Jump to content

Hvorfor blir moderne bensin til gele?

index

Recommended Posts

Jeg har en 14 foter med påhenger som jeg bruker litt for lite. For 2-3 måneder siden skulle den få første start etter vinteren. Den startet til slutt, men ville ikke gå på tomgang. Jeg tok ut forgasseren for rengjøring, og flottørhuset var dekket av en slags gele som tettet dysene. Etter en grundig rengjøring tømte jeg tanken for bensin og silte den gjennom en Mr Funnel trakt som skiller ut evt vann. Ikke en dråpe å se. Pumpet også gjennom slangene en del før jeg koplet alt til. Etter dette gikk den fint et par turer. Av med forgasser igjen, litt vann og litt gele igjen. En liten tur etter montering og i dag en måned etter prøvde jeg å starte igjen. Ville ikke gå når jeg satt den i gir. Gele i flottørhuset igjen!   Hva er det som forårsaker all denne geleen? Har andre også sånne problemer? Motoren er en 30hk Mariner med oljetank. Så det er ikke totaktsolje som levrer seg... 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, gressklipperen og plentraktoren har jeg aldri rørt forgasseren på. Men denne Marineren er jo rene gelefabrikken! Så jeg lurer fælt på hva som egentlig skjer her.... 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
TwisT skrev 1 minutt siden:

Kanskje man skulle bytte til vanlig pumpebensin?

Jeg bruker vanlig 95 oktan fra pumpa. Ok den lager gele så det holder! Så det er i alle fall ikke veien å gå.. 

index skrev 43 minutter siden:

Gele i flottørhuset igjen!   Hva er det som forårsaker all denne geleen? Har andre også sånne problemer? Motoren er en 30hk Mariner med oljetank. Så det er ikke totaktsolje som levrer seg... 

Du skriver det er oljetank, som jeg da tolker til at det er en 2-takter med separat oljetank tilsvarende Yamaha sin Autolube. Men vil ikke da olja blandes inn i bensinen før forgasseren sli kat det er en mulighet for at det er 2-taktolja som levrer seg? (uten at det dermed nødvendigvis er det som er årsaken). Man kan jo på slike blande olja i bensinen istedenfor i egen tank og det fingerer helt fint (har det slik på min Yamaha med autolube som er frakoblet av tidligere eier, og det fungerer helt fint (bortsett fra at det er mer tungvint å posisjonere ut 30 liter olje enn å bare tømme ei kanne i en tank iblant).

Jeg har ikke opplevd slik gele i mine bensinmotorer. Men det minner jo litt om dieseldyrene (eller lignende) i forsvarets F-34, som er en blanding av diesel og parafin. Der fikk vi geleklumper i filtrene og det kunne til tider være så de gikk bare en halvtime eller så før det var stopp og rens av filter. Men dette skjedde kun på aggregatene (20 kW på tilhenger), aldri med bilene som ble kjørt på samme drivstoffet og tildels fra samme kannene og fatene (restene på fatene etter øvelser ble pumpet over på bilene).

Hvor gammel var bensinen du brukte? Hvis det er mye bruk så den ikke var gammel når den ble satt på vinterlagring så bør det jo ikek vre så ille, men hvis den alllerede var gammel da den ble satt bort og enda eldre til våren så kan det jo bli verre.

Selv har jeg jo både gressklippper og snøfreser og båtmotorer som tar seg et halvårs pause uten problemer.

Pga (idiotiske) miljøkrav er det mye etanol i bensin. Dette tærer på gummi i slanger og membraner i pumper. Mistenker det er dette som skaper gele. 98okt bensin har mindre etanol og derfor bruker jeg det slavisk på mine veteranbiler. Med strøm og litt startgass starter de opp hver vår uten problem, og slanger er like hele.

Så bytt all gammel bensin og forsøk med litt ny. Bytt gjerne bensinslange i samme slengen...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Det med oljeblandingen tenkte jeg ikke på. En plass må den jo blandes ja. Kanskje feilen ligger der? Godt gammel olje på den tanken. 

Bensinen som er på nå er ikke gammel.  Silte det lille som var igjen og fylte på 25 liter nytt på tanken for en måned eller to siden.

TwisT skrev 42 minutter siden:

Jeg har nettopp renset 2,5 hesteren til jolla for det samme. Bruker Aspen miljøbensin. Kanskje man skulle bytte til vanlig pumpebensin?

Neppe noe god ide da Aspen bensinen holder i mange år.
Ett godt råd er å se på utløps datoen på kanna.
Årene går fort spesielt hvis man bruker en 2,5 haster lite.
Har også opplevd å kjøpe Aspen bensin som har utgått på dato så nå sjekker jeg alltid får jeg kjøper.
Er sikkert noen sløve ansatte rundt om kring som bare fyller hylla uten å sirkulere så etter noen år får noen tak i den innerste kanna for "hylle fylleren" ligger litt bakpå

Cerberus skrev for 1 time siden:

Aldri opplevd. Gressklipperen står jo aller lengst stille og den er bare å dra i gang kvar vår uten videre seremoni, samme for snøfreseren forsåvidt. står kansje enda lenger i ro den

Gressklipperen fungerer alltid men snøfreseren kan være tungstartet og gå ujevnt på tomgang når den først starter men det kan jo gå noen år den ikke er i bruk.
Dog kvikner den til igjen når det er plass til litt ny bensin i tanken

Redigert av pipe (see edit history)

Jeg bruker 98 oktan på snøfreser, og prøver å kjøre jolla på 98 før opplag. 

Har ikke opplevd problemer med 98, men har opplevd det til gangs med 95.

Hvis motor har tullet på 95 har jeg byttet til fersk 98, og da har problemet blitt løst.

Vet ikke hvordan eller hvorfor, men ser ut til å fungere.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

pipe skrev for 2 timer siden:

Gressklipperen fungerer alltid men snøfreseren kan være tungstartet og gå ujevnt på tomgang når den først starter men det kan jo gå noen år den ikke er i bruk.

Har jeg rett i min mistanke om at  det er kaldere når du starter snøfreseren enn når du starter gressklipperen? Motorer er jo gjerne litt mer tungstartet når de er kalde i forhold til når de er varme.

Ja men dette er et problem relatert til spesifikk motor og ikkje et generelt problem for alt og alle. Det er tross alt svært sjelden dette skjer. Det er generelt ingen problemer med gele på motorer som står  med bensin i seg. Ja den taper seg og gir/kan gi  dårlig gange fram til ny bensin kommer frem men det er heilt naturleg mht diverse flyktige stoffer. Det har ingenting med etanol å gjøre. At etanol og dårlig kvalitet gummi går dårlig overens er ingen hemmelighet 

Redigert av Cerberus (see edit history)

Jo mer jeg tenker på det, desto mer sannsynlig er det at feilen ligger på oljesiden. Jeg fylte på en skvett på en halvfull oljetank da jeg kjøpte båten for 6-7 år siden, og har ellers ikke rørt den. Hvor gammel resten av oljen er må gudene vite, forrige eier av båten var vel 87 år da jeg kjøpte den og hadde ikke vært i stand til å bruke båten på en god stund. Så oljen på tanken kan lett være både 10 og 15 år gammel. Kanskje på tide å tømme tanken og fylle på noe nytt?

Har aldri hatt det problemet, hverken på MC, ATV, plenklipper, kantklipper!! Alt er Honda så klart!   Båtmotoren(Mercury EFI) starter på første kneppet hvert år. Det gjorde også  sønnens motor Mercury 10 med forgasser

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 1 minutt siden:

Har aldri hatt det problemet, hverken på MC, ATV, plenklipper, kantklipper!! Alt er Honda så klart!   Båtmotoren(Mercury EFI) starter på første kneppet hvert år. Det gjorde også  sønnens motor Mercury 10 med forgasser

Kjekt å høre! Men det hjelper lite på mitt problem da...:rolleyes:

index skrev 1 time siden:

Jo mer jeg tenker på det, desto mer sannsynlig er det at feilen ligger på oljesiden. Jeg fylte på en skvett på en halvfull oljetank da jeg kjøpte båten for 6-7 år siden, og har ellers ikke rørt den. Hvor gammel resten av oljen er må gudene vite, forrige eier av båten var vel 87 år da jeg kjøpte den og hadde ikke vært i stand til å bruke båten på en god stund. Så oljen på tanken kan lett være både 10 og 15 år gammel. Kanskje på tide å tømme tanken og fylle på noe nytt?

Her tror jeg du er inne på noe. Du er jo da heller ikke sikker på hva slags olje som sto på motoren fra før? Kan være god totaktolje, BIO-totaktolje, frityrolje eller noe annet spennende... 

For øvrig enig med de andre her, har både MC, båt, motorsag og annet som kan stå i et år uten problemer.

Hvorfor dette skjer aner jeg ikke. Har hatt problemer med min Yamaha VmaxJr (15) 3-4 år på rad nå, da er det varierende mengder klumper av gele i forgasseren. Det ene året, året det hele begynte føler jeg (ja, hadde glemt å drenere før den vinteren) var flottørhuset så fylt opp med gele at jeg (nesten) mistenkte en hel barnehage hadde vært oppi og snørret. Ny bensin og ny olje hvert år. Så har derfor kjørt full ultralydrens årlig, og det skal jo egentlig ikke være nødvendig. Vet ikke om jeg gidder mer og heller bare selger motoren. Men kanskje et bytte av merke totaktsolje kunne ha hjulpet? Har kjørt billig og grei Biltema i alle år, men kan jo være det har skjedd ting der i sammenheng med forringet moderne bensinkvalitet.

Kallethekid skrev 19 minutter siden:

Her tror jeg du er inne på noe. Du er jo da heller ikke sikker på hva slags olje som sto på motoren fra før? Kan være god totaktolje, BIO-totaktolje, frityrolje eller noe annet spennende... 

Nei, det er jeg jo ikke. Tviler litt på den frityroljen, men man vet jo aldri hva som har blitt fylt på...

Tror jeg går for å tømme tanken og fylle på ny olje. Det har den neppe vondt av. 

TwisT skrev 36 minutter siden:

Skal bytte ut med ny og drenere forgasser etter hver bruk. Kanskje det hjelper.

Kanskje en ide å nappe av bensinslangen og kjøre forgasseren tom etter bruk? Så den står tom til vanlig?

TwisT skrev 27 minutter siden:

Jeg får denne geleen i suzuki 2,5 firetakt. Så det skjer noe uten olje også, riktignok med gammel bensin.

Skal bytte ut med ny og drenere forgasser etter hver bruk. Kanskje det hjelper.

Min 4-takters Mercury startet ikke i våres. Det ble total forgassererens. I flottørkammeret lå det gul møkk med konsistens omtrent som krystallisert honning. Etter forgasserrensen starter og går den upåklagelig. Den har før fått 95 oktan bensin uten tilsetninger. Jeg kjører alltid forgasseren tom etter bruk.

Volvoen (gammel B18) i tresnekka stoppet også kort etter oppstarten i våres. Den forgasseren hadde mye oksydbelgg innvendig og er nå hjemme til rens. Dette er gammelt utstyr fra lenge før det ble tilsatt etylen i bensinen. Her skal jeg også sjekke/skifte pakninger og en litt tilårskommen bensinslange. Jeg har desverre maten den motoren også med 95 oktan bensin.

Heretter blir det 98 oktan på alle mine bensinmotorer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...