Jump to content

Hvorfor blir moderne bensin til gele?


index

Recommended Posts

Har også opplevd dette på en 6 hk firetakt Suzuki, så dette tror jeg ikke har noe med totaktsolje å gjøre. Det var bensin fra sesongen før og forgasser var ikke drenert. Hele flottørkammeret var fullt av gele. Gammel bensin pleier jeg å kjøre på plenklipperen. Den starter alltid på første draget. Synes det er merkelig hele greia. Kan det være en kjemisk reaksjon mellom bensin og metallet i forgasser? Høres rart ut om det er tilfelle.

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 7 minutter siden:

Gammel bensin pleier jeg å kjøre på plenklipperen. Den starter alltid på første draget. Synes det er merkelig hele greia. Kan det være en kjemisk reaksjon mellom bensin og metallet i forgasser? 

 

Du kan være inne på noe der. De fleste plenklippere har jo ikke flottørhus, kun stigerør ned i drivstofftanken av plast. Så der vil ikke eventuell geledannelse utgjøre så stort problem. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 15 minutter siden:

Den gelén må jo oppstå inni forgasseren. Burde jo tilstoppet filteret temmelig raskt. 
 

googla " aluminium etanol" og fant igrunn artikler som sier at det skjer en reaksjon der gitt… 

 

Se der ja! Da har vi kanskje også årsaken til at nyere motorer har flottørhus i plast?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

TwisT skrev for 5 timer siden:

Jeg får denne geleen i suzuki 2,5 firetakt. Så det skjer noe uten olje også, riktignok med gammel bensin.

Skal bytte ut med ny og drenere forgasser etter hver bruk. Kanskje det hjelper.

Akkurat det samme skjedde med min Suzuki 2.5 hk etter første vinter. Har brukt Aspen siden.

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 35 minutter siden:

Gjerne en enkel tanke - men, kanskje det er en mulighet å påføre et strøk med tokomponent lakk innvendig i flottørhuset, for å lage en barriere mellom (dritt)bensinen og aluminiumen? 🤔

 

Ja, den tanken slo meg også. Kanskje et strøk epoxyprimer gjør nytten?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette har eg aldri opplevd på min F50 med forgassere og den går på 95 oktan, men eg har et skikkelig bensinfilter med vannutskiller mellom tank og motor.

Men du bør ta en skikkelig gjennomspyling med rødsprit så du er sikker på å få løst opp alt vann. Tøm tanken for bensin. Fyll på en 5 liter rødsprit. Pumpe blæra med bunnskrue på flottørkammer ute. Pump igjennom rikelig mengder rødsprit. Tøm så tanken for resten av rødspriten. Fyll på ny bensin og test igjen.

Kan du ha lekkasje på kobling/pickup på tanken så det kommer vann inn der?

Husker du å stenge lufteskruen etter bruk? Kan komme anseelige mengder fuktighet/vann inn der om ikke.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jerognal skrev for 4 timer siden:

 

Tanken står i lukket rom under aktertofta. Så hvor de anseelige mengdene med vann skulle ha kommet fra kan jeg ikke skjønne.  Som jeg skriver så har jeg tømt tanken for bensin,  filtrert i vannutskillertrakt og fylt opp med ny ren bensin. Filteret er rengjort, og bensin pumpet gjennom. Det har rett og slett ikke vært vann noe sted...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev for 2 timer siden:

Pga (idiotiske) miljøkrav er det mye etanol i bensin. Dette tærer på gummi i slanger og membraner i pumper. Mistenker det er dette som skaper gele. 98okt bensin har mindre etanol og derfor bruker jeg det slavisk på mine veteranbiler. Med strøm og litt startgass starter de opp hver vår uten problem, og slanger er like hele.

Så bytt all gammel bensin og forsøk med litt ny. Bytt gjerne bensinslange i samme slengen...

Jeg synes det virker som om det de senere årene har blitt flere bilbranner av den typen der bilen plutselig tar skikkelig fyr. Dette er jo typisk branner med drivstoffsøl som tar fyr. Som du nevner så vil etanol løse opp slanger og andre gummideler, og da blir det jo søl, som kan treffe noe varmt og da blir det brann.

 

De som tidlig skulle bygge om vanlige biler til å gå på bioetanol måtte jo bytte ut mange slanger og pakninger og annet av gummi til en annen type som tåler bioetanolen. Den originale gummien var jo laget for å tåle bensin, ikke bioetanol. La oss så si at vi tar den samme bilen som ikke er beregent på bioetanol og bare fyller på bioetanol som er blandet  inn i bensinen uten at bileier ønsket det (eller i det hele tatt vet om at bensinen har forandret seg siden bilen ble bygget. Da løser man opp slanger osv og så tar ting fyr veldig brått.

 

Min bil er fra 2015, og der står det i instruksjonsboka at den ikke skal ha mer enn 10% bioetanol, også er det ramset opp ei lang liste med ting som kan gå galt hvis man har på mer enn dette. Nå er vel kravet at de skal ha ca 20% bioetanol (kan ha litt mindre hvis de har bioetanol av en viss generasjon, som det er begrenset tilgang på). Så da er man rett og slett nødt til å fylle på noe som bilen ikke er laget for, selv om bilen er forholdsviis ny.

 

For noen år siden kjørte jeg stort sett samme strekningen hver dag (til og fra jobben) og jeg fylte tanken etter ca hver helg og noterte meg hva forbruket ble pr mil. Forbruket var ganske stabilt inntil det plutselig økte med ca 5% uten at jeg skjønte hvorfor. Litt senere leste jeg at Statoil (som jeg da pleide å fylle hos) var så miljøbevisste at de hadde begynt med 5% bioetanol i bensinen sin selv om det var en stund til det kravet skulle innføres, de var litt foran de andre kunne de fortelle.

 

Aha, det blandes inn 5% bioa\etanol i Statoil-bensinen og det var forklarinnga på at forbruket økte med ca 5%.

Og miljøgevinsten?

Når jeg før brukte 100 liter bensin så må jeg nå bruke 105 liter, hvorav 100 liter ordentlig bensn og 5 liter bioetanol. Forskjellen ligger altså i at jeg bruker samme mengde bensin, men svir av noe bioetanol i tillegg, og utsetter slanger og annen gummi for et løsemiddel den ikke er laget for å tåle (økt brannfare og dermed forurensningsfare). Det kan da neppe være noe miljøvennlig å øke forbruket av en ressurs (bioetanol) som det tross alt koster penger og naturressurser å utvinne.

 

Når man nå skal tvinges til å kjøpe bioetanol sammen med bensinen så hadde det nå vært fint om vi i det minste kunne fått dem separat så vi kunne brukt bensinen og kvittet oss med bioetanolen, enten ved å selge den (om noen vil ha den da) eller rett og slett gi den bort eller i verste fall tømme den ut et sted for destruering. Da hadde jeg heller valgt det fremfor å fylle dette på tanken min.

 

Etter å ha oppdaget at Statoil tynnet ut bensinen byttet jeg til andre stasjoner og forbruket sank tilbake til gammelt nivå. Og når jeg en sjelden gang fylte Statoil så ble det høyt forbruk igjen inntil neste fylling.

 

Så var jeg ute i skogen og kanne til motorsaga ble tom. Jeg skulle fylle 5 liter på kanna og tenkte at Statoil er nærmest og merforbruket av bensin ved å kjøre lenger til annen stasjon er større enn ved å fylle Statoil og godta litt høyere forbruk. Jeg fylte Statoil på saga og den gikk dårligere, jeg fikk ikke nok moment til å kunne belaste den slik jeg var vant til. Presser jeg på slik jeg pleier så blir det bare sluring og stopp, så jeg måtte mate på mye midnre og bruke mye mer tid på hvert kutt, og helt sikkert ganske mye mer bensin også.

 

Jeg hadde veldig lyst til å tømme ut resten av 5-literen, men slikt er jo miljøskadelig og det skal man jo helst ikke gjøre.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Tanken står i lukket rom under aktertofta. Så hvor de anseelige mengdene med vann skulle ha kommet fra kan jeg ikke skjønne.  Som jeg skriver så har jeg tømt tanken for bensin,  filtrert i vannutskillertrakt og fylt opp med ny ren bensin. Filteret er rengjort, og bensin pumpet gjennom. Det har rett og slett ikke vært vann noe sted...

Hvordan er denne aktertofta utformet? På den største båten min så er det tett sittepute (kryssfinerplate med skumgummi og noe som likner på skai). Ryggen er tilsvarende vanntett del. Disse to går mot hverandre, men danner naturligvis ikke en helt tett skjøt, så vannet som lander på sitteputa vil da renne bakover mot ryggen og kunne komme ned i den nesten tette sprekken mellom disse.

 

Jeg pleier derfor å dytte tankene litt frem slik at lokkene med lufteåpninger er lengst mulig unna bakkant tofte. Har jo lukket lufteskrua, men den er ikke helt tett, bare "Biltema-tett".

 

Alt dette står jo under kalesje også når jeg forlater båten, men kalesja er jo ikke 100 prosent tett, også hender det at det begynner å regne litt på båttur.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 14 timer siden:

Min 4-takters Mercury startet ikke i våres. Det ble total forgassererens. I flottørkammeret lå det gul møkk med konsistens omtrent som krystallisert honning. Etter forgasserrensen starter og går den upåklagelig. Den har før fått 95 oktan bensin uten tilsetninger. Jeg kjører alltid forgasseren tom etter bruk.

Da jeg kjøpte en ny Mercury rett før påske så sa forhandler at jeg burde kjøpe bensintilsetning fordi dagens bensin inneholder etanol som trekker vann. Jeg spurte da om han mente å ha på en skvett av dette før vinterlagring, men da sa han at det burde man ha på hver gang. Jeg nevnte da at jeg ahr 10 motorer og ingen av dem trenger noe slikt, og spurte om det virkelig var sånn at Mercury var mer kresen enn andre motorer. Svaret da var at alle motorer burde få slik tilsetning. Saken er den at de andre motorene har gått og gått og aldrii stoppet med mindre de går tom for bensin. Mens denne nye Mercury-en stoppet 5-6 ganger bare i påsken og ei langhelg, selv med slik tilsetning. Byttet deretter til en helt ny Yamaha som fikk de siste 15 literne med tilsetning og deretter har fått på ca 40 liter til på tanken etterhvert som det blir ledig plass (men da uten tilsetning), og den har aldri stoppet.

 

Vet ikke om det er Mercury som er ekstra kresen på at de trenger slikt eller om det er forhandler som ønske r å selge mest mulig bensintilsetning vet jeg ikke. Men ei lita flaske som holder til litt over 400 liter koster 3-400 kr, ås det blir jo nesten 1 kr ekstrautgift pr liter bensin man bruker, akkurat som med 2-taktolja på andre motorer.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 7 timer siden:

Hvordan er denne aktertofta utformet?

 

Stort hengslet lokk med solide vannrenner i skroget under. Det kommer ikke en dråpe vann ned dit;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 6 timer siden:

Vet ikke om det er Mercury som er ekstra kresen på at de trenger slikt eller om det er forhandler som ønske r å selge mest mulig bensintilsetning vet jeg ikke. 

 

Min Mariner er jo produsert av Mercury, så de har nok litt til felles. Det jeg reagerer på er at de har et litt annerledes utformet flottørhus enn andre forgassere jeg har vært borti, som gjør hoveddysa litt ekstra utsatt for forurensninger. Mulig det er forklaringen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

legg merke til en artikkel i Aftenposten forleden som peker på at man må velge mellom korn til etanol i bensinen og korn til mat.

 

Bortsett fra at noen typer  bioetanol fremstilles av slikt som kan brukes til mat samt ødelegger noen motordeler ,sparer den heller ikke klimaet ser det ut til , siden det går med endel energi i form av oljeprodukter til dyrking, høsting, transport og destillasjon.

 

p.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er det samme motor der du har automatisk oljeblanding?

 

Jeg bruker Biltema sin totaktsolje. Den har ikke gitt meg noen slike problemer. Hverken i 9,9 hk eller 60 hk min. 

 

60 hk hadde Evinrude VRO systemet, men det er koplet ut. Blander rett i bensin selv.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 9 minutter siden:

Er det samme motor der du har automatisk oljeblanding?

 

Samme motor ja. De andre  påhengerene bruker jeg enda mindre😉

 

Bruker Biltema olje jeg også. Men hva som er på tanken fra før aner jeg ikke. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bensin blandet med etanol er ferskvare. (Opptil ca 6 måneder holdbarhet er det vel bransjen kommuniserer ut til oss forbrukere.)

Problemet er at etterhvert skiller bensin og etanol seg.

Har opplevd tidligere på et par eldre totakts utenbordsmotorer at etanolen har gitt belegg i forgasseren, men ikke gele slik ts beskriver.

Som nevnt tidligere i tråden, 98 oktan inneholder ikke etanol.

 

Siden oljen er av ukjent årgang, ville jeg nok byttet denne med ny olje for å utelukke/bekrefte dette som problemkilde.

Fortsetter problemet etter oljeskift, prøv med 98 oktan.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 2 minutter siden:

Siden oljen er av ukjent årgang, ville jeg nok byttet denne med ny olje 

Fortsetter problemet etter oljeskift, prøv med 98 oktan.

 

Ja, Jeg kommer til å skifte olje. Men nå har de jo begynt å tilsette etanol i 98 oktan også da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 12 minutter siden:

Er du sikker på det, @index? Mener at jeg leste i bladet Amcar at bensinen var som før, men at oljeselskapene er pålagt å merke med at den kan inneholde inntil 5% etanol.

 

Ikke sikker, men har hørt at pumpene er merket med E5 nå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...