Jump to content

Mercury Viking 10 hk 2005- mod startproblemer


Saltværing

Recommended Posts

Med ref til Mariner Viking, antar de er ganske like.

Hadde i begynnelsen endel bryderi med oppstart, men ble bedre etter å ha funnet ut følgende: 

- Det viser seg at denne har ikke choke, men priming pumpe . (står forøvrig i klar tekst på knotten). Så det gis en ekstra porsjon bensin for hverrt trekk i knotten. 

- Start posisjon skal gi litt ekstra gass men denne funksjon har ubetydelig virkning på min. 

- Ingen egen girhendel, er felles med gasspådrag forover akterover. Derfor kan det ikke gies på ekstra gass med rorkult hendelen for oppstart. 

- Når det trengtes ekstra gasspådrag for oppstart, har jeg tatt av dekslet og vrir direkte på forgasserens spjeld aksel. 

Link to post
Share on other sites

Skal normalt starte fint denne. Skru «primerknotten» helt mot klokka for å få mer gass på tomgang. Prime først. Ikke farlig å prime for mye, overskytende blir drenert ut.

 

Hvis den ikke starter nokså lett må du plukke ut forgasser og rense denne.

 

Litt OT. Hva slags propell bruker dere på denne 15 hestern? Jeg jobber litt med å få jolla i plan med to voksne og to barn. Vurderer å teste 8x9 propell. Har bestilt reed ventiler fra Boyesen som kanskje får oss over kneika og opp i plan.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Landcrab skrev On 26.6.2022 at 11.16:

Skal normalt starte fint denne. Skru «primerknotten» helt mot klokka for å få mer gass på tomgang. Prime først. Ikke farlig å prime for mye, overskytende blir drenert ut.

 

Hvis den ikke starter nokså lett må du plukke ut forgasser og rense denne.

 

Litt OT. Hva slags propell bruker dere på denne 15 hestern? Jeg jobber litt med å få jolla i plan med to voksne og to barn. Vurderer å teste 8x9 propell. Har bestilt reed ventiler fra Boyesen som kanskje får oss over kneika og opp i plan.

Forgasser plukket ut og renset, viste seg å være ei lita kule som skulle trykkes inn av ei fjær, der kula hadde havnet inne i fjæra. Da rant bensin rett gjennom. Nå starter den på ett drag og går som ei klokke 👌😊

Link to post
Share on other sites

Saltværing skrev for 8 timer siden:

Forgasser plukket ut og renset, viste seg å være ei lita kule som skulle trykkes inn av ei fjær, der kula hadde havnet inne i fjæra. Da rant bensin rett gjennom. Nå starter den på ett drag og går som ei klokke 👌😊

Veldig bra med tilbakemelding og god forklaring på hva som forårsaker problemet. Da blir denne tråden til god hjelp for andre som opplever samme problem som deg i fremtiden :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Den kula hører sansyneligvis til i primeren. I bunn av primeren er der ei lita fjær som denne kula skal sitte på toppen av (kula" h"  på bildet). Skjer ofte at den havner ned i fjæra, men har ikkje sett at den har havna i flottørkammeret enda. Hvis det er denne kula du har funnet, så må du skru ut "k".

Symptomer på at denne kula har funnet nye veier:

- Vanskelig å starte

- Mye røyk ved tomgang

- Stopper på tomgang

image.png.2ac9f1f567dabc1055bc9ac88a6e11ae.png

 

Link to post
Share on other sites

Olsn skrev On 29.5.2023 at 0.08:

Den kula hører sansyneligvis til i primeren. I bunn av primeren er der ei lita fjær som denne kula skal sitte på toppen av (kula" h"  på bildet). Skjer ofte at den havner ned i fjæra, men har ikkje sett at den har havna i flottørkammeret enda. Hvis det er denne kula du har funnet, så må du skru ut "k".

Symptomer på at denne kula har funnet nye veier:

- Vanskelig å starte

- Mye røyk ved tomgang

- Stopper på tomgang

image.png.2ac9f1f567dabc1055bc9ac88a6e11ae.png

 


Takk for dette, du gjorde meg oppmerksom at jeg i vannvare har mistet denne kula ifm at jeg måtte bytte del nr «D» i tegningen over 😅

 

Spørsmål, kan jeg spørre hvor du har fått tegningen over fra? Når jeg henter opp tegning av min forgasser på marineengine.com så viser den et par andre komponenter rett over denne lille kula, men tegningen er så dårlig at det er vanskelig å se. 

 

Se bildet under, samt bilde av noen av delene jeg fikk med et servicekit. Noen som vet om denne lille skiva og «låsering» skal ligge over kula?

 

 

 

IMG_2740.jpeg.e42a07108f58c57840d4d621ffd2620b.jpeg

 

 

IMG_2739.jpeg.d9c747016f9e39887cdce790662f2852.jpeg
 

Link to post
Share on other sites

Landcrab skrev for 19 timer siden:


Takk for dette, du gjorde meg oppmerksom at jeg i vannvare har mistet denne kula ifm at jeg måtte bytte del nr «D» i tegningen over 😅

 

Spørsmål, kan jeg spørre hvor du har fått tegningen over fra? Når jeg henter opp tegning av min forgasser på marineengine.com så viser den et par andre komponenter rett over denne lille kula, men tegningen er så dårlig at det er vanskelig å se. 

 

Se bildet under, samt bilde av noen av delene jeg fikk med et servicekit. Noen som vet om denne lille skiva og «låsering» skal ligge over kula?

 

 

 

IMG_2740.jpeg.e42a07108f58c57840d4d621ffd2620b.jpeg

 

 

IMG_2739.jpeg.d9c747016f9e39887cdce790662f2852.jpeg
 

 

Svarer meg selv på denne.

 

Disse to delene jeg ikke kjente igjen sitter fast inne i huset. De løsner ikke når man tar dette fra hverandre, så det er normalt ikke noe å tenke på eller noe man må bytte:

IMG_2743.jpeg.09716361f6d8871066e18b647bd704fc.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...