Jump to content

Simrad tp 32 koblet mot garmin xs721 via nmea 2000 får plotteren til å vise 45 grade feil


seilfred

Recommended Posts

Har en nyinnkjøpt simrad tp 32 er koblet på nmea2000 nettverket via en simnet-nmea2k adapter. Instrumentene finner hverandre, men når autopiloten er aktiv, viser plotteren ca 45 grader feil (se bilde). 
hvis jeg setter den til å styre etter waypoint, vrenger den helt over til styrbord først, før den langsomt retter opp. Men helt bra blir det ikke… dvs, det virker som at simraden faktisk tror den er ca 45 grader off hele tiden. 
 

har kalibrert autopiloten, men ble ikke bedre. 
Er der en innstilling et eller annet sted som jeg overser??

 

C2BAE1B7-ADBE-4872-9459-740E117C0333.jpeg

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Om Simrad tp32 er en autopilot, så ligger kanskje noe av feilen, i at Simrad å Garmin ikke taler helt samme språk.

På samme måte som Garmin å Raymarine ikke taler samme språk.

 

Det anbefales jo av eksperter å kun bruke Autopilot å plotter fra samme fabrikat, om en vil kjøre autopilot fra plotter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jepp,

Jeg kan bare ha rorkult-pilot pga utenpåliggende ror, og simraden var den sterkeste i klassen til en fornuftig penge (tung båt). 

Garmin har ingen slik i det hele tatt, så noe mix and match måtte det bli. 
 

nå er jeg helt ved trusekanten hva angår å få alle funksjoner på plass, så det hadde vært fantastisk om det fantes en måte. 
 

Kan man f.eks. manuelt omstille simradens interne kompass?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

TP32 har et innebygd kompass. Når TP32 er på så bruker tydeligvis Garmin plotteren dette kompasset til heading. TP32 er nok i denne installasjonen rotert 45 grader i forhold til hva Simrad anser som "normalt". 

 

Dette kan kompenseres fra en Simrad plotter eller instrument, men ikke fra andre merker. 

 

Er det mulig å endre kilde settingen på Garmin slik at CP32 ikke er kilde for heading? Dette går på Simrad for alle mulige kilder. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...