Jump to content

Mottok AIS-MOB nødmelding i dag


Blouberg

Recommended Posts

Fikk opp AIS-MOB nødmelding i dag. Kort til etterpå ble signalet borte, så jeg håper og tror det var en utilsiktet aktivering av MOB sender.

Prøvde å lokalisere signalet på plotteren, men det fikk jeg ikke til. Jeg trodde ved å gå inn på alarmen på plotter ville posisjonen komme opp. Mulig det var fingertrøbbel fra meg.  Noen med erfaring fra slike enheter som kan ha en forklaring på at posisjonen ikke kom opp?

AIS mottakeren er en Garmin 215i som er koblet opp mot en Garmin 7410 plotter 

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev 16 minutter siden:

men ved posisjonsmeldinger over VHF-DSC(k70), så vil det på lowrance-plottere (hds gen2), opprettes et waypoint med posisjonen.

Mener det er det samme på Garmin, men mulig det er annerledes med AIS-MOB?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

KDB skrev 37 minutter siden:

Kan det ha vært en Ais Sart melding du såg. Større skip har ofte Ais Sart som typisk testes en gang i måneden. Melding kommer da opp på Ais og forsvinner kjapt, du må være i nærheten.

Sikkert mulig det.

Har jo MMSI nummeret i meldingen, starter på 9, mulig dette er prefiks for AIS_MOB?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...