Jump to content

Fridykke etter taskekrabber


Erik

Recommended Posts

Jeg har funnet og prøvd meg på noen få nedgravde taskekrabber når jeg har holdt på med fridykking denne sesongen, men jeg synes de er vanskelige å få fatt på. 

Får liksom ikke fingrene inn under dem, må liksom grave, og kaver litt, og går da tom for luft før jeg får dem løs.

Er også redd for å bli kløpet i prosessen.

Tar jo krabbe med fingrene når vi lyser, og når vi renser teiner, men tenker at ett kraftig klyp på 5-10 meters dyp kanskje påvirker evnen til å ta vare på luftreservene i lungene på en farlig måte ?  At man ufrivillig gulper i seg sjøvann eller slipper ut luften..?

Samtidig ser jeg jo masse video på youtube der de plukker krabber, og der ser det ut for at det bare er å ta dem i siden av kloa og løfte dem løs .

 

Er det bare en teknikk man må lære  dette, eller er det en reell fare for å bli 'bitt' ?

 

Finnes det evt noen enkle verktøy man kan bruke for å vippe dem frem og holde dem passive til man kommer opp ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Liten respons her, så jeg prøvde på Fridykker gruppen på Face book. Der var responsen formidabel, så jeg kopierer min egen  oppsummering/konklusjon derfra hvis noen leser dette og lurer på det samme (er tross alt noen ti talls som har lest her).

Mange gode forslag og kommentarer her. Tusen takk.
Tror det første jeg prøver på er å finne meg en passe pinne til å ha med i fangstposen, og prøve å vippe dem opp med det, fra siden. Kombinert med å få de på rygg og holde dem opp ned, og se hvordan det blir. Resten er vel en trenings sak, mentalt like mye som praktisk kanskje 🙂 God sommer og skitt fiske...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Hvilken gruppe på Facebook er det du referrerer til @Erik?

Vet ikke om det er innenfor å reklamere for konkrete forum/grupper i dette forum, men jeg er med i flere fridykker grupper på Facebook, og det er både bra aktivitet og tone der. Søk på fridykker på Facebook så får du dem opp.  Evt send meg en internmelding så kan du få det mer konkret der (må sjekke hvilken det faktisk var også i så fall).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Burde ikke være noe problem å dele en gruppe som ikke konkurrerer med Baatplassen om tema. 

 

Sender PM. Jeg har stort sett funnet grupper som er veldig lokale, eller kjøp/ salg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Erik skrev On 22.6.2022 at 14.40:

 

 

Finnes det evt noen enkle verktøy man kan bruke for å vippe dem frem og holde dem passive til man kommer opp ?

 

Fridykker ikke, men fisker en del krabber. Syns det er suveren mat, men er kronisk redd for å håndtere dem:rolleyes:, så her i huset brukes konsekvent grillklype ved håndtering av levende krabber. Funker helt suverent.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Erik skrev On 22.6.2022 at 14.40:

Jeg har funnet og prøvd meg på noen få nedgravde taskekrabber når jeg har holdt på med fridykking denne sesongen, men jeg synes de er vanskelige å få fatt på. 

Får liksom ikke fingrene inn under dem, må liksom grave, og kaver litt, og går da tom for luft før jeg får dem løs.

 

Jeg pleier ikke å fridykke etter krabber, men har tatt mye gjennom mange år med scuba. De som ligger nedgravd synes jeg ikke er vanskelige, verre med de som sitter under steiner eller i fjellklover.

 

Du stilker bare hånda ned i sanda bak krabba, og tar tak under og over skallet. Da får de ikke kløpet deg. 

 

Hvis du har behov for et verktøy for å vippe opp krabbene kan du prøve med en rett bergkile, ikke en vinklet altså. Jeg har ofte med en slik kile når jeg plukker krabbe. Bruker den til å avlive krabba. Knekker av klørne, og legger resten igjen til småfisken. Bruker den metoden de stedene jeg vet at det sjeldent er mat i krabbene. Kilen binder jeg i et kort tau med en karabinkrok i den andre enden, og fester karabinkroken i en D-ring.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ta på neopren hansker på 5mm eller mer så går det kjempefint. Blitt kløpet noen ganger når jeg stikker hånden inn i bergsprekker for å trekke ut krabber men aldri noe problem. De fleste krabbene får ikke skikkelig grep på grunn av tykkelsen på hanskene. De som får tak sklir du lett av fingeren slik at de bare blir hengende i neopren ved siden av fingeren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...