøm. Når det gjelder ladestrømmen din så kan du ikke bare se på hva som gikk inn på lithiumbanken. Du må ta et tangamperemeter og måle hva som kommer ut fra dynamoen, hvis ikke vet du ikke hvor mye startbatteriene knabbet av den totale strømmen. På denne motoren, som er sekssylindret, går det en voldsomt stor strøm de første 6 minuttene til etterglødingen (120A ?). Mest sannsynlig blir denne trekt fra startbatteriene dine. Når timeren på etterglødingen slår seg av, er derfor startbatteri(ene) megasultne. Da er det ikke så rart at det meste av det dynamoen leverer går til startbatt. Ladestrømmen vil fordele seg på batteribankene iht. Kirchoffs lov om grenstrøm i en krets. Antar du har et voltsensitivt rele som lasker bankene ved motorgange?

Hei og takker for svarene deres :-)

Var det jeg tenkte meg med denne forvarmingen, har hatt samme motor før og der koblet jeg også denne bort. Så jeg skal koble den bort her også..

Det sitter en 80A dynamo på motoren type Mitsubishi mener jeg, så den skal nok kunne mate på godt den. Kjente på den når ettergløding gikk og den var veldig varm.. Når ettergløding var ferdig og den bare ladet start + trøster batterier og forbruk så var den ikke varm i det hele tatt så det var et godt tegn.. Så faktisk at strøm (A) inn på Lithium bank steg litt trolig ettersom start bank begynte og bli fulle.

MEN de skulle jo lett kunne tatt si 25 A pr. stk. med en 80 A dynamo ikke bare 7->8 A. Men sankket med mekaniker hos forhandler der båten ble kjøpt og han sa noe jeg ikke hadde tenkt på rundt dette.

Lithium banken ligger jo konstant på litt over 13 V så laderegulator på dynamo blir nok lurt litt og tror bank er full og ergo så drar den ikke på mer.. Så det er noen som setter inn en DC/DC lader mellom start bank og Lithium bank f.eks en på 2 x 25 A da vil dynamo kunne gi mere inn på Lithium..

Mellomstor skrev for 1 time siden:

Når ettergløding var ferdig og den bare ladet start + trøster batterier og forbruk så var den ikke varm i det hele tatt så det var et godt tegn.. Så faktisk at strøm (A) inn på Lithium bank steg litt trolig ettersom start bank begynte og bli fulle.

MEN de skulle jo lett kunne tatt si 25 A pr. stk. med en 80 A dynamo ikke bare 7->8 A.

Ja, men det sier fremdeles ingenting om hvor mange ampere som gikk til startbatteriet. Derfor må du måle den totale strømmen ut fra dynamoen.

En ting du også kan gjøre (etter å ha koblet vekk etterglødingen) er å topplade startbatteriet med landstrøm, og tappe lithiumbanken ned til f.eks. 40%. Da skal ikke startbatteriet være i stand til å ta imot særlig med strøm, men lithiumbanken skal være sulten. 

Spennende prosjekt! Tipper du får opp ladestrømmen med fullt startbatteri og ettergløder frakoblet.

Er trustere og vinsj koblet til forbruksbank hos deg? I så fall er det veldig interessant å høre hvordan dette fungerer. 

Hos meg er begge trustere og vinsj koblet til forbruk, men jeg har 4x800CCA blysyre som forer disse greit.

Koblet ut det releer, da startet den alikevel på 1 sek og lading startet m en gang.

gløde symbolet som normalt kommer på når man vrir nøkkel 1 hakk ble derimot borte.

Gjort det rett da ? ??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...