Jump to content

Hvorfor blir moderne bensin til gele?


index

Recommended Posts

dieselfan skrev 22 minutter siden:

Du bør finne en måte å sikre at alt vann i pumpa er borte også..

 

Ja, den har jeg lurt på. Det er fryktelig trangt nedi der, så jeg hadde håpet at jeg kunne latt pumpa stå. Tanken er ren og tom nå, og jeg venter på ny pakning til lokket. Men hvordan jeg skal få tømt pumpa er mer usikkert...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Men hvordan jeg skal få tømt pumpa er mer usikkert...

Har en del etter min mening dyktige motormekanikere i min omgang, men siden autolube motorene kom på markedet så har selv de har problemer med lufting og drenering, flere motorer har skjært seg og det skremmer meg.

Har/har hatt flere Yamaha 50D serie, og de står for mye og jeg er redd for levring av 2T olje over tid.

Jeg bytter til tank med 1.5% med TCW3 olje og kjører motoren varm i dunk eller langs brygga. Vipper av slangen fra pumpa og trykker oljetanken med et radiatortestesett med 0.2bar. Så lar jeg motoren gå 15min isj på 1500 omdr.

På med slangene, og lar motoren gå noen minutter til alle bobler er borte.

Nå får den dobbel olje så det ryker godt. Koble bort trykksetting. Bytte til tank med ren bensin. Så er det testtur direkte på flatt vann. For et verksted blir dette litt omstendelig. 

Har fungert for meg men dette er ikke for alle. Krever litt utstyr og tålmodighet. 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 5 minutter siden:

Krever litt utstyr og tålmodighet. 

 

Ja, jeg ser det kan bli en utfordring. Jeg har ikke strøm der båten ligger, så trykksetting blir ikke så lett. Får satse på å starte den med en liter bensin med et par prosent olje, og se om det går seg til. Etter hva jeg kan se så går slangene fra bensinpumpa via oljepumpa, dvs at olje og bensin blir blandet i pumpa. Så da er det ikke lett å se om det faktisk kommer olje ut. Men siden jeg har fått både vann og geleklumper i flottørhuset hver gang tyder det jo på at pumpa fungerer som den skal da. Så godt med olje og litt kondensfjerner i literflaska, kjøre opp dette og så kople til tank med ren 98 etterpå? Jeg bør vel være i nærheten av noe da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da kan jeg ta en liten oppsummering. Oljetanken ble rengjort, den viste seg å inneholde ca 2dl vann pga utett pakning på lokket. Rengjorde også slanger for vann vha piperensere. Rengjorde forgasser igjen. En liten oljeskvett i hver sylinder, koplet av slangen til tanken og satt den i en flaske med bensin blandet med 4% olje og startet opp. Kjørte gjennom med ca en liter av dette, drenerte forgasseren og kjørte gjennom en halvliter til. Deretter ble tanken tømt for 95 oktan og fylt opp med 98, tilsatt snaut en halv prosent olje.  Nå går motoren bedre enn den noen gang har gjort, så det må sies å ha vært en suksess. Og med ny pakning på lokket kommer det neppe nytt vann i tanken heller. 

 

Eneste som er å utsette på motoren nå er at tomgangen er litt ustabil, den kan gå fint på tomgang lenge og så plutselig ruser den seg opp. Kan det muligens skyldes en litt treg flottørventil mon tro?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

at den plutserlig ruser opp kan tyde på at bensinblandingen magres ut - kanskje siste rest av vanngugge den prøver å kvitte seg med? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 22 minutter siden:

at den plutserlig ruser opp kan tyde på at bensinblandingen magres ut - kanskje siste rest av vanngugge den prøver å kvitte seg med? 

 

Det er mulig. Det kan ha vært noen smårester i oljepumpa som jeg ikke har fått ut. Får håpe den går seg til da. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 7 timer siden:

Eneste som er å utsette på motoren nå er at tomgangen er litt ustabil, den kan gå fint på tomgang lenge og så plutselig ruser den seg opp. Kan det muligens skyldes en litt treg flottørventil mon tro?

Det er nok noe som skjer mye oftere enn folk flest er klar over. 

 

Ønsker du å få det bekreftet så er metoden å ta en dynamisk flotørnivåkontroll. 

Sett inn en slangenippl istedet for dreneringskruen, tre på en klar slange og legg opp langs forgasseren. Få en kompis til å ta video av nivået i slangen mens du kjører en tur..? Høres avansert ut men er egentlig elementært. 

Du kan google fram en mer detaljert forklaring her på Forumet, om du er en av de få som forstår nytten av å ha en flottørventil som fungerer.. 

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Vet du hvilke gjenger denne pluggen har?

Nei, det vet jeg ikke :smiley:

 

(18313 innlegg... men du ser ikke fordelen med å oppgi motorkode i innlegg en, i egen tråd.. :giggle:)

 

Men om du måler gjengene utvendig og gjerne måler gjengestigning så skal vi finne det ut :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 7 timer siden:

(18313 innlegg... men du ser ikke fordelen med å oppgi motorkode i innlegg en, i egen tråd.. :giggle:)

 

Du bare måtte ja?:tongue:

 

Har ikke peiling på motorkode, det er jo en gammel motor så merkingen er litt så som så. Men spørsmålet var litt av generell karakter, om en treg flottørventil kunne forårsake dette. Og det har du jo bekreftet nå.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 20 timer siden:

Sett inn en slangenippel istedet for dreneringskruen, tre på en klar slange og legg opp langs forgasseren.

Når jeg vraker en forgasser (og det har jo blitt noen hundre med åra...) så tar jeg vare på vitale deler. Dreneringsskruen er en av de delene jeg tar vare på.

99% av de er laget av messing, så det er lett å bore ett 3.5mm hull og lodde på en 5mm rørstump, og vipps så har du en riktig slangenippel om den er vrien å få kjøpt.

Mine har jeg kjøpt i sett i modellflybutikker, og noen i øst.

 

Om du har utstyr så kan du også lage av de du har, og lage en blindskrue fra innsiden om det er plass.

 

Størrelsen på de tappeskruene jeg har sett varierer myye, M5 til M14x1 så på noen er det god plass, mens på andre er det trangt.

 

Men om du får det til, så er det nyttig informasjon..

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 44 minutter siden:

Om du har utstyr så kan du også lage av de du har, og lage en blindskrue fra innsiden om det er plass.

 

Pluggen er hul i midten og med sidehull til drenering, noe ala en banjobolt. Så plugging er nok uaktuelt. Jeg får sjekke diameter og gjengetype neste gang jeg demonterer. 

 

Kunne uansett tenke meg å skifte nål for sikkerhets skyld. Men akslingen/pinnen som holder flottøren sitter rimelig godt fast. Og jeg ønsker ikke å bruke for mye kraft her og risikere å ødelegge festene. I alle fall om den ellers oppfører seg OK.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På Keihin forgasserne på mine yamaha motorer er tappeskruene 10 mm.   Nærliggende å tro at det da er M6x1.0 gjenger , noe som bør være enkelt å teste om man har en std M6 bolt liggende- den bør da la seg skru inn uten at det lugger.  

(men , så så spørs det jo hva slags forgassere denne marineren bruker - mistenker den er Merc basert) 
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 5 minutter siden:

(men , så så spørs det jo hva slags forgassere denne marineren bruker - mistenker den er Merc basert) 

 

Det er den ja. Det er en 1995 modell, og den Yamaha baserte kom vel året etterpå. Pluggen er større enn 6mm, da hoveddysa skal skrues ut via hullet til pluggen. Tipper et sted rundt 8mm, men sikkert i tommer siden det er Mercury. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Audiquattro skrev for 13 timer siden:

Bør nok sjekke kompresjonen på den Mercuryen (trådstarters).

 

Det kan godt være. Jeg har jo tydeligvis hatt dette problemet i et par år. Men nå etter at jeg fikk skikk på den igjen så starter den lett og går veldig fint. Så det er egentlig ingen symptomer på dårlig kompresjon etter hva jeg kan se...

 

Forhandleren jeg kjøpte pakning av hadde en motor av samme type stående på verkstedet som var skåret på en sylinder. Av samme årsak. Så dette er tydeligvis ikke helt uvanlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...