Jump to content

Velge merke 9.9/20 hk til Buster XSR


Saltværing

Recommended Posts

Har en Buster xsr -05 mod med Mercury Viking 10 hk -05 modell og skal bytte til ny motor. Vil ha en 9.9 som kan oppjusteres til 20 (lang stamme, el.start og fjernkontroll), og lurer på hva man skal velge (har lite erfaring med de nye motorene pr i dag). Hva anbefaler folk å gå for her?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke merket spiller så stor rolle angående påhengere i dag, de fleste kjente merkene har bra kvalitet.

Viktigere er kanskje tilgang  til service/ deler i nærheten.

De tunge 9,9/10 hesterne til som for eksempel, Yamaha, Suzuki, Mercury og Tohatsu, (som også lager de mindre Mercuryene) kan gjøres om til 20 hk.

Jeg byttet akkurat ut en nesten ny Lett 9,9 Mercury, som ikke kunne oppgraderes, med en ny 9,9 Suzuki, som er enkel i bruk, har enkel tiltfunksjon og bruker lite bensin.

 

Link to post
Share on other sites

Haill skrev for 12 timer siden:

de fleste kjente merkene har bra kvalitet.

Viktigere er kanskje tilgang  til service/ deler i nærheten.

 

Jeg tenker det samme ang. dagens motorer - kjøp fra den beste forhandleren i nærheten 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Haill skrev for 21 timer siden:

Tror ikke merket spiller så stor rolle angående påhengere i dag, de fleste kjente merkene har bra kvalitet.

Viktigere er kanskje tilgang  til service/ deler i nærheten.

Sånn tenkte jeg også tidligere i år da jeg skulle kjøpe ny motor. Service tar jeg riktignok selv, og min erfaring fra Suzuki og Yamaha er at det er svært sjelden noe ryker så man trenger deler.

 

Jeg skulle ha en 6 hk med lang stamme. Suzuki var det ikke lett å få tak i, så da stod det mellom Yamaha og Mercury. Mercury var ørlitegrann kortere å kjøre for å kjøpe, og ca 2000 kr billigere. Begge regnet jeg som kurante merker, hvor jeg hadde mest tiltro til (og erfaring med) Yamaha, men siden jeg antok alle nye motorer av anerkjente merker var greie kjøp så var det jo fristende å velge den som koster 2000 kr mindre enn komkurrenten.

 

Mercury ble kjøpt inn og første dagen jeg brukte den så røyk en strammeskrue og det var en voldsom slark i innfestninga til stammen (som da også var årsaken til at strammeskrua røyk). Litt over 2 uker tok det forhandler å skaffe deler og så nesten ei uke til så ble det ca 3 uker fra den røyk til den var reparert.

 

Reparert er forresten kanskje å ta i litt, for strammeskrua var byttet, mens slarken var like ille, og da vil jo strammeskrua ryke igjen. Men nå holdt den faktisk 2 dagers bruk før den røyk. Så da var det å levere inn på nytt, men nå fikk jeg heldigvis reklamasjon på motoren så jeg fikk levert den inn, for det blir jo håpløst om man skal drive på og transportere motoren 600 km for hver gang man skal ha fungerende motor ei helg (og bare ha motoren tilgjengelig maks annenhver hyttetur da jeg kun passerer forhandler i åpningstida på vei til hytta).

 

Da reklamasjonen på Mercury var i orden bestilte jeg en splitter ny Yamaha som jeg hentet med båt litt senere og den har fungert helt fint og alt er som det skal. Yamaha-en starter også lett på første draget (slik man forventer at en ny motor skal gjøre), mens jeg på Mercury enkelte ganger måtte dra veldig mange ganger i snora før jeg fikk start. Og Yamaha-en har aldri stoppet, mens Mercury hadde 5-6 stopp iløpet av den tiden jeg brukte den (påskeferien pluss ei langhelg).

 

Så nå tenker jeg ikke lenger at det er likegyldig hvilket merke jeg velger blant de store velkjente produsentene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...