Blouberg Svart 31.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Bitteliten skrev 1 time siden: 370 er oppjustert 350. Med kompressor og turbo. Så ingen ulemper med 370, bortsett kanskje fra kompressorstøy? Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 D6 har et mer behagelig lydbilde enn D4. Rekkesekser er ikke feil. 370 er en flott motor Link to post
HansH Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Kan trygt anbefale D6-motorer. Har selv hatt singel -310 og dobbel -370. Den siste som IPS-500 - dvs med turbo og kompressor. Den ene svakheten som allerede er nevnt gjelder saltavleiringer i sjøvannskretsen, særlig i ladeluftkjøleren. Følgefeil av dette er ofte drypping ned på starteren som da vil ruste etc. Med riktig vedlikelhold er dette meget enkelt å forebygge. Mange tråder om dette på forumet her. Kan jo ellers legge til at en billig erstatning for motor nr to, er en thruster bak. Kan være litt dårlig virkning i kombinasjon med drev pga vanskelig plassering, men uansett noe å tenke på, særlig om man ikke er født med gir/gass-spak i hånden. Kan jo nevne ett område til som tidvis skaper problemer, nemlig elektriske feil. Det er på ingen måte særskilt for Volvo, men gjelder mer generelt ombord. Utfordringen knyttet til en motor er kombinasjonen av høy temperatur, risting og ikke minst saltholdig fuktighet. Dagens moderne motorstyringssystemer som alle produsenter har, er basert på CAN-bus (Controller Area Network). Det er små lokale datanettverk som sender meldinger frem og tilbake og som er følsomme for korrekt spenning. Omtrent alle funksjoner i et CAN-busnettverk har en feilkode knyttet til spenningsfeil. Volvo har sitt EVC-system (som er en variant av SAE J1939). Over alt hvor EVC-systemet har en sensor eller tilkobling, så vil ørsmå tilfeller av irring (korrosjon) kunne skape spenningsfall og derved en feilmelding. Ofte vil systemet tro at det er en alvorlig feil ("Critical Engine Error", "Critical HCU Error", "Critical PDU Error" etc, men som i mange tilfeller viser seg å kun skyldes dårlig kontakt i en connector (kontakt), jfr bilde. Når man får ulike feilmeldinger i EVC-systemet er det derfor altid lurt å ta noen enkle sjekk av connectorer først, dvs dra ut - spraye med elektrospray - sette inn igjen etc. Selvsagt vil reelle feil forekomme, men i mange tilfeller vil feilmeldingen bli borte når spenningen er gjenopprettet, dvs etter å ha pusset bort korrosjon i connector. Har du dårlig batteri, så vil systemet selvsagt også melde ifra om dette. Oppstår typisk når du kjører thruster litt hardt på et dårlig batteri. Da hjelper det lite å rense connectorer i EVC-systemet - selv om det i teorien likevel kan ha en viss effekt. Forøvrig - D4/D6 er svært robuste og servicevennlige motorer - men de krever sitt vedlikehold. 10-15 år burde ikke være noe problem mht alder. Ettersom motorene teknisk sett er identiske, så vil holdbarhet og levetid henge mer sammen med vedlikehold og bruksmønster enn med 4 kontra 6 sylindre. Følg ellers rådet over mht å styre unna åpenbart undermotoriserte installasjoner. Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Der er en dc dv converter på d motorene som sikrer hevn spenning til EVC. Link to post
HansH Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Enig i det, men den klarer ikke å gjøre noe med naturlovene. Den regulerer spenningen inn på systemet fra batteriet, men vil ikke forebygge problemet med korrosjon og irring i kontakter/connectorer og derved lokale spenningsfall i en bestemt krets i systemet. Den vil i noen grad forebygge spenningsfallet som oppstår ved hard belastning under kjøring av thruster eller ankervinsj, men bare til et visst punkt. Link to post
Chiefengineer Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 HansH skrev 49 minutter siden: Enig i det, men den klarer ikke å gjøre noe med naturlovene. Den regulerer spenningen inn på systemet fra batteriet, men vil ikke forebygge problemet med korrosjon og irring i kontakter/connectorer og derved lokale spenningsfall i en bestemt krets i systemet. Den vil i noen grad forebygge spenningsfallet som oppstår ved hard belastning under kjøring av thruster eller ankervinsj, men bare til et visst punkt. Store forbrukere som thrustere eller enkervinsj etc. tillates ikke tilkoplet startbatteriet på D4/D6. Dette følger av installasjonsmanualen til Penta. Link to post
HansH Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Enig i det også, men dette brytes i stor grad av ulike båtprodusenter ved installasjon. Svært mange båter har f eks baugthruster koblet direkte på startbatteri - noe som igjen lett fører til at det blir alarm og blinkende lamper ved kjøring av thruster. Link to post
Blouberg Svart 1.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Takk igjen. De motorene jeg har sett på så langt har sett veldig bra ut, ingen spor av korrosjon ved starter, ingen salt avleiringer jeg kunne se. Litt vanskelig å finne dokumentasjon på når varmevekslere etc er tatt sist. Mange båter har jo vært igjennom flere eierskifter i det siste. Sikkert en "corona-effekt". jeg får uansett regne inn en full av dette ved service i høst. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
BingoBonzo Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Blouberg skrev for 14 timer siden: Takk igjen. De motorene jeg har sett på så langt har sett veldig bra ut, ingen spor av korrosjon ved starter, ingen salt avleiringer jeg kunne se. Litt vanskelig å finne dokumentasjon på når varmevekslere etc er tatt sist. Mange båter har jo vært igjennom flere eierskifter i det siste. Sikkert en "corona-effekt". jeg får uansett regne inn en full av dette ved service i høst. Rens av varmeveksler/ladeluftkjøler kan bli en kostbar affære (50k-60k++) hvis det gjennomføres på verksted, spesielt hvis det er trange motorrom. Men, er fullt mulig å gjøre selv på forskjellige måter, de fleste beskrevet her på BP. Jeg sirkulerte oppvarmet Systemrens gjennom hver motor i et par døgn og fikk ut mye guffe. Kostet vel ca 2k i rør, kokeplate, pumpe, rens og annet tjafs. Iht til boken skal service/rens av disse gjøres hvert 5år. Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Blouberg Svart 2.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 BingoBonzo skrev 40 minutter siden: Rens av varmeveksler/ladeluftkjøler kan bli en kostbar affære (50k-60k++) hvis det gjennomføres på verksted, spesielt hvis det er trange motorrom. Heldigvis er motor rommet på de jeg ser på som en middels hybel.. Skjønner jeg har en del læring foran meg ? Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Noen verksteder demonterer kjølerne og syrevasker innmaten. Det er mye skruing. Andre kjører systemrens. etter rens kan du bytte til gul longlife kjølevæske Link to post
HansH Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Som nevnt finner du mange tråder om emnet her. Min personlige erfaring var at jeg selv i stor grad bidro til mye saltavleiring i systemet pga mitt kjøremønster, dvs mye sakte fart innaskjærs i Tønsberg-skjærgården. Sjelden opp i plan etc. Det gir optimale forhold for oppbygging av saltavleiring og derved mulig behov for systemrens noe hyppigere enn hvert 5. år. Plukket av alle kjølere en gang og tok full rens m/syrevask, utvendig sandblåsing og lakkering, samt forsiktig rens av luftsiden på ladeluftkjøler. Beste middel var å dyppe den i tynner og la stå noen timer. Fordelen jeg hadde var egen bedrift med komplett anlegg for overflatebehandling, kjemi osv. Båten jeg hadde var Bavaria 42 Sport, dvs svært god plass i motorromet. Vær forberedt på at det å ta ut innmaten på ladeluftkjøler mens den står på motor i praksis er umulig. Den setter seg så fast at du må ha både plass og verktøy for å banke den ut bakfra og forover. Forsøk på å banke den ut mens montert på motor kan føre til at festebraketter mot motorblokk knekker. Denne tråden inneholder en del stoff om emnet. Mange andre her også: Link to post
BingoBonzo Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Bitteliten skrev for 4 timer siden: Noen verksteder demonterer kjølerne og syrevasker innmaten. Det er mye skruing. Andre kjører systemrens. etter rens kan du bytte til gul longlife kjølevæske Hvis du har systemrenset ferskvannssiden også. Problemet saltavleiringer er først og fremst et saltvannsside problem. Det var saltvannsdelen jeg renset. Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Blouberg Svart 3.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2022 Så på en 370 i dag.(2013) Så salt avleiring på endelokk på varmeveksler og stusser. Eier var ikke sikker på om varmeveksler har vært renset i hans eie, 5 år. Er dette slik det blir seende ut når det er på høy tid med rens? Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Brigg Svart 3.August.2022 Link til dette innlegget Svart 3.August.2022 Slangene har i alle fall aldri vært demontert, lakken på slangeklemmene er som fra fabrikk. Rens av kjølerne handler først og fremst om å unngå at kjølerne tettes innvendig av saltavleiringer slik at vanngjennomstrømming og dermed kjølekapasitet reduseres. Saltavleiring rundt endelokkene er en litt annen sak. Dog, om man følger VPs anbefaling om demontering av kjølerne hvert 5 år også blir nødt til å gjøre rent og montere nye O-ringer under lokkene. Sjekket du for saltutslag under bakerste lokk på varmeveksler/oljekjøler også? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Faxen Svart 3.August.2022 Link til dette innlegget Svart 3.August.2022 Ja Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Blouberg Svart 3.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2022 (redigert) Brigg skrev 22 minutter siden: Sjekket du for saltutslag under bakerste lokk på varmeveksler/oljekjøler også? Ja, der så det bra ut. Båt og motor så ellers bra ut, pen gange på kaldstart. Om jeg legger på 60k for en verksted jobb på varmevekslere bør det holde? Redigert 3.August.2022 av Blouberg (see edit history) Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn