LAKA Startet 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2022 Vi er blitt mer og mer glad i å ankre opp i uthavn og ønsker tips til et solid og godt anker til vår 24 fots seilbåt (1850kg). Ligger som oftest med en tamp i land og anker ut akter, men ønsker et anker som vi også kan bruke uten tamp i land. Da vi kjøpte båten fikk vi med et anker (bilde nederst). Dette har vi frem til i dag brukt sammen med ca 10 meter kjetting og det har forsåvidt fungert greit. Men tror kanskje det finnes bedre egnede anker på markedet? Har ikke tenkt å bruke en formue på nytt anker, så kost/nytte vil for oss være viktig. Noen som har tips til anker man har gode erfaringer med? Link to post
hanto1 Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 Med Kost/ nytte så er vel et brukt originalt Bruce anker det beste. Betalte 350 kr for mitt 15 kg. Holder som bare det, du greier deg sikkert fint med 10 kg. Rocna er vel regnet som det beste, men det koster jo 3-5000 nytt. Link to post
Arneha113 Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 Har brukt Bruce kopi / m-anker på 2 båter og veldig fornøyd med det. Hadde biltema sitt (varmgalvanisert ploganker) på forrige båten og funket bra både på stein og i sølebunn. 7,5 kg skal holde opp til 25 fot/2 tonn. Link to post
Grønnskollingen Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 Finner du en orginal Bruce på Finn funker det knall på en mindre båt. 7,5 kilo er helt allright så lenge du ikke legger deg til på værutsatte steder. Hvis du har hatt stueplass til Danforth-ankeret ditt er det mulig du får plass til et 10-kilos Bruce også. Tynge anker enn det blir fort baksete å håndtere og stue. Dævelskapen skal jo opp fra bunnen også.. (Jeg spår at om to innlegg vil folk foreslå 25 kilos Rocna med 50m kjetting til båten din - fordi det har de på sin båt... ) Link to post
El barco de Sol Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 Var aldri helt trygg før jeg kjøpte Rockna. Koster litt,men det er ikke noe du bytter ut. Link to post
hanto1 Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 Et betimelig spørsmål er også hvor man normalt ankrer opp. For min del er det i skjermet farvann og ikke på Doggerbank, Sydpolen eller Kapp Horn. Om mitt Bruce anker mot formodning skulle slippe i en lun bukt så spiller det liten rolle. Link to post
shipahoy Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 (redigert) Vinner på kost/nytte er originalt 7.5 kg Bruce til 100 kr. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=259840343. En 10 kg kopi fra Biltema fungere også greit nok. Jeg ville kjøpt et 10 kg Rocna til 4190 kr. https://www.watski.no/rocna-anker-galvanisert-11Mlc Hvor stort anker har du i dag? Jeg synes opp til 10 kg anker + 5 m kjetting går greit å dra for hånd. Redigert 17.Juni.2022 av shipahoy (see edit history) Link to post
Renzir Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 shipahoy skrev 40 minutter siden: Vinner på kost/nytte er originalt 7.5 kg Bruce til 100 kr. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=259840343. En 10 kg kopi fra Biltema fungere også greit nok. Jeg ville kjøpt et 10 kg Rocna til 4190 kr. https://www.watski.no/rocna-anker-galvanisert-11Mlc Hvor stort anker har du i dag? Jeg synes opp til 10 kg anker + 5 m kjetting går greit å dra for hånd. Enig i at 10kg rocna og noen meter kjetting ville blitt bra. Har Bruce og Vulcan på min båt. Vulcan virker å sette seg fast fortere og sitte bedre fast. Men beste tipset er Finn.no. Kjøp ett anker for noen hundrelapper på ca 10-15kg. Mange som vil ha Rocna/Vulcan eller lignende og selger det gamle. Test det og selg det hvis ikke du er fornøyd. Link to post
Komodo Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 Lykken er selvsagt å eie et Rocna Man skal ikke undervurdere følelsen av det å eie et slikt anker, selv om man selvsagt klarer seg med et Bruce Til din båt hadde jeg gått for et 10kg Bruce. Holder sikkert med 7,5kg også, men jeg hadde kjøpt 10. Har 7,5kg Brucekopi på jolla, det fungerer greit. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grønnskollingen Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 Rocna selv angir at deres størrelsesguide er konservativ og tar utgangspunkt i 50knop vind. Etter produsentens egen anbefaling passer en Rocna 10 kilo til en båt som er 30 fot og 5 tonn…. Trådstarters båt er 24 fot og veier under to tonn. Har Rocna selv. Er fornøyd. Ville likevel ikke anbefalt ankeret utifra hva TS spør om. Link to post
Bjørkski Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 Anker og ankring er religion :-) Min erfaring er at lengden på kjetting du har ute er vel så viktig som type anker, eller kan kompensere for et ellers bedre anker. Bruce eller Delta på 7.5 kg med så lang kjetting du orker vil fungere. Har du feks. 30-40m kjetting bruk alt hvis du har plass omkrig deg. Kjettingen gjør ikke nytte for seg i ankerkassen ;-) Link to post
Anonym Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 Selv har jeg hatt god erfaring med Bruce i mange år. På en 31-foter på 3,3 tonn brukte jeg Bruce-kopi på 15kg, det fungerte svært bra. På båten jeg har nå, en motorbåt på 24 fot og kanskje 1500kg eller noe bruker jeg en 10kg Bruce-kopi. Jeg har også en på 7,5. Jeg bruker ca 8 meter kjetting på nåværende oppsett, i tillegg har jeg 50 meter blytau. Føler meg ganske trygg på at båten vil bli liggende under de fleste forhold. Er det for drøye forhold vil jeg senke ned en 7,5kg Bruce-kopi som daumann på blytauet. Holder ikke det har jeg nok andre problemer også. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn