Jump to content

Er det forskjell på ulike fett typer for pakkbokser? (Lekker litt i min)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Har fettsmurt pakkboks. I forbindelse med bytte av motor i fjor så kom jeg til pakkboksen bedre og sjekket den litt. Men demonterte ikke selve pakkboksoppsettet. Tok kun av skrulokket, gravde ut så mye av det gamle fettet jeg kunne og erstattet det med vannfast marinefett. 

 

I forbindelse med at motor var ute, og det å løsne aksling så skled jeg ut propellaksel litt. Kanskje 10 cm. 

 

Ved montering så er aksling på samme sted så langt jeg husker å ha målt, og nå er det rødt vannfast fett I smørekoppen. 

 

Har forstått at man skal stramme denne bare litt, og prøvde meg litt frem i fjor. Men uansett hva jeg gjorde så lakk det litt. Kanskje 20 dråper i minuttet eller så. I alle fall mer enn det skal. 

 

Kan det være fettet som er av annen og evt feil type? 

 

Kan det være et slipt spor i akslingen som nå har flyttet seg noen mm, selv om den egentlig ikke skal ha gjort det? 

 

Hvilke fett bør jeg evt prøve? Var gammelt type fett fra før. Type brunt. Har ingen betegnelse på det.

 

20220619_140027.jpg.b6635ff5f62e53f9c5d11ce43fb20b50.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Kan legge til at det virker som om det rød har lavere "smelte temperatur " enn det brune. Slikt kan vel påvirkes der en roterende aksling sikkert skaper litt temperatur?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hva slags pakkboks er det du har? Er den med talgpakning skal den jo dryppe litt. Vi har fettsmurt pakkboks med to simmerringer og den skal ikke lekke i det hele tatt, simmerringene skal ta seg av tettingen og fettet skal smøre simmerringene. Men dette vet du vel.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Som @Lars H. sier så er det kun pakkbokser med talgpakning som skal lekke og normalt snakker en om et par dråper pr minutt. Har du talgpakning så er der en stor mutter rundt akslingen som du kan prøve å teite LITT. Med talgpakning skal fettkoppen teites opp daglig men det skal ikke være mer enn rundt et tørn, med andre pakkbokser skal fettkoppen bare dras til et halvt tørn eller så en gang eller 2 i året. Større avvik fra dette tyder på at det er på tide å pakke om...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det blir en bratt lærekurve :-) Du har en forhistorisk pakkboks med talg- (teflon, karbon)reim for tetting. Vannet skal smøre/kjøle denne remmen. Hvis du googler på Chesterton, vil jeg anta at du finner informasjon og instruksjonsvideoer. Som SveinHa skriver, et par drypp i minuttet er sunt. Ikke noe drypp, sakene brenner.

Link to post

@Hulda, akkurat :-)

 

så... Skal denne på noe vis strammes hvis den lekker mer enn 2-5 dråper i minuttet?

 

eller er lekkasje på 20 dråper per minutt et tegn på ny talgreim (= umulig å få tak i?) eller bytte av pakkboks (hurra, innmari trangt inni der).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hvis det er noe å stramme på, gjør det. Men som sagt, ikke for mye. Noe av det som er dumt, er at etter hvert så vil talgreima slite spor i akslingen. Sjekk med Chesterton. Det er sikkert flere maskinforretninger som har slike remmer. Et antall forskjellige dimensjoner. Kan være utfordrende å få ut det gamle for så å legge inn nytt.

Link to post
Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

Skal denne på noe vis strammes hvis den lekker mer enn 2-5 dråper i minuttet?

Ville ikke strammet hvis den ikke lekker mer enn det.

 

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

eller er lekkasje på 20 dråper per minutt

Da ville jeg strammet litt. 

 

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

et tegn på ny talgreim

Nei, kun stramme

 

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

(= umulig å få tak i?)

Nei, ikke umulig å få tak i talgpakning. Kjøpes på rull som lisse. Mange tråder her inne om hvordan man bytter lisser, og gode videoer på tuben.

 

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

eller bytte av pakkboks

Nei, ingen grunn til å bytte pakkboks.

Link to post

Topp, og takk!

 

Hvis noen husker en YT video eller linl til en forklarende tråd her inne så gjerne post den.

 

Båten bør vel stå på land for å bytte denne regner jeg med...?

 

Det er to stk sekskanter innenfor hverandre. Må jeg ha mothold på den ene og stramme den andre? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

Hvis noen husker en YT video eller linl til en forklarende tråd her inne så gjerne post den.

Drøssevis av videoer på dette, her er to. Du klarer sikkert å søke opp flere selv :wink:

 

https://www.youtube.com/watch?v=NkzStf_91fs

 

https://www.youtube.com/watch?v=RcK6v2zaJtg

 

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

Båten bør vel stå på land for å bytte denne regner jeg med...?

JA

Link to post

Takk @Komodo. Da lurer jeg på hvordan i alle dager jeg skal komme til den innerste "mutteren". Burde hatt et vinkeljern. Trangt nok uten motoren i båten, og med er det ... eh.. ..mer trangt. :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ser ut som du fortsatt har veldig mye å stramme på talgpakningene på denne. Jeg tipper kontramutteren ikke sitter så ekstremt fast, så jeg tror du skal klare å løsne den ved å ha en nøkkel på skrå innover mot mutteren og løsne. Så tørner du den store ytterste mutteren for hand til du kjenner mer motstand. Ta en ny prøvetur og sjekk om det fortsatt lekker. Lekker det for mye enda, så strammer du litt til. Har det sluttet helt å lekke, så slakker du pittelitt.

Link to post

@bellen, takk. Planen var å teste i kveld. Men... Jeg har en veldig stor polygrip tang som burde klare vinkelen og ha rett åpning. Og jeg mener jeg har en fastnøkkel som skal passe også, men jeg mener å huske at den var for stor i selve godset. Uansett, jeg finner ingen av dem nå. Lurer på hvor i alle dager jeg har klart å legge dem. Det er slike tenger jeg trenger en gang hvert 3. år eller noe slikt, og nå har jeg altså klart å legge dem på et "lurt" sted. :giggle:

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

@index, jeg ble anbefalt dette. Og det står på forpakningen at den er til propellakslinger etc. Tror det er EP-2, for det var det jeg spesifikt så etter da jeg kjøpte den. Må sjekke en gang til for å være sikker.

Jeg har ingenting å bytte tilbake til. Må kjøpe noe :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Interessant dette her. Jeg kjøpte den andre fett-typen på Maritim, og jeg spurte spesifikt etter EP-2 som jeg husker at jeg ble anbefalt her inne. Fikk da den røde fett-typen. Ser ut som de nå har byttet farge på etiketten.

 

Tar imot tipset og erfaringen din @Bitteliten :cheers:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...