tom Cognac Startet 8.Juni.2022 Del på Facebook Startet 8.Juni.2022 Jeg har lyst til å forsøke meg på taretråling. Tang og tare er jo en naturlig resurs, full av gode stoffer og umami Jeg ser for meg å høste fra båten min (21 fots båt) og ser for meg å bruke en form for sokneanker - eller tilsvarende. Er det noen her inne som vet noe om tang og tare tråling, hvor kan jeg få kjøpt/laget en trål etc. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Ask Svart 8.Juni.2022 Del på Facebook Svart 8.Juni.2022 Dersom du skal driva kommersielt må du ha løyve. Kontakt Fiskeridirektoratet. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 8.Juni.2022 Del på Facebook Svart 8.Juni.2022 Ligger flere sjarker å gjør dette langs Jæren. Men dette er yrkesfiske. Skal du bare ha til eget bruk. Så er det bare å sette ut garn når det blåser. Så skal du nok få det du trenger hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
tom Cognac Svart 8.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2022 Ask skrev for 2 timer siden: Dersom du skal driva kommersielt må du ha løyve. Bare for moro skyld og til eget forbruk Okkaby skrev for 1 time siden: Så er det bare å sette ut garn når det blåser. Så skal du nok få det du trenger hehe Det er en god ide - takker Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Okkaby Svart 8.Juni.2022 Del på Facebook Svart 8.Juni.2022 tom Cognac skrev 3 minutter siden: Bare for moro skyld og til eget forbruk Det er en god ide - takker Toggegarn er goe å fange tara i. Snakker av mange års erfaring, både som yrkesfisker og fritidsfisker. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Havlengt Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Det er forskjell på taretråling og det å sanka tang ved å skjæra den med ulike reiskap. Lettaste metoden sånn utstyrsmessig, er nok å hausta ved hjelp av ein liten båt kombinert med sigd / kniv. Så må du ha ein notpose / mær til å samla fangsten i. Sist, men ikkje minst; du må ha formelle løyver på plass, samt ein mottakar som er villig til å betala for råvara som du haustar. Det fins nok lettare måtar å koma til rikdomen på.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Havlengt skrev 45 minutter siden: Så må du ha ein notpose / mær til å samla fangsten i. Sist, men ikkje minst; du må ha formelle løyver på plass, samt ein mottakar som er villig til å betala for råvara som du haustar. Det fins nok lettare måtar å koma til rikdomen på.. tom Cognac skrev for 8 timer siden: Bare for moro skyld og til eget forbruk Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 (redigert) Det ser ut som det er en hake ved alt som kan være lystbetont og artig Tang og tare må brukes med forsiktighet og ikke spises i store mengder, advarer Mattilsynet. Det er en økende interesse for sjøgrønnsaker, dvs. tang og tare, i Norge. Dette er en relativt lite utnyttet ressurs, men den økende populariteten er likevel ikke risikofri. Du skal nemlig spise svært lite tang og tare før du risikerer å få overdosering av jod, uorganisk arsen og kadmium, viser en ny rapport fra NIFES. Det høye jodinnholdet, særlig i brunalger, kan føre til at vi må begrense bruken i mat til tross for at vi generelt ønsker å øke jodinntaket blant visse grupper i befolkningen. Mattilsynet og NIFES konkluderer med at vi trenger mer kunnskap om bruken av tang og tare i mat for at vi kan få etablert konkrete anbefalinger for bruk. Vi vet ikke nøyaktig hvor mye tang og tare spiser i Norge og hva et økt inntak kan medføre. Men vi vet at kun ett gram tørket tang per da kan føre til at du får i deg det dobbelt av hva du maksimalt bør få i deg av jod. Redigert 9.Juni.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 9.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Takker for svar. Jeg ser egentlig for meg å tørke tangen/taren (etter å ha lest at den skal skylles grundig og evt tørkes på en solrik uteplass, men kan også tørkes på lav varme i steikeovnen), knuse den i morter og bruke den som krydder i f.eks en fiskesuppe eller når jeg lager fiskekaker. Den er visst rik på smaken "umami" - og det har jeg lyst til å teste ut Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Jannmar skrev 20 minutter siden: vi vet at kun ett gram tørket tang per da kan føre til at du får i deg det dobbelt av hva du maksimalt bør få i deg av jod Greit å vite dersom Putin skulle finne på å trykke på den røde knappen, og det er tomt for jod tabletter i skapet tom Cognac skrev 11 minutter siden: Jeg ser egentlig for meg å tørke tangen/taren (etter å ha lest at den skal skylles grundig og evt tørkes på en solrik uteplass, men kan også tørkes på lav varme i steikeovnen), knuse den i morter og bruke den som krydder i f.eks en fiskesuppe eller når jeg lager fiskekaker. Den er visst rik på smaken "umami" - og det har jeg lyst til å teste ut Til det bruket der kommer du vel langt med høste inn litt med dykkemaske og snorkel når vanntemperaturen blir litt bedre. Hvilke arter ser du for deg å bruke? Sukkertare kanskje? Da fyller du jo fort opp en dunk med tare. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 9.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Komodo skrev 33 minutter siden: Til det bruket der kommer du vel langt med høste inn litt med dykkemaske og snorkel når vanntemperaturen blir litt bedre. Hvilke arter ser du for deg å bruke? Sukkertare kanskje? Da fyller du jo fort opp en dunk med tare. Jeg er helt i en startgrop (som egentlig ikke finnes enda ), har bare lest at tang og tare er greit å spise, sett litt av det på tv og nysgjerrigheten min har blitt pirra. Jeg er veldig glad i å lage mat (er ikke kokk, men liker å lage og å spise god mat, fiskesuppa på Engelsviken er noe helt for seg selv mtp min gane og smaksløker - bare for å gi et eksempel) og liker å prøve ut nye ting. Å lage mat kan aldri bli værre enn at det går til helvete og må kastes - og da er det bare å begynne på nytt Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
mons Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Forskjellig smak på forskjellige arter, men det bør generelt være frisk og gjerne ung tang. De mengdene det da er snakk om høster du på lavvann, over ripa på en båt eller svømmende. For de mest vanlige artene høster du årsforbruket på noen minutter, mens enkelte arter må du lete en stund etter. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gudrun Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Det jannmar har kopiert inn rett over her er noe å ha i bakhodet. For noen år siden var det et portrettintervju med en eller annen norsk figur. Vedkommdene ville blant annet høste tang "utenfor stuedøren" for bruk til eller i maten. faktisk selge litt og. Dagen etter intervjuet var på trykke fikk vedkommedne en telefon fra en som ville fraråde å sette igang. Hadde startet selv et år tidligere men sykdom og innleggelse pga innhold i tangen gjorde til at alt ble lagt på is inntil videre. Greit å vite hva man putter i seg.. Sitér dette innlegget Link to post
treklogg Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 tom Cognac skrev for 5 timer siden: Takker for svar. Jeg ser egentlig for meg å tørke tangen/taren (etter å ha lest at den skal skylles grundig og evt tørkes på en solrik uteplass, men kan også tørkes på lav varme i steikeovnen), knuse den i morter og bruke den som krydder i f.eks en fiskesuppe eller når jeg lager fiskekaker. Den er visst rik på smaken "umami" - og det har jeg lyst til å teste ut Skal du bruke som krydder kan eg anbefale deg Sjøsaker frå Tekslo Seafood. Ferdig tørka og klar til bruk. :-) Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
tom Cognac Svart 9.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 treklogg skrev for 2 timer siden: Skal du bruke som krydder kan eg anbefale deg Sjøsaker frå Tekslo Seafood. Ferdig tørka og klar til bruk. :-) Takker for tipset, det skal jeg se om jeg får kjøpt. Men - det er også morsomt, interessant og spennende å gjøre ting selv også - så jeg kommer nok til å prøve - bare for å ha gjort det Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
seilofil Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Tenker du bør høste eksklusivt Trøffeltang som er svindyrt å kjøpe. https://vigoras.no/blog/2020/4/26/trffeltang-grisetangdokke Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.