Jump to content

Kobling av inverter inn på eksisterende landstrømanlegg med vendebryter

vikzz

Recommended Posts

Hei,

I båten har jeg eksisterende landstrømanlegg som går rett på landstrømterminal med jordfeilbryter og 16A-sikring. Videre går kabelen fra terminalen i en Y-kobling hvor den ene forgreningen går til diverse stikk i bysse, bad, salong til små forbrukere, og den andre forgreningen går til motorrom med frostvakt, vv-bereder og batterilader.

Har nå installert 280 Ah LiFePo4-bank (4 x 3,2V EVE celler med Daly BMS) og kjøpt inn en 1500 W ren sinus inverter samt en Sterling SCS 16A manuell vender.

Jeg har ingen generator ombord.

Jeg ønsker å la inverteren kunne gi strøm til den ene forgreningen med diverse småstikk når jeg er i sjøen.

Er det da så enkelt som å koble inverter inn på den manuelle venderen før landstrømterminalen, sammen med landstrøm, og deretter koble de to forgreningene etter terminalen innom en 220V lysbryter med to knapper, slik at jeg kan skru av forgreningen med vv-bereder, batterilader og frostvakt, når inverteren går? 

vikzz skrev 1 time siden:

Har sett denne tegningen før, men forstår den ikke helt. Kan du forklare nærmere tilpasset mitt scenario? Eventuelt kommentar til min plan?

Når han tar spenning fra 12V, så har han 220V til stikkontakt på bad og salong. Når han kobler inn landstrøm, så slår kontaktoren over og kobler ut inverteren og gir spenning til stikk i maskin og til varmtvannsbereder.

bellen skrev 44 minutter siden:

Når han tar spenning fra 12V, så har han 220V til stikkontakt på bad og salong. Når han kobler inn landstrøm, så slår kontaktoren over og kobler ut inverteren og gir spenning til stikk i maskin og til varmtvannsbereder.

Skjønner. Så hva behøver man for å koble opp dette? Er det lettere, gitt mitt scenario? 

alidal skrev for 8 timer siden:

En kontaktor 230 volt, 16 Amp med 2 normalt åpen og 2 normalt lukkede kontakter..

Slik som denne?

Så hvis jeg forstår det rett, kobler jeg strømmen fra inverter inn på kontaktor. Så kobler jeg inn kretsen som går til salong/bysse/bad på kontaktor. Dette er etter terminal. Vv/frostvakt/lader er koblet inn etter terminal utenom kontaktor. 

Da slipper jeg jo å borre hull i mahognyen til brytere, og det vil gå automatisk, så det er jo en god løsning!

Redigert av vikzz (see edit history)
alidal skrev 58 minutter siden:

Hvis du kobler det som vist på tegningen jeg la ut så blir det korrekt...

Må ha 2 normalt åpen og 2 normalt lukket..

Dette går bra, forutsatt at kontaktoren er av typen "break before make". Hvis ikke, vil du få en sammenkobling av land og inverter, hvilket ikke blir vellykket.

Dreamer skrev On 20.6.2022 at 13.44:

Du kan måle - eller se - at alle fire kontaktene aldri ligger inne samtidig. De to som ligger inne SKAL bryte FØR de to andre danner kontakt. Dette gjelder både inn- og utslag.

Det er vel ikke så lett å hverken se eller måle dette på en slik kontaktor uten avansert utstyr, men i spec arket står det ‘non-overlap time 1.5 ms’ så vidt jeg kan se. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...