rdalen Startet 11.Juni.2022 Del på Facebook Startet 11.Juni.2022 (redigert) Jeg har et fleksibelt solcellepanel jeg ikke kan montere fast. Dvs jeg må koble det til og fra ved bruk. Jeg tror jeg har oppfattet at det kan være skadelig å koble fra panelet hvis det gjøres galt. Jeg har en victron regulator som kun er tilkoblet batteriet og ingen annen last. Hvordan gjør jeg det - hvilken rekkefølge, for å unngå skade på panelet. Jeg har en bryter, med mulighet til å koble regulatorene fra batteriet. Redigert 11.Juni.2022 av rdalen (see edit history) Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2022 Del på Facebook Svart 11.Juni.2022 (redigert) Regulatoren først til batteriet slik at den ser om det er et 12V eller 24V anlegg. Så kobler du til panelet. I praksis lar du så regulatoren være fast tilkoblet batteriet og du kan koble panelet til og fra som du ønsker. Ved lengre fravær av panel ville jeg koblet regulatoren fra batteriet også da den har litt egetforbruk. Eventuell skade kan du glemme for panelet, men husk rett polaritet. Redigert 11.Juni.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.