Jump to content

Volvo Penta D4 vs D6 på 10-15 år gamle båter


Blouberg

Recommended Posts

Etter at vi har overnattet noen netter i 23' DC ønsker vi oss mer plass. (: Ser på 29-32 Cabincruisere fra ca 2006 til 2012. Ofte sitter det en ca 300HK motor i disse. Dette er vel i området der D4 slutter og D6 starter. Er det er det bedre å gå for en båt med D6 enn D4 gitt ca samme ytelse? Tenker på i forhold til vedlikehold og levealder.

 

/Frode

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Årlig vedlikehold vil være tilnærmet det samme, litt mer olje etc på D6. Forbruk trolig litt lavere på D4 (om båten ikke er tyngre enn at motor jobber lett). Lydbilde / vibrasjoner er to forskjellige verdener, hvor D6 selvsagt er den overlegne.

Link to post

Har en kjenning med en italiensk 29 foter med D4-300.

Den har en utrolig resonans i skroget som han sier han ikke hører, men som jeg får hodepine av når han holder 7-8 knop. 

Vil anbefale deg å ta prøvekjøring seriøst.

Smak og behag er veldig forskjellig når det kommer til motorlyd.

Link to post

Takk for innspill, kan heldigvis bruke noen mnd på å finne rett båt. De fleste i 29-31 klassen som ligger ute nå har D4. Tenker det kan bli noen muligheter mot slutten av sesongen med flere motoralternativer.

 

   

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Støyisoleringen i motorrommet har vel temmelig mye å si for støybildet selv om en 6'er naturlig går roligere enn en 4'er. D4/D6 er jo motorer som går på samme turtallsområde.

 

Det er solgt veldig mange båter med både enkle og doble D4 installasjoner, bl.a. Marex 375 fremheves jo for å ha veldig lavt støynivå.

 

Er det drevversjon eller akslingsversjon trådstarter sikter på?

 

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Har kommet til stadiet der vi skal ut å se på båter. Vi ser på 30 fotere ca 2016-2017 (D4-300) og 35 fotere 2013 (D6-330)

Alle båtene har "påstått" dokumentert vedlikehold.

Er litt skremt av "alle" trådene om VP problemer, så kjenner på risikoen ved å velge 9-10 år gamle båter.  

Hva er de første viktige tingene dere ser på når dere vurderer disse motorene? 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Problemene som diskuteres rundt D4/D6 er i hovedsak relatert til drevene, og i liten grad selve motorene. Kjøper du båt med gir og fast aksling unngår du det meste. 
 

Største utfordring med motorene er vel lekkasje av sjøvann fra endelokk på ladeluftkjøler som til slutt vil ødelegge starter. Og så har det vært to tilfeller her på forumet med D4-300 som har blåst hull i stempel, det siste nå i sommer. 
 

Jeg ville sett etter at service har blitt utført etter skjemaet, og at motoroljenivå har blitt holdt under halv på peilepinnen. Og så ville jeg forsikret meg om at tidligere brukere forstår at store dieselmotorer må kjøres rolig opp i temperatur før de belastes. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 18 minutter siden:

Største utfordring med motorene er vel lekkasje av sjøvann fra endelokk på ladeluftkjøler som til slutt vil ødelegge starter. Og så har det vært to tilfeller her på forumet med D4-300 som har blåst hull i stempel, det siste nå i sommer. 

Burde vel være lett å spor av om det har vært lekkasje?

 

Fint med tips på oljenivå. Så olje opp på maks er et faresignal?

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Blouberg skrev 52 minutter siden:

Har kommet til stadiet der vi skal ut å se på båter. Vi ser på 30 fotere ca 2016-2017 (D4-300) og 35 fotere 2013 (D6-330)

Alle båtene har "påstått" dokumentert vedlikehold.

Er litt skremt av "alle" trådene om VP problemer, så kjenner på risikoen ved å velge 9-10 år gamle båter.  

Hva er de første viktige tingene dere ser på når dere vurderer disse motorene? 

