Jump to content

Noen som vet noe om tang og tare sanking (taretråling)?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har lyst til å forsøke meg på taretråling. Tang og tare er jo en naturlig resurs, full av gode stoffer og umami :yesnod: Jeg ser for meg å høste fra båten min (21 fots båt) og ser for meg å bruke en form for sokneanker - eller tilsvarende. Er det noen her inne som vet noe om tang og tare tråling, hvor kan jeg få kjøpt/laget en trål etc. 

jeg tørker ut på land....!

Det er forskjell på taretråling og det å sanka tang ved å skjæra den med ulike reiskap.

Lettaste metoden sånn utstyrsmessig, er nok å hausta ved hjelp av ein liten båt kombinert med sigd / kniv.

Så må du ha ein notpose / mær til å samla fangsten i. Sist, men ikkje minst; du må ha formelle løyver på plass, samt ein mottakar som er villig til å betala for råvara som du haustar.

Det fins nok lettare måtar å koma til rikdomen på..

Havlengt skrev 45 minutter siden:

Så må du ha ein notpose / mær til å samla fangsten i. Sist, men ikkje minst; du må ha formelle løyver på plass, samt ein mottakar som er villig til å betala for råvara som du haustar.

Det fins nok lettare måtar å koma til rikdomen på..

tom Cognac skrev for 8 timer siden:

Bare for moro skyld og til eget forbruk

Det ser ut som det er en hake ved alt som kan være lystbetont og artig  :headbang:

Tang og tare må brukes med forsiktighet og ikke spises i store mengder, advarer Mattilsynet.

Det er en økende interesse for sjøgrønnsaker, dvs. tang og tare, i Norge. Dette er en relativt lite utnyttet ressurs, men den økende populariteten er likevel ikke risikofri.

Du skal nemlig spise svært lite tang og tare før du risikerer å få overdosering av jod, uorganisk arsen og kadmium, viser en ny rapport fra NIFES. Det høye jodinnholdet, særlig i brunalger, kan føre til at vi må begrense bruken i mat til tross for at vi generelt ønsker å øke jodinntaket blant visse grupper i befolkningen.

Mattilsynet og NIFES konkluderer med at vi trenger mer kunnskap om bruken av tang og tare i mat for at vi kan få etablert konkrete anbefalinger for bruk.

Vi vet ikke nøyaktig hvor mye tang og tare spiser i Norge og hva et økt inntak kan medføre. Men vi vet at kun ett gram tørket tang per da kan føre til at du får i deg det dobbelt av hva du maksimalt bør få i deg av jod.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Takker for svar.

Jeg ser egentlig for meg å tørke tangen/taren (etter å ha lest at den skal skylles grundig og evt tørkes på en solrik uteplass, men kan også tørkes på lav varme i steikeovnen), knuse den i morter og bruke den som krydder i f.eks en fiskesuppe eller når jeg lager fiskekaker. Den er visst rik på smaken "umami" - og det har jeg lyst til å teste ut :smiley:

Jannmar skrev 20 minutter siden:

vi vet at kun ett gram tørket tang per da kan føre til at du får i deg det dobbelt av hva du maksimalt bør få i deg av jod

Greit å vite dersom Putin skulle finne på å trykke på den røde knappen, og det er tomt for jod tabletter i skapet :giggle:

tom Cognac skrev 11 minutter siden:

Jeg ser egentlig for meg å tørke tangen/taren (etter å ha lest at den skal skylles grundig og evt tørkes på en solrik uteplass, men kan også tørkes på lav varme i steikeovnen), knuse den i morter og bruke den som krydder i f.eks en fiskesuppe eller når jeg lager fiskekaker. Den er visst rik på smaken "umami" - og det har jeg lyst til å teste ut :smiley:

Til det bruket der kommer du vel langt med høste inn litt med dykkemaske og snorkel når vanntemperaturen blir litt bedre. Hvilke arter ser du for deg å bruke? Sukkertare kanskje? Da fyller du jo fort opp en dunk med tare.

Komodo skrev 33 minutter siden:

Til det bruket der kommer du vel langt med høste inn litt med dykkemaske og snorkel når vanntemperaturen blir litt bedre. Hvilke arter ser du for deg å bruke? Sukkertare kanskje? Da fyller du jo fort opp en dunk med tare.

Jeg er helt i en startgrop (som egentlig ikke finnes enda :smiley:), har bare lest at tang og tare er greit å spise, sett litt av det på tv og nysgjerrigheten min har blitt pirra. Jeg er veldig glad i å lage mat (er ikke kokk, men liker å lage og å spise god mat, fiskesuppa på Engelsviken er noe helt for seg selv mtp min gane og smaksløker - bare for å gi et eksempel) og liker å prøve ut nye ting. Å lage mat kan aldri bli værre enn at det går til helvete og må kastes - og da er det bare å begynne på nytt :smiley:

Det jannmar har kopiert inn rett over her er noe å ha i bakhodet.

For noen år siden var det et portrettintervju med en eller annen norsk figur. Vedkommdene ville blant annet høste tang "utenfor stuedøren" for bruk til eller i maten.

faktisk selge litt og.

Dagen etter intervjuet var på trykke fikk vedkommedne en telefon fra en som ville fraråde å sette igang.

Hadde startet selv et år tidligere men sykdom og innleggelse pga innhold i tangen gjorde til at alt ble lagt på is inntil videre.

Greit å vite hva man putter i seg..

tom Cognac skrev for 5 timer siden:

Takker for svar.

Skal du bruke som krydder kan eg anbefale deg Sjøsaker frå Tekslo Seafood.  Ferdig tørka og klar til bruk. :-)

Sjosaker-Godsaker-fra-havet-2-1024x768.p

"Fast window went on reason"

treklogg skrev for 2 timer siden:

Skal du bruke som krydder kan eg anbefale deg Sjøsaker frå Tekslo Seafood.  Ferdig tørka og klar til bruk. :-)

Takker for tipset, det skal jeg se om jeg får kjøpt. Men - det er også morsomt, interessant og spennende å gjøre ting selv også - så jeg kommer nok til å prøve - bare for å ha gjort det :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...