Jump to content

Yamaha 115 V4, er autolube utkoblet? Årsmodell?


krisdapp

Recommended Posts

Hei dere! 

 

Jeg trenger litt hjelp før jeg bestemmer meg for å kanskje kjøpe denne motoren (med båt)

registrerings skiltet :

 

YAMAHA 115BETO

6E5       L        365713

                                C

 

Det som er problemet er at den både kan være fra 1991 og fra 2012
https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/yamaha 

 

I tillegg lurer jeg på autoluben. Er den koblet av i dette tilfelle? Vet ikke om dere ser alt men den nederste slangen virker som går rett til forgassern, 
er det bare sensoren som er koblet av her eller hva? 

 

Jeg ser også en sånn plastelina klump i bunnen av motoren, se noen av bildene. hva er dette for noe? 

Kom gjerne også med erfaringen rundt denne motoren, har fått en grei deal føles det ut som, men hva koster en slik motor idag? 

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei til et "klokere" valg :P 

 

Mvh dekksgutten

 

Redigert av krisdapp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tror ikke det ble solgt nye forgasser-totaktere i norge i 2012, så dette er nok mest sannsynlig en motor produsert i 1991.

Vi får se når bildene kommer :smiley:

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

krisdapp skrev for 1 time siden:

I tillegg lurer jeg på autoluben. Er den koblet av i dette tilfelle? Vet ikke om dere ser alt men den nederste slangen virker som går rett til forgassern, 
er det bare sensoren som er koblet av her eller hva? 

Jeg får ikke sett på bildet, men jeg har Yamaha Pro-V 100 fra 1997, som også er V4 og ikke så mange år unna din. Der er det autolube som er blitt koblet av (var slik da jeg kjøpte den) så jeg må blande olje i bensinen selv. Litt tungvint, men det går jo forsåvidt greit. Hadde vært lettere å tømme de 30 literne med 2-taktolje jeg har brukt hittil nedpå en stor tank i noen få omganger enn å måle opp og tømme det i små porsjoner i bensinen.

 

Har hørt at endel ikke stolte på Autolube og derfor koblet den ut. Det kan visst være en fordel om pumpa er helt demontert så den ikke slites og sprer metallspon i motoren. Vet ikke om det er gjort på min motor, men den har nå gått bra de litt over 2 årene jeg har hatt den.

 

En måte å teste om autolube fungerer (men som ikke er en garanti for at fungerende autolube vil fungere for all fremtid) er å ha på olje på autolube-tanken og i tillegg ha olje i bensintanken og se om det minker i autolube-tanken. Hvis autolube fungerer så vil du riktignok under testen kjøre med ca dobbelt så mye olje som du skal, men det er jo bedre enn å kjøre uten olje hvis autolube ikke fungerer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...