Blouberg Startet 19.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2022 Fikk opp AIS-MOB nødmelding i dag. Kort til etterpå ble signalet borte, så jeg håper og tror det var en utilsiktet aktivering av MOB sender. Prøvde å lokalisere signalet på plotteren, men det fikk jeg ikke til. Jeg trodde ved å gå inn på alarmen på plotter ville posisjonen komme opp. Mulig det var fingertrøbbel fra meg. Noen med erfaring fra slike enheter som kan ha en forklaring på at posisjonen ikke kom opp? AIS mottakeren er en Garmin 215i som er koblet opp mot en Garmin 7410 plotter Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
chrisrik Svart 19.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2022 Ikke direkte på ais-mob, men ved posisjonsmeldinger over VHF-DSC(k70), så vil det på lowrance-plottere (hds gen2), opprettes et waypoint med posisjonen. Om dette er bare er svar på Location Request, eller nødmeldinger. Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Blouberg Svart 19.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2022 chrisrik skrev 16 minutter siden: men ved posisjonsmeldinger over VHF-DSC(k70), så vil det på lowrance-plottere (hds gen2), opprettes et waypoint med posisjonen. Mener det er det samme på Garmin, men mulig det er annerledes med AIS-MOB? Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
chrisrik Svart 19.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2022 Blouberg skrev 6 minutter siden: Mener det er det samme på Garmin, men mulig det er annerledes med AIS-MOB? Usikker. Hadde vært interessant å vite. Men vil tro det enten kommer som et wapoint eller ais-mål. Forhåpentligvis waypoint, da vil man få det i oversikten. Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Blouberg Svart 19.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2022 chrisrik skrev 35 minutter siden: Usikker. Hadde vært interessant å vite. Enig, får jo litt "puls" når det tikker inn nødmelding (: Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
KDB Svart 19.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2022 Kan det ha vært en Ais Sart melding du såg. Større skip har ofte Ais Sart som typisk testes en gang i måneden. Melding kommer da opp på Ais og forsvinner kjapt, du må være i nærheten. Link to post
Blouberg Svart 19.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2022 KDB skrev 37 minutter siden: Kan det ha vært en Ais Sart melding du såg. Større skip har ofte Ais Sart som typisk testes en gang i måneden. Melding kommer da opp på Ais og forsvinner kjapt, du må være i nærheten. Sikkert mulig det. Har jo MMSI nummeret i meldingen, starter på 9, mulig dette er prefiks for AIS_MOB? Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
KDB Svart 19.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2022 Ais Sart starter på 9 serienummer. Link to post
Blouberg Svart 19.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2022 KDB skrev 1 minutt siden: Ais Sart starter på 9 serienummer. Flott, da kan vel dette anses som løst (: Takk! Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn