Jump to content

Uerfaren gjeng på seiltur i Hellas, er det trygt?


Bølgen1234

Recommended Posts

Hei,

 

Vi er en vennegjeng på 10 personer i slutten av 20-årene som har leid en 42 fots katamaran i Hellas i en uke i juli. Vi skal starte og avslutte turen i Athen. Båten har også motor. Vi har forsikring og vi har leid båten gjennom en norsk utleier. 
 

Jeg er litt redd for denne turen. Da jeg sa ja trodde jeg vi skulle ha mannskap, men det viste seg at noen i gruppa var sterkt imot dette og ønsket å seile selv. Derfor har vi ikke mannskap.
 

Problemet er at ingen har noe særlig erfaring hverken med seiling eller store båter. To i gruppen tok båtførerprøven nå nylig, men de har som sagt ikke noe særlig erfaring med båt. 
 

Vi har ingen planer om å seile hverken langt eller mye på denne turen, men jeg lurer på om dere med erfaring tror at dette i det hele tatt kan gå bra? Tror dere dette er trygt, eller er det naivt og dumdristig av oss å ta denne turen når vi har så lite erfaring? Hvilke problemer og farer kan oppstå? Hva bør vi forberede oss på? Og er det vanskelig å legge en så stor båt til i havner for uerfarne båtfolk?
 

Jeg lurer også på om vi kan (og bør?) bestille havneplasser i Hellas? Er det noen her som vet hvordan vi kan gjøre dette eventuelt? Dersom noe skulle skjære seg, hvem kontakter man når man er i Hellas? Finnes det et nødnummer eller en redningsskøyte man kan kontakte for å få hjelp ute på sjøen?
 

Link to post
Share on other sites

Har vært på seiltur flere ganger i Hellas og har egen båt i Kroatia.

Det er endel hendelser å se der det ser ut for at mannskap ikke har den helt store forståelsen av håndtering av båten.

Det er vanlig med dager der den nordlige meltimen/boraen er kraftig. Det medfører utfordrene manøvere for å legge til .

Trening gjør mester og vi ser mange som er flinke og øver seg og mannskapet.

Veldig lurt dette sånn at en fersk «dekksgutt» vet hva han skal gjøre med tau og fendere.

VELDIG viktig med værmelding og begrense seg deretter.

Forholdene kan forandre seg fort.

Sørg for god ekstra forsikring (forsikre egendel ved skade)da selv små skader kan medføre store kostnader.

Håper dere får en flott og problemfri tur !

 

 

 

Redigert av maija27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres akkurat ut som vår første tur til Hellas 😊 Gikk bra det, med en bratt læringskurve skal sies. Vi havnet i et par «leie» situasjoner som vi lærte mye av, erfaringer som jeg har med meg den dag i dag. 
 

Dere blir ikke alene med å ikke ha erfaring det nede. Mye rart som skjer i de havnene der. Poenget mitt er at det som oftest er båtene som er utsatt, og ikke er fare for liv og helse så lenge været et bra. 
 

Mitt beste tips vil være å sjekke værmelding på egenhånd. Flere ganger om dagen på https://www.meteo.gr/sailingmaps-en.cfm og ikke gå ut i noe over beaufort 4. 

Link to post
Share on other sites

Får dere til Navigeringen, så dere slipper å gå på grunn ? katamaraner er jo ikke så dype, men det er noen harde grunner oppunder land.

Seilingen er jo frivillig, men i moderate vindforhold er det nok overkommelig med ett minimum av teori tilstede.

 

Greske havner er travle, overfylte, og tilogmed ferjene bruker ofte anker for å legge til, så å beherske en 42 foter katamaran inn ut av havn med anker og trang plass tror jeg fort blir største utfordringen. Det hadde jeg gruet meg til hvertfall.

 

PS : Ikke vært på seiltur i området selv, men var på Egina for ett par uker siden og oppholdt oss i noen av havnene når det kom og gikk båter. Mye fint sjømannskap å se, men tror det er fort gjort å kløne det til . Legge eget anker over andre feks, eller at andre legger over ditt. 

