olla99 Startet 11.Juni.2022 Del på Facebook Startet 11.Juni.2022 Heisann Kanskje det virker slik at akkurat same blir besvart her før - men jeg finne ikke akkurat same problemet derfor tørr jeg å spør. Motor: F25 AET65W86 00 Model Problemet: fjuksing mens jeg kjøre med minst 80% Det som er siden jeg fikk motorer for 2 år siden, den fjuksing mens jeg kjøre nesten full gas. Det som er rart at når motoren er kald fungere han bedre en når han er varmt - mest fjuksing få jeg når jeg kjøre fullt i 15min ca og stoppe motoren en stund. Men så er det også på sommeren han fjukse mer en på vinteren når vannet er kald. Termostaten har jeg bytte med en gang siden der var gående. I vår har jeg tatt service og bytte bensinfilter og plygge (de gamle så egentlig brukbart ut). Kjøling fungere bra også og vannet er kald eller maks lunket. Misstanken jeg har hadd var coilen - den har jeg bytte ut MEN så begynnte motoren og fjukse enda mer og jeg miste 50% av topfarten. Derfor har jeg bytte til den gammle men toppfarten er like lav nå også. Kan det være forgasseren eller bensinpumpe? Rart at motoren går dårliger når det er varmt Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 12.Juni.2022 Del på Facebook Svart 12.Juni.2022 Hei! Dette kan høres ut som motoren ikke får nok bensin. Som du er inne på kan du sjekke forgasser, mulig det kan være bensinpumpe. Ville begynt med drenere forgasser. Hjelper ikke det så kan du rense forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
olla99 Svart 1.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 Hei Oks Takk for svaret ob beklager jeg returnere så seint... Det jeg har gjord nå - tokk av forgasseren og renser den - men det var egentlig ikke nødvendig, han var rent som han er ny. Samtidlig har jeg sjekke bensinpumpe - kommer bensin når jeg prøv å start motoren. Så forgasseren er montert igjen - resultat: miste igjen ca 25% av farten - totalt er jeg på ca 50% (7knop nå). Har du kanskje en forklaring for det? Hver gang jeg fiks noenting går toppfarten ca 25% ner - ikke spør om fjuksing ;)))) Den blir mer og mer (men det var før også når det var sommer og varmt) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juli.2022 Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 Har du rørt noen justeringsskruer når du demonterte og renset forgasser? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
olla99 Svart 1.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 det har jeg sikkert - men før tok jeg mål på justeringsskrue og satt den inn igjen som det var. Men selv om jeg justere der mye (dvs 2-3 helle omdreiinger inn og ut) så er det (nesten) ingen forskjell å merke. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 1.Juli.2022 Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 Du må sjekke flottørventil i forgasseren. At den åpner og stenger riktig. Høres jo ut som den får for lite bensin. Er flottørnivået for lavt får den ikke nok bensin. Sitér dette innlegget Link to post
olla99 Svart 2.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 den har jeg selvfølgelig sjekket når jeg renhold forgasseren - så det er ingen feil på den Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 2.Juli.2022 Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 Justeringsskrue er kun for tomgang/lavere fart da en justerer miksen med bensin. Det er tre ting som skal til for at en bensinmotor går. Luft, gnist og bensin. Har du sjekket gnist på plugger? Sjekket kompresjon? Er bensinpumpen ok? Sitér dette innlegget Link to post
olla99 Svart 2.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 som nevnt før har jeg skifte plugger i April, koil i Mai og bensinpumpe har jeg sjekke om det kommer bensin når jeg tokk ut forgasseren. Det er kun en ting som kan være et "bensinproblem": Slange fra tanken til motoren. Den skal jeg bytte straks/nå. Men tvilsomt det blir problemet. Mer og mer tror jeg på et elektrisk problem - noen som ikke tåler varme (før noen spør om termostaten - den er i orden) siden motoren fjukse mer på sommeren en på vinteren Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 2.Juli.2022 Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 Sjekk skjøtene på ledningene til coil. Hadde eir der på min og da fusket den villt.... Sitér dette innlegget Link to post
olla99 Svart 2.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 ja den misstanke har jeg fått også siden ledninger er sikkert like gammel en motoren. Sitér dette innlegget Link to post
olla99 Svart 11.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2022 vet noen hvor jeg finner ut hvor mye kompresjon motoren skal ha? Vurdere en kompresjonstrykktest Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.