 

Jeg tenker man må se antall saker her inne i sammenheng med hvor mange motorer som faktisk er i markedet. Det er mange D motorer i båter i Norge :-)

 

Jeg har som regel på alle mine motorer (bortsett fra 2 takteren ;-) ) at oljen skal være midt på peilepinnen - så fyller jeg heller på om det er behov. Dette gjelder også D motorene jeg har hatt. Kjøpte min første båt med D motor i 2003 - og har hatt 4 båter totalt med de motorene. Supre motorer.

 

saltutslag på intercooler - bare å kjenne i underkant av endelokket om det er fuktig der - og se på starteren som er rett under. Jeg sprayet el punktene på starteren med "sprayfett" for sikkerhets skyld.

 

Sjøvannslokk som lekker - er det første typen av sort plast så skal det byttes.

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

De tilfellene @Brigg sikter til kan likegodt relateres til for tung prop / undermotorisert båt, og ikke som en skavank på motor som følge av om service er dokumentert eller ikke. Har selv D4 300 med 600 timer. Ville mye heller kjøpt båt/motor av en entusiastisk og engasjert eier som har tatt vare på tingene sine, enn en båt som kun har en perm kvitteringer. Beste tips er å bruke øyne og nese. Er det fukt, lekkasjer, lukter, ulyder tyder det på at ikke alt er på stell. Enhver teknisk ting det er solgt at anselig antall av vil ha feil og utfordringer. 

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post
Blouberg skrev 32 minutter siden:

Fint med tips på oljenivå. Så olje opp på maks er et faresignal?


Nei, ikke tegn på at noe er galt i og for seg. Men det har vært tilfeller der slike motorer med høyt oljenivå har kastet ut olje gjennom veivhusventilasjonsfilter og via luftfilter har dette kommet inn i innsug/ladeluftkjøler. Derfor anbefaling om ikke over halv på peilepinnen. 
 

Min D6-370 fra 2005 med drøye 1400 timer på telleren bruker så lite olje at det ikke blir noe stress med etterfylling selv om jeg holder nivet under halv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei Frode :-)

 

Viktigste i tillegg til godt vedlikehold/stell er at du ikke kjøper undermotoriserte båter, når du har pakket alt og fylt tanker er det fort 1 tonn og vel så det ekstra i båten. For lite motorkraft gjør at du må kjøre på høyere turtall enn det som er anbefalt og det sliter ekstra. I tillegg tar det lang tid å komme opp i plan og i kraftig medsjø kan man fort falle av plan, noe som blir en slitsom tur.

 

Eks synes jeg at en båt med oppgitt tørrvekt på 6500kg og en singel D6370 er kraftig undermotorisert, bør da ha 2*D4260. Typisk er også angitt topphastighet på 30knop, det blir fort til 27-28 fullastet og marsjfarten kan fort bli rundt 20-21 knop, lite spillerom før man går ut av plan.

Det kommer jo med en ekstra prislapp med to motorer, men sikkerhet, manøvrering er bedre med to.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Jeg kjører normalt ca. 1500 nautiske mil pr. sesong (har passert 1100 nm så langt i sesongen i år) og etterfyller ikke olje på min nåværende D6 på denne distansen som oftest medfører 100-150 motortimer. Kjører på Castrol smørolje, en olje som passer disse motorene utmerket i likhet med bl.a. Mobil's med tilsvarende spesifikasjon.

Link to post
BingoBonzo skrev for 4 timer siden:

Eks synes jeg at en båt med oppgitt tørrvekt på 6500kg og en singel D6370 er kraftig undermotorisert, bør da ha 2*D4260. Typisk er også angitt topphastighet på 30knop, det blir fort til 27-28 fullastet og marsjfarten kan fort bli rundt 20-21 knop, lite spillerom før man går ut av plan.

Hei Geir, kloke ord, men prøver nok å unngå dobbel installasjon (: Blir jo dobbelt så dyrt.

Ser at nesten alle 32s som ligger ute har 330 og 1 med 370. 

Skal fortsatt se på 30s og flere 32s, så får vi se hva vi ender opp med

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Blouberg skrev for 9 timer siden:

... prøver nok å unngå dobbel installasjon (: Blir jo dobbelt så dyrt ...

 

Dobbelt så dyrt i vedlikehold kanskje. Men, i en dobbeltinstallasjon går jo drevene mye snillere enn i en tilsvarende enkeltinstallasjon. Med mindre slitasje og lavere sannsynlighet for drevhavari. Dieselforbruket med enkelt kontra dobbeltinstallasjon er temmelig likt om man ikke går kun på tomgang. I marsjfart er forskjellen i dieselforbruk mellom en og to motors installasjoner nesten ingenting. 

Link to post

Nå skal jo strengt tatt båt, vekt og motorkraft dimmensjoneres sammen slik at en enkeltinstallasjon med f.eks. D6/370 og potensiale til 35 knop med tørrvekt båt på f.eks. 4,8 tonn skal ikke jobbe mye tyngre i marsjfartmed effektuttak 65-70%  enn en dobbeltinstallasjon på f.eks. 2 x D4/300 i en 9 tonn tung båt med potensiale til samme toppfart i marsjfart.

 

Men høy kraftoverføring gjennom DPH, f.eks. på tyngre flybridgebåter spesielt kombinert med lengre seilingsdistanser i planfart, evt. mye opp og ned av plan med de største motorene (D6-370/400) har jo ikke vist seg å være en veldig varig kombinasjon. Det er verdt å merke seg at VP ang. DPH først kom med A-versjonen, avløst av B-versjonen, avløst av C-versjonen avløst av vel en D-versjon også med stadige små endringer og forbedringer.

 

Enkelte tabber har vært gjort fabrikasjonsmessig som f.eks. plastschimmene, ikke tilskrekkelig dimmensjonerte lagere i øvre vekselhus etc., men det største problemet har nok vært at drevdimmensjoneringen har hengt etter motorkraft og dreiemoment hele veien ettersom motorkraften stadig ble økt på D-serien. 

 

Når det er sagt, det går svært mange feks. Targa 37, Targa 44 etc. med største motoralternativer benyttet til helårs yrkesbruk med flere tusen gangtimer på motorer der drevene har holdt svært lenge. Korrekt bruk,oppkjøring og service er vel nøkkelordet.

Link to post

Velg D6 foran D4 dersom du får muligheten. Du vil trolig få et minimalt økt forbruk over tid (antakeligvis går D6 billigere med høy belastning/ tung sjø) og servicekostnader er også noe høyere, men det utgjør forsvinnende lite i det store regnskapet. Til gjengjeld får du motor med en mye mer behagelig gange, D6 vs D4 (og KAD 43/44 vs KAD 32 på eldre båter), er som natt og dag lyd- og vibrasjonsmessig. 310/330 uten kompressor er en fordel - en komponent mindre som kan ryke, og ingen kompressor som slår ut og inn på et visst turtall når du ligger i øvre del av skrogfart. 
 

Kjør alltid motor varm før belastning, og vær «snill» med drevene. Dvs. ALLTID forsiktig akselerasjon, slik at fartsøkningen henger med på pådraget/turtallsøkningen. 

Link to post

Økte servicekostnader på D6 vs D4 begrenser seg til en skvett mer olje og frostvæske når dette skal byttes. Ellers er motorene likt oppsatte med veivhusventilasjonsfilter, luftfilter, sinkplugger, oljefiltere, dieselfilter osv. så jeg vil si at det er kun marginale forskjeller på servicekostnadene.

 

Altså ingen nevneverdige argumenter for eller imot på servicekostnadssiden.

Link to post

Takk for mange bra råd og tips. En D6 kan virke som et litt skremmende beist av en motor på en VP novise som meg.  Den jeg har sett på så iallefall strøken ut, selv om den er noen år. Gjennomgår service historikken nå.

Skal titte på en båt med D4 i morgen, morsomt å sammenlikne

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...