Forstod det som at det ikke var vanlig/mulig å bestille plass, men at man kan benytte VHF mot havna og sjekke forholdene før man går inn.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ja du, det er mye som kan gå galt, men det går som regel bra. Dere er nok ikke de eneste uten erfaring, vi har allerede sett mange her nede som antagelig aldri har vært i båt. Helt utrolig at det er mulig å leie såpass kostbart utstyr uten noe praktisk erfaring. 
 

Men det er jo spennende og med sunn fornuft samt hjelp fra andre båtfolk så går det fint. Seilere har en tendens til å ville hjelpe hverandre.

Jeg vil sterkt anbefale dere følgende:

 

1.  Sakte fart i havn når dere skal legge til.
Blåser det så mye at dere må ha ha fart for å komme inn så legg dere på svai så lenge. Fart = stor skade om dere treffer noe.

 

2. Bakk ankret skikkelig inn slik at det sitter godt på svai. 
Dykk helst ned å sjekk etterpå. Det er utrolig hvor mye vind et godt ankerfeste tåler.

 

3. Ta ned seil i god tid før havn/ankerplass. 

Seil ikke inn blant ankrede båter.
 

4. Bruk svømmevest når dere seiler og er ute på dekk.

Ja det er varmt, men det tar tid å snu skuta om noen skulle falle overbord. Dere har ingen å miste.

 

5. Lag alltid en plan B.

Middelhavet er ganske fullt og et alternativ i nærheten er alltid greit å ha undersøkt på forhånd. 


Last ned appen Navily der får dere god oversikt over ankerplasser og havner samt kan booke endel havner. Ytterligere detaljert info om plassene finner dere på https://www.noforeignland.com


Da er det bare å ha det gøy og nyte turen! 
(håper at båteier går i kirken hver søndag) :giggle:

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 1 time siden:

 

1.  Sakte fart i havn når dere skal legge til.

2. Bakk ankret skikkelig inn slik at det sitter godt på svai. 

3. Ta ned seil i god tid før havn/ankerplass. 

4. Bruk svømmevest når dere seiler og er ute på dekk.

5. Lag alltid en plan B.

 

Helt enig i tipsene over. Følg med på værutvikling og vind! (Wind app er gratis og bra).

 

Ville jo absolutt anbefale en/to dags teambuilding med nybegynnerkurs seiling sammen først her hjemme. Google "nybegynnerkurs seiling" så kommer masse opp. Billig og meget bra. Nybegynnerkurset fokuserer på sikkerhet i båt, ankring, sjekk før avgang, håndtering under motor, osv og ikke bare seiledelen. Turen blir mye hyggeligere når man får litt ro og tillitt til egne evner...

 

Håndtere en 42 fots båt uten erfaring, er jo krevende (også i havn) selv under de beste forutsetninger og værtyper. 

Redigert av VonSchnellfahrer
Utdype innhold nybegynnerkurs seiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En katamaran med 2 motorer er jo ganske så manøvrerbar, og sammen med en mann på hvert hjørne med en fender klar vil det nok gå bra👍 Vær obs på at det er mye bruk av eget anker i Hellas, legg ut mye kjetting og prøve å sikte retning til andre båter sin kjetting for å prøve å ikke lage kjettingspaghetti.

Prøv og velge havner som ligger litt i le for å redusere stress.

Ankring på svai utenfor havnen og jolle i land er og en god måte å forenkle prosessen.

Link to post
Share on other sites

Har dere noen erfaring med å jobbe sammen som et team? Jeg tenker det viktigste er å bli enige om hvem som skal inneha forskjellige roller. En må være kaptein og det er kapteinen som bestemmer.

Andre roller kan f.eks. være styrmenn, navigatør og kokker. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt i Hellas i 15 år, og vil på det sterkeste anbefale at dere leier en skipper. Det blir en mye bedre ferie, og skipperen kjenner triksene m.h.t. plass i havner, og fine plasser å ligge på svai. Jeg vet ikke hvilken type avtale dere har, men eventuelt depositum forsvinner fort hvis dere skader båten. Skader dere andre båter eller enda værre personskader kan det bli alvorlige konsekvenser. 

Det kan blåse mye til tider, også plutselig sterk vind på natten, det er gjerne trangt og fullt i mange havner. det er ike noe offiselt system for å bestille havneplass, men en lokal charterskipper har gjerne et nettverk av fiksere de kan ringe. Dere må i de aller fleste tilfeller ligge med eget anker. Nød meldes på VHF og en av dere må ha VHF- sertifikat. 
Hvis dere likevel velger å seile uten skipper bør dere droppe Cykladene og heller seile på Pelloppones og Saroniske øyer. Fordelen er mindre vind (selv om det også der kan blåse storm) men ulempen er at det er mange båter der. Å ligge på svai og bruke jolla til land er en god strategi, men legg dere da ikke for tett på andre båter, ungå å krysse andres kjetting. Slipp ut ankeret og legg ut mye kjetting ved å bakke med vinden.  Kjør ankeret godt inn i bunnen til slutt så det sitter godt, det skal kunne tåle at dere gir mye gass bakover uten ankeret slipper. Del ut tidsrom for ankervakt om det blåser. Noen som kan håndtere båten må også holde seg edru.   Kjøp Rod Hekells Greek waters pilot og studer den på forhånd og plukk ut gode plasser for å ligge på svai. Epidavros, NW for Poros by, Dokos, Ermiomi, Porto Heli og Koilada er noen tips.

Link to post
Share on other sites

Navigeringen er lett. Som oftest dypt helt inn til land. 
 

Manøvrering og oppankring i havn blir den største utfordringen.

 

Kan bli veldig varmt. Håper båten har bimini, drikk vann, bad ofte og bruk solkrem(ihvertfall i starten). 
 

De trangeste havnene er som regel de dyreste. Ligger nå i Oropos. Lite turister, gode spisesteder, og havna er gratis, med god plass, og halve prisen for mer mat i forhold til Aeigina f.eks. Igår betalte vi 55 Euro for plass i Olympia Marina, og vi valgte å ikke betale for strøm.

 

Jeg tror dere klarer dere bra, hvis flere av dere har håndtert båt før. Behold hvilepulsen, og ikke begynn å overdøve hverandre. Nyt heller utsikten fra akterdekket, når Russiske Skippere med leiebåt, og kjøpt sertifikat, underholder hele havna! Da går det på 3-4 forskjellige muntlige språk, samt internasjonalt kroppsspråk med mye veiving med armer og ben.Dere kan jo trene litt utpå, og begynne med å ligge på svai.
 

Å gå ut fra havn er som regel helt uproblematisk.

 

God Tur!

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 20 timer siden:

Last ned appen Navily der får dere god oversikt over ankerplasser og havner samt kan booke endel havner. Ytterligere detaljert info om plassene finner dere på https://www.noforeignland.com

 


Kan du nevne noen eksempler på havner man kan booke med Navily i dette området, og har du egen erfaring med at dette fungerer? 
 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 3 timer siden:

Kan du nevne noen eksempler på havner man kan booke med Navily i dette området, og har du egen erfaring med at dette fungerer? 

Vi har ikke seilt i dette området av Hellas enda, men vi har brukt appen mye i Frankrike, Italia og har flere ganger blitt oppringt av Navily hvor de har fulgt opp bookingen om det har vært spørsmål. 
 

Nå er det, som du har oppdaget, ikke mange havner som har direkte booking (hvor du ser prisen for din båt) i dette området. Men jeg ser at f.eks. Olympic Marine har dette.
 

Men i mange andre havner er det lagt inn kontaktinformasjon hvor det er enkelt å ta kontakt via appen. I tillegg er det ofte oppført VHF kanal, så nyttig er den.
 

Det finnes en app til som heter Sammyacht, den har jeg ikke nevnt siden vi bare har brukt denne et par ganger her vi er.

 

Nå er det ikke kun booking av havner som er tingen med Navily, det finnes veldig mye informasjon om ankring og lokale regler som brukere har lagt inn. Vi og veldig mange andre mener appen er absolut nyttig.
 

40212124-0762-4E8F-BC21-AB072F169E85.jpeg.fa2e41053a3faf8b4e15e63227904d9c.jpeg
Massevis med info tilgjengelig.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja der er mye info tilgjengelig, men kanskje litt ymse kvalitet. Det er jo basert på at folk skriver sine innlegg og kan ikke måle seg med en pilot book.  Det er mulig man kan booke i Olympus, men det er en marina som er smekk full så jeg tviler. Sikkert mulig andre store marinaer men det er nok ikke mulig å booke noe for havnene på øyene eller Pelloponnes som vil være aktuelle for ferieseilas fra Athen

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...